• 1
  • 2
2009-01-22, 23:17
Medlem
land-of-freedoms avatar
Med inspiration frn BigDukes tidigare trd En syn p Sverige utifrn vill jag komma upp med mnga konkreta exempel p hur dligt Sverige egentligen r s jag undrar om ni kan hjlpa mig med detta. Ett eget exempel r att vi inte alls r ledande i fretagsbranschen d vi r ett av f lnder i vrlden med apoteksmonopol kvar.

Jag behver ngonting i stil med http://www.economist.com/world/displ...fsrc=nwlgafree

Mlet r inte att klanka ner p vrat land utan att frbttra det s kalla mig ingen landsfrrdare... Jag r lite fr ung fr det.

Se s jalla
Citera
2009-01-23, 17:19
Medlem
land-of-freedoms avatar
Jag vet att Sverige r bra men...

Varfr tror vi att Sverige r bst? Jag anstrnger mig men kan inte komma p ngonting frutom apoteksmonopolet... Ber er hjlp till mste samla ihop det smsta
Citera
2009-01-23, 17:23
Medlem
jag kommer verkligen inte p ntt!
Citera
2009-01-23, 17:56
Medlem
Snygg frsta post, gixmo

Hm... Apoteksmonopolet r vl kanske inte s bra nej, ven om apoteket i sig r vldigt bra.

Men ngra grejer man kan forska lite mer om:
- Sjukvrden (enorma ker bland annat)
- Skolsystemet (r vl inte s bra, eller?)
- Politik (kommunism eller liberalsim)
- Forskning och entreprenrskap (vi var oerhrt bra p detta fr ~100 r sen. Nu d?)

Men jag kan inte heller komma med nt konkret just nu. r dock ocks vldigt intresserad av detta, och kommer att stta mig in i det s snart jag orkar
Citera
2009-01-23, 18:03
Medlem
sue-ellens avatar
Tja, kan vl mala p i samma vagnsspr som i en tidigare trd jag startat och bifogar drmed denna lnk om Sveriges ungdomsarbetslshet.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Artikl...t-som-EU-land/
Citera
2009-01-23, 18:23
Medlem
Veyrons avatar
Att svenskar tvingas jobba gratis t staten mer n halva ret r vl en liten post p minussidan i paradiset Sverige.

Sen r det problematiskt att de flesta svenskar har blivit indoktrinerade i att lska sitt slaveri och tycker att husbonden ska tvinga alla att arbeta gratis nnu strre del av sitt liv (husbonden r s god! han ger ju oss mat och husrum!).
Citera
2009-01-23, 18:48
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Sverige ett land utan strvan efter verklig demokrati

Citat:
Ursprungligen postat av land-of-freedom
Med inspiration frn BigDukes tidigare trd En syn p Sverige utifrn vill jag komma upp med mnga konkreta exempel p hur dligt Sverige egentligen r s jag undrar om ni kan hjlpa mig med detta. Ett eget exempel r att vi inte alls r ledande i fretagsbranschen d vi r ett av f lnder i vrlden med apoteksmonopol kvar.

Jag behver ngonting i stil med http://www.economist.com/world/displ...fsrc=nwlgafree

Mlet r inte att klanka ner p vrat land utan att frbttra det s kalla mig ingen landsfrrdare... Jag r lite fr ung fr det.

Se s jalla

Vi ska inte klanka ner p vrt land skriver du men samtidigt ska vi lista sdan som r dligt!? En svr balansgng som jag inte alls r sker p att jag klarar.
Att vi har ett apoteksmonopol r inte fel om majoriteten av medborgarna omanipulerat och genuint verkligen tycker s. Sjlv avskyr jag apoteket, det sista sttyska utposten, dr versittar Helga ska tala om fr mig hur och nr jag ska ta min medicin. Valfrihet r givetvis en bttre demokrati d gr fler njda, inte bara en majoritet.

Demokrati r ett slags baskrav, ett folkets inflytande ver rikets styre. Det sger inget om demokratins kvalit. I en demokrati med hg kvalit kan jag sga vad jag vill utan att bli nedslagen, jag kan sga vad jag vill men kanske ingen lyssnar men jag har ftt sga det jag vill. Mer kan jag inte krva.

I en demokrati blir jag inte itutad andras syn p demokratin, jag kan stnga av, g drifrn sluta lsa etc. I en demokrati har jag inte vnstervridna lrare som tvingar p mig deras demokratisyn. Jag kan vlja en tidning som tycker som jag inte bara ledarsidan utan ven i nyhetsfldet som saknar insmugna vrderingar.

