2020-12-27, 11:01
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"CSN har betalat ut 395 miljoner kronor i studielån till de gymnasieelever från, i första hand Afghanistan, som fått tillfälliga uppehållstillstånd genom gymnasielagen.

När många av de drygt 5800 låntagarna riskerar utvisning kan det bli svårt för CSN att driva in skulderna."

https://sverigesradio.se/artikel/7634907

Verkligen?

Sverige - världens mest generösa och dummaste invånare.
Hur kan detta få fortgå?
Citera
2021-03-18, 23:28
Medlem
https://regeringen.se/pressmeddeland...n-av-covid-19/

När kommer man rösta om detta i riksdagen?
Citera
2021-04-12, 12:29
Medlem
spoilers avatar
Betalvägg

"Hans bolag gjorde en vinst på drygt 139 000 kronor per dag på ensamkommande flyktingungdomar.

Flyktingdirektören Kevin Ambaye njöt av livet, körde Audi A7 och köpte en helikopter till företaget.

I dag är han inneboende hos sin mamma i en lägenhet i Angered, Kronofogden jagar honom för skatteskulder på nästan åtta miljoner kronor - och han utreds av Ekobrottsmyndigheten.

– Det var min kollega som fifflade, säger Kevin Ambaye.

Nu berättar han om de vinstrika åren, konkursen och hur han lever i dag."

https://www.expressen.se/gt/flykting...-nu-hos-mamma/
Citera
2021-04-13, 11:09
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Jävla skitsnack, bara för att du är ett litet rasistiskt kräk så ska du inte inbilla dig att dina fördomar är nån sorts sanning!

Bevisa att ett enda flyktingbarn visat sig vara 25-30 år.
Nej alltså inte att dom bara varit 18 - 24 år utan att dom varit 25-30 år!

Seså, eftersom du påstår att det är så "generellt" och att "alla" vet det så måste det ju finnas belägg! Seså fram med beläggen, jag väntar!

Eller ljuger du?
Jaja, det enda du och dina små rasist-kompisar kommer komma med är ju bortförklaringar, ni ljuger ju jämt. Det är ju naturligt för er!
När man pratar om ensamkommande barn så borde det handla om mycket unga barn / småbarn och inte skäggbarn utan några papper. Så när man pratar om barn så borde det handla bokstavligen om just barn, på riktigt...
Senast redigerad av Megalit 2021-04-13 kl. 11:12.
Citera
2021-04-13, 13:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Aftonbladet i en fotbollsbilaga om serierna under allsvenskan (papperstidning) har en lång artikel om Yusuph Abasi i Karlberg. "Jag ljög inte för att jag ville".

Han kom från Tanzania som 15-åring för att spela fotboll, men Migrationsverket accepterade inte en "anställning" som fotbollsproffs, så han växlade spår och blev ensamkommande från Somalia istället. Med en rövarhistoria om att föräldrarna kommit bort under flykten och att pappan dödats av al-Shabaab. Benäget bistånd från svenska "föräldrar" och namninsamlingar. "Vi jobbade utifrån tesen att han talade sanning". Och när sanningen sen uppenbarades "det blev lite pyspunka till slut".

Migverket fattade förstås att han var från Tanzania, trots hans försäkringar till lokaltidningarna att han aldrig varit i Tanzania. Det lilla problemet löste Abasi med att gifta sig i Sverige och så få PUT.

Vem han gift sig med förtigs i artikeln. Men på folkbokföringsadressen i Östersund (själv bor han i Stockholm och skall spela fotboll för Karlberg i division 2) bor en Sofia Larsson.

Varför skall en människa vara hederlig? Är vi hederliga människor dumma som får skylla oss själva om vi blir utan och blir utnyttjade? Varför springer människor benen av sig för att hjälpa rötägg?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-04-13 kl. 13:50.
Citera
2021-06-18, 17:39
Medlem
spoilers avatar
"Kabir Mohammadi från Afghanistan kom till Sverige 2016 som ensamkommande barn. Han ansökte om uppehållstillstånd, men fick avslag efter avslag. 2018 hade fallet kommit till högsta instans, Migrationsöverdomstolen, och även där blev det avslag.

