Flashback bygger pepparkakshus!
2017-03-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, verkligen tänkvärt.

Som jag har skrivit tidigare i tråden så är det en moralisk och etisk fråga. Hur vill vi ha det? Vill vi behålla längdskidåkningens själ och hjärta? Eller ska det vara en tävling om vem som har den största medicinväskan eller den mest välinredda ovanvåning på vallabussen? Nu kan jag bara prata om mig själv och som en del av er har märkt så brinner jag varmt för sporten. Det är oroande det som händer nu minst sagt. Det känns (mildrigt sagt) rejält olustigt när man ser MJS puffa vidare i spåret eller MB dela sitt VM-guld till en dopingavstängd. Och som står i artikeln:

Ska vi köpa en effektiv Nebulisator till våra barn så de kan vara med och tävla mot andra barn?

Mitt svar är redan klart...

jaa personligen så tror jag vi i sverige är blödiga gärna vill se en ren idrott i den bemärkelse att alla regler är klara och huggna i sten när det kommer till medicinska preparat i sporten. Jag personligen är oxå blödig.

Vad jag ser så är det ju en omöjlighet nästan att införa dessa regler när det kommer till astmamedicin då så stor del av åkarna lider av astma (yrkesskada). Så det är sjukt problematiskt.

Det jag ser framför mig är att inom en snar framtid så är skidåkning i samma tillstånd som cykel vilket är tråkigt enligt mig.

Jag hade gärna sett ett ödmjukare norge när det kommer till detta då de är skidornas supermakt, men de följer reglerna och så är det med det.
Citera
2017-03-04, 21:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thincan
jaa personligen så tror jag vi i sverige är blödiga gärna vill se en ren idrott i den bemärkelse att alla regler är klara och huggna i sten när det kommer till medicinska preparat i sporten. Jag personligen är oxå blödig.

Vad jag ser så är det ju en omöjlighet nästan att införa dessa regler när det kommer till astmamedicin då så stor del av åkarna lider av astma (yrkesskada). Så det är sjukt problematiskt.

Det jag ser framför mig är att inom en snar framtid så är skidåkning i samma tillstånd som cykel vilket är tråkigt enligt mig.

Jag hade gärna sett ett ödmjukare norge när det kommer till detta då de är skidornas supermakt, men de följer reglerna och så är det med det.

Insiktsfullt inlägg, precis så är det. Undrar om inte Pliggen borde hitta ett bättre forum än DN:s sportsidor om han vill få genomslag? Det var nog mer än 50 år sedan skidsporten var som Pliggen drömmer om. Det är pengarna som förstört idrotten.
Citera
2017-03-04, 21:54
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Insiktsfullt inlägg, precis så är det. Undrar om inte Pliggen borde hitta ett bättre forum än DN:s sportsidor om han vill få genomslag? Det var nog mer än 50 år sedan skidsporten var som Pliggen drömmer om. Det är pengarna som förstört idrotten.

Förstod att du skulle ha nån negativ synpunkt. Va rätt låga odds på den.
Citera
2017-03-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Det hade ju varit så härligt med en ordentlig internationell forskning kring astmamedicins påverkan på prestationsförmåga hos längdskidåkare, stöd av wada.

Men man undrar hur länge sverige kommer och tjura och dra täcket över huvudet innan man fattar reglerna och anpassar sig efter dem och gör det bästa av dom.
Citera
2017-03-04, 22:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det hade ju varit så härligt med en ordentlig internationell forskning kring astmamedicins påverkan på prestationsförmåga hos längdskidåkare, stöd av wada.

Men man undrar hur länge sverige kommer och tjura och dra täcket över huvudet innan man fattar reglerna och anpassar sig efter dem och gör det bästa av dom.

Ja, vi får se vad som händer. Sedan står det ju var och en fritt att ägna sig åt något annat om ingen lyssnar på det som är ens egen bevekelsegrund. Det är ju på inget sätt unikt att människor hamnar i strid med systemet och sin egen övertygelse. Hittills har det aldrig hänt att systemet följt individen.
Citera
2017-03-04, 22:30
Bannlyst
Citat:

Nej, det är inte alla som har astma. Astma är en kronisk sjukdom.. skulle man ha verklig astma skulle man inte kunna hålla på med elitidrott..

