2009-01-22, 01:17
Medlem
Realizts avatar
Statsministerhustrun, tillika vårdpamp nummer ett i Stockholms landsting, har satt ned foten och satt upp tidsgräns för väntetiden på vård. Gott så!

Synd att hon inte verkar ha begripit att hennes verklighetesfrämmande planekonomiska kommandon däruppifrån elfenbenstornet inte skapar ett skvatt vård för någon. Det är bara administrativa order om att omfördela redan existerande vårderesurser från somliga patienter till andra patienter.

Följden av att begränsa kötiden, är givetvis oundvikligen att tillgången till köplats reduceras...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=876159

Citat:
Nu blir det näst intill omöjligt för nya ortopedpatienter att få hjälp på Stockholms sjukhus. Södersjukhuset stoppar alla nyinkomna remisser på höft- och knäoperationer under våren.
[...]
För att klara vårdgarantin och kunna ge vård inom en månad har vi stoppat en stor del av de inkommande remisserna. Vi kanske tar emot 30-40 procent jämfört med förra året

Men en person (låtsas?) fattar ingenting:
Citat:
Men Filippa Reinfeldt (m), sjukvårdslandstingsråd, är skeptisk till att sjukhusen stoppar remisserna.

- I grunden är jag tveksam, det känns inte bra att hatta med remisser. Sjukhusen måste föra en dialog med patienterna. Sen är det upp till patienterna att välja och inte upp till sjukhusen, säger hon.

Men sjukhusen uppger ju att de stoppar remisserna på grund av vårdgarantin, fungerar den verkligen då?

- Jag tycker inte att vårdgarantin fört med sig något negativt, men det kan finnas delar där det uppstått missförstånd. Patienter kan alltid vända sig till vårdgarantikansliet för att få hjälp, säger hon
Ja, PK-glosor som "föra en dialog" kommer alltid väl till hands när verklighetens alla tusentals lidande människor är för otäcka att kommentera... Men kanske byråkraterna på det planekonomiska "vårdgarantikansliet" kan lindra plågorna?

Varför inte avreglera istället för att bara omreglera sossarnas gamla sandlåda? Borgarnas lilla lek bara flyttar lite sand från ena hörnet till det andra, men skapar ingenting som har något värde.
Senast redigerad av Realizt 2009-01-22 kl. 01:20.
Citera
2009-01-22, 04:32
Medlem
Haha utmärkt genomfört.

Så helt enkelt skall man nu inte alls blir förundrad över att vårdköerna blir ännu längre. Ja eller man hamnar inte ens i en kö. Varför inte istället ge en stor summa pengar till de som botar patienter, så att alla sjukhus vill ha så många patienter som möjligt.

Hon stoppar verkligen huvudet i sanden. Men visst skulle böterna tvinga till mer konkurrens, om sjukhusen slutar ta emot patienter, så öppnar de för andra aktörer. Det skulle kunna innebära att nya uppstickare bildas. Men då måste hela upphandlingstramset igång om jag inte misstar mig. Skulle något sådant inte funnits och patienterna faktiskt fick gå precis vart de ville, och landstinget bara degade ut med slantarna, då skulle det inte finnas några vårdköer. Varenda läkare skulle ha en egen klinik, jobbandes så gott som alltid beroende på hur rik man vill bli.

Hoppas jag är inne på rätt spår.
Citera
2009-01-22, 09:01
Medlem
Aristotélēss avatar
Stockholm har med vårdvalet avreglerat stora delar av vården, så vad gnäller du om?
Det är mindre kö på de "frisjukhus" som jag känner till, och ingen kö till de privatfinansierade.

Moderaterna tycker ju egentligen att landstinget är skit och att vården skall vara privat..
Klart fan att man inte bryr sig om de inneboende svagheterna i en planekonomisk sjukvård.

De vill ju nå ett läge där staten slipper vara huvudman för varje jävla
vårdplats och istället kan skicka pengarna som man snor via AGA till
privatpersonen för konsumption på valfri vårdinstutition.
Citera
2009-01-22, 13:40
Medlem
Realizts avatar
Att olika delar av offentlig sektor betalar "böter" till varandra, är naturligtvis en helt vansinnig form av internfakturering. Det är ju inte som att Södersjukhuset har någon ägare som står för vad böterna kostar. Det är bara högra handen som ger pengar till den vänstra. Konsekvensen blir som sagt kölöshet, alltså att patienter inte ens får en köplats. Som i Sovjet, beordras man tillverka fler spikar, så blir de kortare. Det enda som kan skapa nya värden, som ökad vård, är oreglerad kapitalism.

Politikerna är mycket angelägna om att behålla planekonomin, som ju ger dem så mycket makt, men de spelar löjliga charader för att låtsas genom krystade ordval som om de använde sig av marknadsmekanismer. Varför skäms de över sin planekonomi?
Senast redigerad av Realizt 2009-01-22 kl. 13:44.
Citera
2009-01-22, 14:05
Medlem
Även om man har en offentligt finansierad vård med privata aktörer och konkurrens behöver det inte leda till bättre tillgång till vård.

Många av de nu existerande privata vårdgivarna lever på välbetalda delar av vården medans den offentliga vården får ta sig an fall vilka tar betydligt mer resurser i anspråk.

Skulle man ha en privat finansierad vård med privata aktörer skulle vissa inte kunna betala och på så sätt får de ändå inte mer vård.

Hur man än vänder sig har man ändan bak. Man kommer inte ifrån att en hel del av vården kostar mer än man är villig att betala.

Ett visst utrymme för effektivisering av vården bör finnas. Men det pågår ständigt. Iaf i det landsting jag tillhör. Maxtid med läkaren oavsett anledning exempelvis. Nedläggning och centralisering av vården.
Citera
2009-01-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
Ett visst utrymme för effektivisering av vården bör finnas.

Detta måste vara århundradets understatement. Ett visst utrymme för effektivisering av det högeffektiva landstingets verksamhet kan finnas ja...
Citera
2009-01-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Stockholm har med vårdvalet avreglerat stora delar av vården, så vad gnäller du om?
Det är mindre kö på de "frisjukhus" som jag känner till, och ingen kö till de privatfinansierade.

Moderaterna tycker ju egentligen att landstinget är skit och att vården skall vara privat..
Klart fan att man inte bryr sig om de inneboende svagheterna i en planekonomisk sjukvård.

De vill ju nå ett läge där staten slipper vara huvudman för varje jävla
vårdplats och istället kan skicka pengarna som man snor via AGA till
privatpersonen för konsumption på valfri vårdinstutition.

Japp. Du har helt rätt. Man ställer krav som ingen kan uppnå på annat sätt än att strunta i vissa delar av verksamheten (sånt som kostar mycket pengar, tid och bemanning). Så de privatfinansierade kan stoltsera med fin statistik om hur många patienter de har och hur liten budget de behöver.

Kvar finns t ex: Karolinska, som på samma budget som innan skall klara alla de patienter som slussats över från andra delar av samma verksamhet.

Sedan står alliansen där och pekar finger och vill visa på hur effektiv och förträfflig den privata sjukvården är och hur usel Karolinska sköter sitt jobb. Det firar man med att sparka 900 från de enda som är mer intresserade av att göra sitt jobb än att fixa till fin statistik och att tjäna pengar.

Givetvis vill de ha privatisering, varför vet jag inte, men det har ju varit deras agenda hela tiden.
Citera
2009-01-22, 22:40
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Givetvis vill de ha privatisering, varför vet jag inte, men det har ju varit deras agenda hela tiden.

Att vissa vill privatisera vården kan ha någonting att göra med att den offentliga verksamheten om och om igen genom världshistorian har visat sig ineffektivare och sämre på alla möjliga sätt och vis. Det finns absolut noll ekonomiska eller effektivitetsmässiga argument för att behålla sjukvården offentlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in