2009-01-21, 21:00
Medlem
Det var ett intressant avsnitt av Uppdrag Granskning ikvll, dr det visade sig att Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan har slppt in en gren av den Katolska Kyrkan dr flera av ledarna och andra medlemmar har starkt revisionsitiska och/eller hgerextremistiska antisemitiska sikter.

Det verkar nstan som om man frsker hitta nya vgar fr att sprida revisionismens irrlror.

Var det ngra fler som sg detta avsnitt och vill ge oss sina tankar och sikter om vad som framkom i programmet?

Personligen ansg jag det var skrmmande att man s ltt kan slppas in p kyrkans omrden ven om ledande personer har kopplingar till revisionsim och antisemitism.

Dr Tinnitus
Citera
2009-01-21, 21:02
Medlem
Det jag reagerade starkast p i programmet var vad usel reportern var. Frvrngde helt vad folk sa.
VISS skillnad p att 30 r intresserade och att 30 har gtt ver tex... :P
Citera
2009-01-21, 21:16
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var ett intressant avsnitt av Uppdrag Granskning ikvll, dr det visade sig att Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan har slppt in en gren av den Katolska Kyrkan dr flera av ledarna och andra medlemmar har starkt revisionsitiska och/eller hgerextremistiska antisemitiska sikter.

Det verkar nstan som om man frsker hitta nya vgar fr att sprida revisionismens irrlror.

Var det ngra fler som sg detta avsnitt och vill ge oss sina tankar och sikter om vad som framkom i programmet?

Personligen ansg jag det var skrmmande att man s ltt kan slppas in p kyrkans omrden ven om ledande personer har kopplingar till revisionsim och antisemitism.

Dr Tinnitus

Jag har frn intierade kllor ftt hra att hgerextrema partier frsker ta sig in i Kyrkan. Man utnyttjar det dliga valdeltagandet, fr att f in egna kandidater. Dessa grupper har ju ett samband med frintelsefrnekelse.

Om man studerar hur valet till kyrkofullmktige gr till, och hur stort valdeltagandet r, s kan man snabbt rkna ut att det inte behvs mnga rster fr att komma in.
Citera
2009-01-21, 22:23
Medlem
Ja, jag tycker det var hemskt att en fransk prst 1989 fick bter fr ett legitimt uttalande om islams hot och den hga invandringens pverkan p Frankrikes frihet och kultur.
Ska det vara straffbart att frsvara sin identitet?
Frvrigt en riktig kass Ali reporter. Frhoppningsvis kommer den komma upp p SVT Play fr de som missa den.
Citera
2009-01-21, 22:27
Medlem
Hr r intervjun med Richard Williamson:

http://svtplay.se/v/1413831/webbextr...med_williamson
Senast redigerad av KohSamui 2009-01-21 kl. 22:29.
Citera
2009-01-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KohSamui
Hr r intervjun med Richard Williamson:

http://svtplay.se/v/1413831/webbextr...med_williamson

Det r ju ganska tydligt att biskopen inte har ngon vidare koll p vare sig den officiella historieskrivningen eller de mer ambitisa revisionisternas teorier. Varfr han alls uttalar sig i den hr kontroversiella frgan, som inte har ett dugg med den katolska lran att gra, r fr mig fullkomligt obegripligt.

Ryktet om det nazikatolska hotet torde emellertid vara kraftfullt verdrivet. Se t.ex. det hr blogginlgget med kommentarer:

http://jonasdegeer.motpol.nu/?p=61
Citera
2009-01-21, 22:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfingbird_swe
Jag har frn intierade kllor ftt hra att hgerextrema partier frsker ta sig in i Kyrkan...

Dessa grupper har ju ett samband med frintelsefrnekelse.
Vi kan vl inte sga att alla hgerextrema partier skulle vara lierade med frintelsefrnekare.
Citera
2009-01-21, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Det r ju ganska tydligt att biskopen inte har ngon vidare koll p vare sig den officiella historieskrivningen eller de mer ambitisa revisionisternas teorier. Varfr han alls uttalar sig i den hr kontroversiella frgan, som inte har ett dugg med den katolska lran att gra, r fr mig fullkomligt obegripligt.

Ryktet om det nazikatolska hotet torde emellertid vara kraftfullt verdrivet. Se t.ex. det hr blogginlgget med kommentarer:

http://jonasdegeer.motpol.nu/?p=61

Det kan ni inte pst. Allt han sger kommer frn dokumenterade kllor, och det sger han sjlv. Han gr inga sjlvemotionell pstende, han citerar kllor.
Senast redigerad av KohSamui 2009-01-21 kl. 22:52.
Citera
2009-01-21, 23:14
Medlem
Det r nu ven brk mellan den vanliga katolska kyrkan och judarna. En traditionell bn dr man ber fr judarnas omvndelse har terinfrts, vilket der juden naturligtvis inte alls gillade s nu har nn rabbin i Italien flippat ur lste jag hromdagen. Heja pven!
Citera
2009-01-21, 23:15
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Vi kan vl inte sga att alla hgerextrema partier skulle vara lierade med frintelsefrnekare.

Om man tittar p partierna ett och ett s har du naturligtvis rtt, men som grupp finns ett samband.
Citera
2009-01-21, 23:49
Medlem
Skrvlarens avatar
Helle Klein om "sekten" SSPX:
http://blogg.aftonbladet.se/3/perma/1094706
Senast redigerad av Skrvlaren 2009-01-21 kl. 23:53.
Citera
2009-01-22, 08:54
Medlem
hooliganns avatar
Det var ett vldigt intressant.. Lite roligt att svenska kyrkan inte har ngra som helst misstankar nr det kommer ett helt oanmlt bussekipage med drar som vill hlla gudtjnst.
missade dock lite av programmet, fattade aldrig ifall De Geer och hans andra combatanter var med i frsamlingen eller ifall dom bara va hang-arounds till Sten Sandmark?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in