Självklart luftrör tar stryk om man kör i minus 20 ( som är köldgräns för FIS). Idioter klubbade igenom 2011 att man inte skulle sänka köldgränsen. Köldgränsen borde vara runt minus 10. Det skulle vara strikta rutiner som säger att man inte får träna/tävla över denna gräns.

De flesta åker med astmamediciner fast de inte har astma. Astmamediciner har inget med elitidrott att göra. Har själv vårdat många med nebulisatorer. De har inte ens orkat gå upp från sin säng.

På den nivån är det. Elitidrotten måste fas ut läkare som Kjell Larsson mfl. De bara stödjer sina klienter- Idrottare används som försökskaniner.
Citera
2017-03-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Nej, det är inte alla som har astma. Astma är en kronisk sjukdom.. skulle man ha verklig astma skulle man inte kunna hålla på med elitidrott..

Självklart luftrör tar stryk om man kör i minus 20 ( som är köldgräns för FIS). Idioter klubbade igenom 2011 att man inte skulle sänka köldgränsen. Köldgränsen borde vara runt minus 10. Det skulle vara strikta rutiner som säger att man inte får träna/tävla över denna gräns.

De flesta åker med astmamediciner fast de inte har astma. Astmamediciner har inget med elitidrott att göra. Har själv vårdat många med nebulisatorer. De har inte ens orkat gå upp från sin säng.

På den nivån är det. Elitidrotten måste fas ut läkare som Kjell Larsson mfl. De bara stödjer sina klienter- Idrottare används som försökskaniner.

Exakt. Förbjud alla astmamediciner så att de inte måste pusha sig över sin naturliga gräns i träningstimmar.

Dessutom är det ju sjukt orättvist mot dem vars kropp klarar stor träningsmängd utan "astmabesvär". De får inte nytta av sina naturligt fysiska fördelar för att de som tål mindre tar mediciner för att komma ikapp och förbi. Det är som om en tyngdlyftare hävdade medfödd muskelsvaghet som sjukdom och fick TUE på anabola för att sedan bli världsmästare. Absurt att det är tillåtet.
Citera
2017-03-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Mmm han skriver samma sak som jag tidigare några gånger har skrivit här i tråden och velat diskutera, men blivit bemött som en icke realist som har "fina tankar". Inställningen till skidåkningen är helt enkelt "vinna till varje pris". Inga idrottsetiska resonemang får beaktas i masspsykosen. Det är Norges fel.

Jag är glad att Piggen har integritet och yrkesstolthet. Han bryr sig om utövarna och hans inställning till mediciner gör mig övertygad om att doserna som de svenska åkarna tar är betydligt lägre än vad åkarna i Norge tar.

I vårt grannland i väst är man beredd att experimentera med människors hälsa för att nå framgång. I Norge finns det nämligen en oetisk läkare som arbetar åt det norska skidförbundet, nämligen Kai-Håkon Carlsen. Han bedriver oetisk forskning och ljuger för media. När tidningarna ska få ett "expertutlåtande" så frågar de allt som oftast Kai-Håkon Carlsen. Han ger alltid samma svar, att det finns inga bevis för att astmamedicin ger en prestationshöjande effekt. Det är sjukt att påstå något sånt med tanke på att läkemedelsföretagen själva har utfört studier som visar det motsatta och att det dessutom finns flera vetenskapliga studier som visar detsamma. Han är inte det minsta trovärdig. Om han hade nämnt dessa studier hade han framstått som mer trovärdig, men är det tydligt att han har en agenda.

Förutom att han är en lögnare så är han även oetisk. Han genomför forskarprojekt utan att ha fått grönt ljus från kommittén för sjukvårds- och medicinsk forskningsetik. När han väl tar tummen ur röven och skickar in en ansökan kommer det fram att det har bedrivits liknande undersökningar i Norge i närmare 20 år, d.v.s. att de har gjort så kallade undersökningar med att ge astmamedicin till friska individer. Detta nya projekt har pågått sedan 2011. Bakom det projektet står de norska skidförbundet, Norges idrottshögskola och Olympiatoppen (ett samarbete mellan Norges olympiska kommittén och det norska idrottsförbundet) Carlsen kommentar var:

- Projektets avsikt var aldrig att undersöka om preparaten förbättrade idrottsprestationerna, säger han.