– Till slut blev det ingenting för mig i Sverige, men nu har jag fått uppehållstillstånd i Italien, säger han.

/.../

Han säger att han trivs bra i Italien, men vill ändå tillbaka till Sverige. I november förra året ansökte Kabir om nytt uppehållstillstånd i Sverige på grund av anknytning till sin flickvän och väntar nu på Migrationsverkets beslut."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...slag-i-sverige
Citera
2021-07-21, 13:09
Medlem
spoilers avatar
"Ett företag i Växjö som förmedlade familjehem för ensamkommande flyktingbarn betalade miljoner i svarta löner och exklusiva förmåner.
Utbetalningarna har främst gått till ägaren själv och dennes sambo. Det har Skatteverket avslöjat, skriver Smålandsposten."

https://sverigesradio.se/artikel/vax...stade-formaner
Citera
2021-07-22, 12:23
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Sverige - världens mest generösa och dummaste invånare.
Hur kan detta få fortgå?

I regel får man inte CSN om man har tidsbegränsat uppehållstillstånd. Så var t.ex. jag som KTH-student tvungen jobba på nätterna som personlig assistent för att underlätta för min sambo försörjning av migoch mina 2 barn...
Fattar inte varför just gymnasieelever med tidsbegränsade UT får CSN
Citera
2021-07-22, 16:07
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Kabir Mohammadi från Afghanistan kom till Sverige 2016 som ensamkommande barn. Han ansökte om uppehållstillstånd, men fick avslag efter avslag. 2018 hade fallet kommit till högsta instans, Migrationsöverdomstolen, och även där blev det avslag.

– Till slut blev det ingenting för mig i Sverige, men nu har jag fått uppehållstillstånd i Italien, säger han.

/.../

Han säger att han trivs bra i Italien, men vill ändå tillbaka till Sverige. I november förra året ansökte Kabir om nytt uppehållstillstånd i Sverige på grund av anknytning till sin flickvän och väntar nu på Migrationsverkets beslut."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...slag-i-sverige

Frågan är hur gammal "flickvännen" är..
Citera
2021-07-22, 16:08
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
I regel får man inte CSN om man har tidsbegränsat uppehållstillstånd. Så var t.ex. jag som KTH-student tvungen jobba på nätterna som personlig assistent för att underlätta för min sambo försörjning av migoch mina 2 barn...
Fattar inte varför just gymnasieelever med tidsbegränsade UT får CSN

Du är ett föredöme och en inspiration. Så ska det se ut.
Citera
2021-07-23, 12:32
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du är ett föredöme och en inspiration. Så ska det se ut.

Tack för dina snälla ord...Men folk ska inte ställas mellan val på sådant sätt.
Samt att alla reglar ska gälla för alla.
Konstigt att just gymnasieelever med TUT får CSN medan vi på högskoleutbildningar inte får...
Citera
2021-07-30, 19:08
Medlem
spoilers avatar
"De ändringar i utlänningslagen som regeringen, tillsammans med C och V drev igenom, kommer att öka antalet ensamkommande barn som söker asyl i Sverige, enligt Migrationsverkets prognos.

Fler vuxna och barn väntas få stanna på grund av särskilt ömmande omständigheter.
Omvärlden är också viktig för antalet asylsökande.

Den nya humanitära grunden i utlänningslagen, som regeringen med stöd av Centern och Vänsterpartiet, drev igenom, kommer att öka antalet asylsökande, ensamkommande barn, men också öka deras möjligheter att få stanna. Den bedömningen gör Migrationsverket i sin nya prognos."

https://sverigesradio.se/artikel/pro...n-till-sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in