Slutsats media r monopolitiserad och utbildningsvsendet r odemokratiskt i vrt land. Vi lever i ett land dr vissa efterstvar moraliskt monopol. De frsker tvinga oss att lska det vi avskyr. Typ islam, invandring, ekonomisk politik som r automatiserad utifrn vad de moraliska dogmerna krver.
I stllet fr hg levnadsstandard fr ursprungsbefolkningen fr vi ta det som blir kvar nr ockupanterna tagit sin del.
Citera
2009-01-23, 19:03
Medlem
land-of-freedoms avatar
Djupt, verkligen djupt men jag tnkte mer statistiskt och konkret sett ungefr som deepsilent var inne p. Det r inte min grej att sga vad demokrati r men vad jag uppfattar r att jag fr kritisera och tillmpa det i mitt projektarbete.

Sue-ellen: Bra material. Ska nog anvnda detta eventuellt annan statistik p eurostat.

Fortstt rabbla!
Citera
2009-01-23, 19:27
Medlem
Svenskar brukar vara nationalistiska i internationella mtningar. 1900-1920 (det vill sga innan den frsta socialdemokratiska regeringen) lg Sverige och skandinavien i topp nr det gller frvntad levnadslngd, lgst spdbarnsdd och liknande.

http://www.gapminder.org/ (Hr finns en massa olika index du kan g efter)

ven om du lter fientlig har vi allts legat bra till hur lnge som helst vilket gr att vi inte har demokrati eller politiker att tacka fr det.
Citera
2009-01-23, 19:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vi ska inte klanka ner p vrt land skriver du men samtidigt ska vi lista sdan som r dligt!? En svr balansgng som jag inte alls r sker p att jag klarar.
Att vi har ett apoteksmonopol r inte fel om majoriteten av medborgarna omanipulerat och genuint verkligen tycker s. Sjlv avskyr jag apoteket, det sista sttyska utposten, dr versittar Helga ska tala om fr mig hur och nr jag ska ta min medicin. Valfrihet r givetvis en bttre demokrati d gr fler njda, inte bara en majoritet.
Jag hoppas det r lkaren och inte apotekspersonalen som talar om hur medicineringen ska ske? Men du kanske helst vill bestmma sjlv, fullstndig frihet liksom...

Citat:
Demokrati r ett slags baskrav, ett folkets inflytande ver rikets styre. Det sger inget om demokratins kvalit. I en demokrati med hg kvalit kan jag sga vad jag vill utan att bli nedslagen, jag kan sga vad jag vill men kanske ingen lyssnar men jag har ftt sga det jag vill. Mer kan jag inte krva.
Det kan vi vl i Sverige?
Citat:
I en demokrati blir jag inte itutad andras syn p demokratin, jag kan stnga av, g drifrn sluta lsa etc. I en demokrati har jag inte vnstervridna lrare som tvingar p mig deras demokratisyn. Jag kan vlja en tidning som tycker som jag inte bara ledarsidan utan ven i nyhetsfldet som saknar insmugna vrderingar.
Sga vad man vill om Sverige, men inte r lrarna vnstervridna. Lrare r hgutbildade akademiker med 7-8 rs utbildning bakom sig. Knappast nt vnsterfolk dr.

Citat:
Slutsats media r monopolitiserad och utbildningsvsendet r odemokratiskt i vrt land. Vi lever i ett land dr vissa efterstvar moraliskt monopol.
Du menar att Expressen, DN och SvD frmedlar Rheinfelts dogmer..?
Citera
2009-01-23, 20:18
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag hoppas det r lkaren och inte apotekspersonalen som talar om hur medicineringen ska ske? Men du kanske helst vill bestmma sjlv, fullstndig frihet liksom...
Allts r apoteket helt verfldigt? Vi kan lika grna kpa medicin p Shell?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Sga vad man vill om Sverige, men inte r lrarna vnstervridna. Lrare r hgutbildade akademiker med 7-8 rs utbildning bakom sig. Knappast nt vnsterfolk dr.
Ibland r jag faktiskt bjd att hlla med dig i att det r svrt att tro att det finns utbildat vnsterfolk, men s r faktiskt fallet.
Citera
2009-01-23, 21:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Allts r apoteket helt verfldigt? Vi kan lika grna kpa medicin p Shell?

Ibland r jag faktiskt bjd att hlla med dig i att det r svrt att tro att det finns utbildat vnsterfolk, men s r faktiskt fallet.
Tror inte det: Lrarkren r mest hgerfolk. Samma gller mediefolk med journalister i spetsen. Hgutbildade, vltaliga och hgavlnade, inte den stereotype kommunisten direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in