Nähä? Vad fan var studien till för då? Om de har så lång erfarenhet av behandla och förebygga som de påstår sig ha, så behövs det knappast en studie för att visa detta. Projektet innehöll inte ens några faktiska vetenskapliga frågor som skulle kunna besvaras på det sättet som projektet var utformat. Allt detta får mig att ifrågasätta allt den forskning som han har gjort. Det känns så jävla genomruttet.

Fram till samma år som det nya astmaprojektet började, d.v.s. år 2011, hade en då 27 år gammal Sundby 3 individuella pallplatser i världscupen. Han var en medelmåtta fram tills dess. Efter det nya projektet startades har han tagit 50 individuella pallplatser i världscupen. Majoriteten av dessa har tagits från år 2014 och framåt, samma år som medelmåttan Sundby skruvade upp sina astmadoser (inte bara för att han fastande i två kontroller, utan den ökades överlag).

Mitt intresse för längdskidåkning är på väg att dö ut helt. Om det inte vore för friska tjejer som Charlotte Kalla, Stina Nilsson och Ebba Andersson så hade jag inte kollat mer. Att se en ung åkare som Ebba Andersson göra en så pass fin tremil gav mig lite hopp och glädje. Men vem försöker jag lura? Även om hon pressar sig till det yttersta så kommer hon aldrig att få en ärlig chans att bli bäst.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-04 kl. 23:47.
Citera
2017-03-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69

Kjell Larsson är ett skämt. Han tycker inte att det finns någon intressekonflikt i att han var med och granskade Astamförbundet.

– Jag vet inte vilken roll Kai-Håkon har i det här och jag vet inte vad det eventuellt skulle betyda att jag skrev några artiklar ihop med honom för 10-15 år sen.

Du vet inte vilken roll Kai-Håkon har? Vet han ens då vad utredningen handlade om? Kai-Håkon ligger bakom astmarutinerna som använd i det norska skidlandslaget.

Sen att han har skrivit artiklar tillsammans med Carlsen, hur kan det inte vara av relevans? Om han är en seriös forskare så ska han vara väl medveten om den "code of conduct" som finns för att bedriva forskning, något som även appliceras på rapporter som denna. Den ska vara oberoende och det ska inte finnas några intressekonflikter.
Citera
2017-03-05, 06:16
Medlem
Ser fram emot när dom positiva resultaten kommer fram på dom norska åkarna,för att dom kommer är nog alla överens om...
Att då få trycka ned dessa resultat i halsen på den självgode sprätten löfshus...
Citera
2017-03-05, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, verkligen tänkvärt.

Som jag har skrivit tidigare i tråden så är det en moralisk och etisk fråga. Hur vill vi ha det? Vill vi behålla längdskidåkningens själ och hjärta? Eller ska det vara en tävling om vem som har den största medicinväskan eller den mest välinredda ovanvåning på vallabussen? Nu kan jag bara prata om mig själv och som en del av er har märkt så brinner jag varmt för sporten. Det är oroande det som händer nu minst sagt. Det känns (mildrigt sagt) rejält olustigt när man ser MJS puffa vidare i spåret eller MB dela sitt VM-guld till en dopingavstängd. Och som står i artikeln:

Ska vi köpa en effektiv Nebulisator till våra barn så de kan vara med och tävla mot andra barn?

Mitt svar är redan klart...
Ja, ack du sjuka värld. Synd att de flesta inte tänker som du.
Citera
2017-03-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Mitt intresse för längdskidåkning är på väg att dö ut helt. Om det inte vore för friska tjejer som Charlotte Kalla, Stina Nilsson och Ebba Andersson så hade jag inte kollat mer. Att se en ung åkare som Ebba Andersson göra en så pass fin tremil gav mig lite hopp och glädje. Men vem försöker jag lura? Även om hon pressar sig till det yttersta så kommer hon aldrig att få en ärlig chans att bli bäst.
Kallas hjärtflimmer vid säsongsstarten får mig att undra om hon försökte med någon astmamedcin.
Björgen hade samma symton när hon måste byta ut sin medicin mot en annan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in