Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-20, 23:29
  #1
Medlem
Jag söker namnet på ett Nintendo 8 bit spel.

Spelet gick ut på att man sprang runt på olika nivåer och slog in dörrar, har för mig att man skulle jobba sig neråt och att man kunde bli instängd. Har glömt namnet, men det var ett favorit spel och letar efter det.......
Citera
2005-11-20, 23:30
  #2
Moderator
impieteers avatar
Wrecking Crew?
Citera
2005-11-20, 23:32
  #3
Medlem
Bruce Waynes avatar
Metroid? Ice Climber?

Hmmm... fast minns inte om man kunde bli instäng i dom spelen... det var typ 18 år sen jag lirade Nintendo senast...
Citera
2005-11-20, 23:59
  #4
Avstängd
ice climber lär det inte vara, med tanke på att man klättrar uppåt, och slår inte sönder några dörrar. :P
Citera
2005-11-21, 10:34
  #5
Medlem
Spaders avatar
Tja första jag tänker på är Beneath a Steel Sky men det släpptes väl aldrig till NES (endast till Amiga och PC), så det spelet kan det omöjligen vara.

Du får nog ge en större beskrivning.

EDIT: Ändrade trådtiteln enligt 0.1

/Spader
Citera
2005-11-21, 10:38
  #6
Medlem
evolutes avatar
Bomberman eller Boulder Dash kanske. Visserligen inga dörrar med. Se länkar med screenshots nedan

Bomberman: http://www.thunderboltgames.com/revi...ew.php?rid=442

Boulder Dash: http://www.emumaniak.zel.pl/rom.php/10320/Nes/Boulder_Dash_(E)_%5B!%5D.htm
Citera
2005-11-21, 15:13
  #7
Medlem
Sådärja...

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Wrecking Crew?


Just det, tack som fan

ska försöka leta upp det å spela på emulatorn....
Citera
2009-01-24, 15:45
  #8
Medlem
Jag söker ett spel - RETRO-tråden

Efter lite diskussioner fram och tillbaks kom vi fram till att det kanske skulle vara bra med en "Jag söker ett spel"-tråd just för Retro-delen och sagt och gjort: här är den!
Tanken är helt enkelt att de som frekventerar Retro sällan eller iaf inte i samma utsträckning är intresserad av senaste FPS:et utan snarare obskyra Nintendo-spel som endast släpptes i 50 ex.


sokolov får äran att stå som skapare av tråden eftersom det var av hans trådstart som idén kom!

/Mod






Hej.

Jag ska försöka beskriva ett spel som jag och en polare brukade lira.

det var en typ av rymdsimulator, man flög i ett bergigt månlandskap med dalar och toppar uppbyggt utav rutnät.

Om man tryckte på space-tangenten frös hela flygningen och rutnätet rastrerades och man fick se lite mer i detalj hur landskapet såg ut.
detta hade ingen riktig funktion mer än att det ja jäkligt ball med så bra grafik då.

när man flygit klart banan kommer man fram till en konstig varelse, en typ av mask som långsamt rör sig över bilden, den ska man kommunicera med.
Halva skärmen fylls nu med en massa symboler som jag har för mig liknar t ex vatten, öga, åska, trä samt en massa andra jättemärkliga symboler.

Vi var rätt unga så vi kom väl egentligen aldrig längre än såhär men vi gillade särskillt den fräcka robot-röst-syntes som ljöd när man kommunicerade med hjälp av symbolerna.

Ett ord jag minns extra tydligt lät något i stil med "galaxima activated".

någon mer än jag som minns detta spel?
möjligt att det fanns till Amiga 500 också.
__________________
Senast redigerad av MondoBizarro 2009-01-24 kl. 22:25.
Citera
2009-01-25, 09:27
  #9
Medlem
hehe vilken ära. nu får vi bara hoppas att spelets namn dyker upp.
Citera
2009-01-25, 10:09
  #10
Medlem
flax^s avatar
Söker ett spel som jag spelade på PC för ett bra tag sedan.

Jag minns sakerna mycket sporadiskt, jag ursäktar om det blir lite yrt.

Man får i början välja bana, finns circka 8st skulle jag säga. Varje bana har olika miljöer, och karaktären man styr skilljer sig från bana till bana.

En karaktär jag kommer igåg är en cowboy, minns också en gubbe i rymddräkt.

Spelet är lite pussel aktikt av sig. Man går/äter/slår sig igenom marken och man måste akta sig för stenar som rasar om man inte tänker efter riktigt.

Fienderna består av lite olika saker, men på cowboy banan har jag för mig att det var flygande yxor. Dessa tog man sig förbi genom att tajma med deras rörelsemönster.

Man såg snett uppifrån/från sidan typ. Ungefär som bomberman fasst uppåt är uppåt och inte bortåt (xD).

Det gick ut på att samla saker har jag för mig, tror att det var hjärtan på en bana, och nått annat på dem andra banorna.

Har för mig att det hette nånting med 'rock'.

tack på förhand
//flax
Citera
2009-01-25, 20:27
  #11
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flax^
Söker ett spel som jag spelade på PC för ett bra tag sedan.

Jag minns sakerna mycket sporadiskt, jag ursäktar om det blir lite yrt.

Man får i början välja bana, finns circka 8st skulle jag säga. Varje bana har olika miljöer, och karaktären man styr skilljer sig från bana till bana.

En karaktär jag kommer igåg är en cowboy, minns också en gubbe i rymddräkt.

Spelet är lite pussel aktikt av sig. Man går/äter/slår sig igenom marken och man måste akta sig för stenar som rasar om man inte tänker efter riktigt.

Fienderna består av lite olika saker, men på cowboy banan har jag för mig att det var flygande yxor. Dessa tog man sig förbi genom att tajma med deras rörelsemönster.

Man såg snett uppifrån/från sidan typ. Ungefär som bomberman fasst uppåt är uppåt och inte bortåt (xD).

Det gick ut på att samla saker har jag för mig, tror att det var hjärtan på en bana, och nått annat på dem andra banorna.

Har för mig att det hette nånting med 'rock'.

tack på förhand
//flax

Finns väl många varianter på det här, men 'Boulder Dash' kanske?
Citera
2009-01-25, 21:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Finns väl många varianter på det här, men 'Boulder Dash' kanske?

rockfall?

minns att jag spelade det på Atari ST
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback