Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-26, 10:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sokolov
Efter lite diskussioner fram och tillbaks kom vi fram till att det kanske skulle vara bra med en "Jag söker ett spel"-tråd just för Retro-delen och sagt och gjort: här är den!
Tanken är helt enkelt att de som frekventerar Retro sällan eller iaf inte i samma utsträckning är intresserad av senaste FPS:et utan snarare obskyra Nintendo-spel som endast släpptes i 50 ex.


sokolov får äran att stå som skapare av tråden eftersom det var av hans trådstart som idén kom!

/Mod







Hej.

Jag ska försöka beskriva ett spel som jag och en polare brukade lira.

det var en typ av rymdsimulator, man flög i ett bergigt månlandskap med dalar och toppar uppbyggt utav rutnät.

Om man tryckte på space-tangenten frös hela flygningen och rutnätet rastrerades och man fick se lite mer i detalj hur landskapet såg ut.
detta hade ingen riktig funktion mer än att det ja jäkligt ball med så bra grafik då.

när man flygit klart banan kommer man fram till en konstig varelse, en typ av mask som långsamt rör sig över bilden, den ska man kommunicera med.
Halva skärmen fylls nu med en massa symboler som jag har för mig liknar t ex vatten, öga, åska, trä samt en massa andra jättemärkliga symboler.

Vi var rätt unga så vi kom väl egentligen aldrig längre än såhär men vi gillade särskillt den fräcka robot-röst-syntes som ljöd när man kommunicerade med hjälp av symbolerna.

Ett ord jag minns extra tydligt lät något i stil med "galaxima activated".

någon mer än jag som minns detta spel?
möjligt att det fanns till Amiga 500 också.


hittade svaret själv till slut.
captain blood.
jag märker att jag inte mindes alla detaljer på rätt sätt.

http://se.youtube.com/results?search...d+atari&page=1
Citera
2009-01-26, 23:39
  #14
Medlem
Maelstorm på PC?

Hallåj,

Går det gammla, men urläckra "Maelstorm" att köra på PC, fastän det är gjort för Mac?

Fick en sån nostalgitripp när morsan råka nämna hur beroende vår familj var av de när vi var små. Och jag- som inte kom ihåg vad det var sprang upp och googla det och fick nästan rysningar i kroppen

Riktigt roligt spel

( http://www.happypenguin.org/images/maelstrom.gif )

/C
Citera
2009-02-03, 02:41
  #15
Medlem
pollts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleeh'
Hallåj,

Går det gammla, men urläckra "Maelstorm" att köra på PC, fastän det är gjort för Mac?

Fick en sån nostalgitripp när morsan råka nämna hur beroende vår familj var av de när vi var små. Och jag- som inte kom ihåg vad det var sprang upp och googla det och fick nästan rysningar i kroppen

Riktigt roligt spel

( http://www.happypenguin.org/images/maelstrom.gif )

/C

Borde väl vara möjligt att emulera någon gammal mac med antingen softmac eller basilisk II och lira via den, typ som med DOSbox, har dock aldrig provat nån av dom, så kan inte säkert uttala mig.
Citera
2009-02-04, 00:21
  #16
Medlem
Söker ett 2D helikopter spel
man var typ i djungeln o krigade, man anföll typ byar med fiender kommer inte ihåg men man kanske även skulle rädda allierade.

Tror detta var på amigan hade sjukt kul med detta när jag var yngre iallafall
Citera
2009-02-04, 09:44
  #17
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarmotalos
Söker ett 2D helikopter spel
man var typ i djungeln o krigade, man anföll typ byar med fiender kommer inte ihåg men man kanske även skulle rädda allierade.

Tror detta var på amigan hade sjukt kul med detta när jag var yngre iallafall

Jungle Strike?
Citera
2009-02-04, 09:44
  #18
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarmotalos
Söker ett 2D helikopter spel
man var typ i djungeln o krigade, man anföll typ byar med fiender kommer inte ihåg men man kanske även skulle rädda allierade.

Tror detta var på amigan hade sjukt kul med detta när jag var yngre iallafall



Det kan inte vara Jungle Strike?
Citera
2009-02-04, 09:49
  #19
Medlem
Chilliemanns avatar
Okej, dags för mig att ge mig in på det här ämnet också. Jag söker ett spel jag spelade när jag var ung som jag inte har någon aning om vad det heter Here goes...

Man hade en 'blank' värld, såg det från sidan, 2D. Man kunde plocka fram alla möjliga saker, ballonger, spikar, katter, osv osv och bygga "maskiner".
Alltså, kulor som rullade in i knappar som i sin tur släppte iväg en ballong som gjorde det ena och det andra.

Väldigt vag beskrivning men det var i princip det spelade handlade om :P
__________________
Senast redigerad av Chilliemann 2009-02-04 kl. 09:51.
Citera
2009-02-04, 10:14
  #20
Medlem
JollyRogerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilliemann
Okej, dags för mig att ge mig in på det här ämnet också. Jag söker ett spel jag spelade när jag var ung som jag inte har någon aning om vad det heter Here goes...

Man hade en 'blank' värld, såg det från sidan, 2D. Man kunde plocka fram alla möjliga saker, ballonger, spikar, katter, osv osv och bygga "maskiner".
Alltså, kulor som rullade in i knappar som i sin tur släppte iväg en ballong som gjorde det ena och det andra.

Väldigt vag beskrivning men det var i princip det spelade handlade om :P

the incredible machine?
Citera
2009-02-04, 10:25
  #21
Medlem
Chilliemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JollyRogers
the incredible machine?

JA! Fan va härligt! Nu förstår jag varför det stod TIM på disketterna, hahaha. Tack så mycket!
Citera
2009-02-04, 15:20
  #22
Medlem
Nej det var inte Jungle Strike utan man såg helt från sidan.
Citera
2009-02-04, 15:22
  #23
Medlem
Jannibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarmotalos
Söker ett 2D helikopter spel
man var typ i djungeln o krigade, man anföll typ byar med fiender kommer inte ihåg men man kanske även skulle rädda allierade.

Tror detta var på amigan hade sjukt kul med detta när jag var yngre iallafall

Choplifter?
Citera
2009-02-04, 15:24
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarmotalos
Nej det var inte Jungle Strike utan man såg helt från sidan.
Låter som Apocalypse:

http://hol.abime.net/3282
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback