2003-09-04, 22:30
Medlem
WorldControls avatar
Kom att tnka p en ganska bisarr sak. Nu kan det vara s att det hr har diskuterats frut, men jag har varken hrt eller lst de hr tankebanorna.

Hur som helst, skulle det inte kunna vara s att politiker, och politiska partier grundar sina vrderingar p vad dom tror folket gillar istllet fr vad dom egentligen anser?

Tex, att Miljpartiet grundades fr att de tycker och tror att folket borde rsta p dom eftersom att deras frgor angende milj etc. borde intressera folket, nr politikerna egentligen skiter i miljn och bara vill ha rster. Inget speciellt illa menat om Miljpartiet men ett bra exempel.

Syftet med detta skulle sjlvklart vara fr att f folket att rsta p deras parti vilket innebr hgre makt, mer pengar och bttre tillvaro (en definitionsfrga) fr dessa politiker.

Ett annat exempel: Om vi gr med i EMU och politiker brjar frst att folket r missnjda s skulle tex Folkpartiet brja lgga fram argument till varfr vi ska g ut ur EMU fr att f folkets rster till nsta val.

Bara en tanke jag fick som jag grna vill ha kommenterad..
Citera
2003-09-05, 08:14
Medlem
Killroys avatar
Problemet med detta r att partierna skulle bli mer likriktade n vad dom till och med r nu. Till slut s skulle det bara finnas ett parti kvar och d har demokratin gtt frlorad. Det r bttre med partier som r inriktade p olika intressen ven om dom redan nu har i stort sett samma sikter.
Citera
2003-09-06, 21:53
Medlem
....

2 problem:

1) Politiker i allmnhet skiter(och br skita) i att flja exakt den linje som medelsossen/medelmoderaten/etc vill ha. Detta dels pg av att de tycker de vet bttre, och till antagligen lika stor del att de tycker deras frslag r bttre, om n bara fr demsjlva.

2) Folk, allts exempelvis majoriteten av den svenska befolkningen,
har fan inte en jvla aning om hur mnga viktiga frgor skall tolkas och bestmmas.. jag r tex helt vertygad om att en majoritet av de som rstar om EMU inte har tillrckligt bra koll fr att gra ett sunt val.

Sen tror jag inte ngot utav ja partierna skulle fresl att vi gick ur EMU ven ifall det var dligt fr sverige.. men det r kanske bara jag
Citera
2003-09-06, 23:13
Medlem
CamillaDYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
2 problem:
2) Folk, allts exempelvis majoriteten av den svenska befolkningen,
har fan inte en jvla aning om hur mnga viktiga frgor skall tolkas och bestmmas.. jag r tex helt vertygad om att en majoritet av de som rstar om EMU inte har tillrckligt bra koll fr att gra ett sunt val.

Kan inte mer n hlla med. 60-70% av sveriges befolkning r idioter. Det rcker ju med att lsa en underskning om vem som r de mest beundrade personerna i landet, kungen&silvia, fan det sger ju allt...
Citera
2003-09-09, 03:14
Medlem
WorldControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CamillaDY
Kan inte mer n hlla med. 60-70% av sveriges befolkning r idioter. Det rcker ju med att lsa en underskning om vem som r de mest beundrade personerna i landet, kungen&silvia, fan det sger ju allt...

Jamen det r ju klart. Det kanske var 2% som tyckte att det var kungaparet och 98% som tyckte 98 olika andra personer, som fr dom flesta r oknda. Det var ett dligt exempel.
Citera
2003-09-09, 08:23
Medlem
Killroys avatar
Tror att den underskningen inte var s seris - kungahuset r vldigt populr hos den ldre generationen och den yngre generationen vet knappt vilka dom r. Att kungen blev s populr r vl att underskningen riktades mot den ldre generationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in