2017-12-13, 16:42
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Okej jag fattar inget. Sundby hade ju inhalerat över 15 000 mikrogram under ett dygn, något han kunde fått dispens för. Finns det både dispens för dosen och halten i urinet?
Självklart hade han inte fått dispens att inhalera sådana monsterdoser strax innan tävling. Argumentet om att läkaren endast missat att lämna in ansökan om dispens, var ett i raden av försök från det norska skidförbundet att bagatellisera händelsen.
Citera
2017-12-13, 16:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Enligt den första McLaren-rapporten har en "expert" demonstrerat att det går. Jag kunde dock inte hitta något konkret bevis för detta påstående. En videofilm hade varit bra. Dock kanske inte så bra reklam för flasktillverkaren i så fall.

Beskrivningen av hur flaskorna undersökts är inte bra och resultaten är också dåligt redovisade.
Jag kan inte förstå annat än att detta är en av de största skandalerna inom (anti-)doping någonsin. De som skämmer ut sig är IOK. De kräver avstängning av ett helt land utan andra bevis än påståenden.
IOK drar ju skam över både den olympiska rörelsen och antidopingarbetet för lång tid framåt.

Mörklägger media helt här?
Citera
2017-12-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Självklart hade han inte fått dispens att inhalera sådana monsterdoser strax innan tävling. Argumentet om att läkaren endast missat att lämna in ansökan om dispens, var ett i raden av försök från det norska skidförbundet att bagatellisera händelsen.

Du får lägga till SVT där också som i artikeln skulle "reda ut" Sundby-incidenten.

Men okej, man mäter koncentrationen i urin och jämför med gränsvärdet. Froomes läkare påstår att koncentrationen kan bli högre i vissa fall, kanske även där försök att förmildra incidenten, men ändå, är det inte bara att bälga i sig en massa vatten och därmed spä ut halten?
Citera
2017-12-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Enligt den första McLaren-rapporten har en "expert" demonstrerat att det går. Jag kunde dock inte hitta något konkret bevis för detta påstående. En videofilm hade varit bra. Dock kanske inte så bra reklam för flasktillverkaren i så fall.

Beskrivningen av hur flaskorna undersökts är inte bra och resultaten är också dåligt redovisade.

Lägg därtill att proverna testats och undersökts i London i ett "välkänt laboratorium". Namn vågade de inte ge, av någon anledning.
Citera
2017-12-13, 17:14
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Det är ingen rapport, innehållet skulle kunna vara en av Läckbergs skisser till en av hennes sämre deckare.

lol

Är det ingen rapport nu heller, så du har" läst" en ickerapport som du sen säger att du ,"inte har läst..."

Men jag håller med dig på en punkt det Ryssland sysslat med är som en dålig deckare, tyvärr är det dock verklighet, vidrig statsstyrd doping i en skala som vi inte sett sen DDRs dagar.
Citera
2017-12-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Norska läkare verkar man inte kunna lita på? Är det samma läkare som i Johaug-fallet?
Citera
2017-12-14, 16:39
Bannlyst
Kowalczyk har så rätt.. Froome har dopat sig under alla sina tdf..
Björgen har dopat sig under hela sin karriär.

https://www.expressen.se/sport/langd...gen-som-dopad/
Citera
2017-12-15, 15:28
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Björgen har dopat sig under hela sin karriär.

https://www.expressen.se/sport/langd...gen-som-dopad/
Varför har hon klarat sig i alla år?
Citera
2017-12-16, 00:05
Medlem
wwrs avatar
Jag skulle gissa att medierna nu arbetar hårt, bakom kulisserna, för att klara olika scenarion.

A. Ryssarna får vara med i OS. Då måste media hitta bortförklaringar. Hur kan ryssarna få vara med trots det "gigantiska statsunderstödda dopingprogrammet"?

B. Ryssarna stängs av. Då borde väl den totala avsaknaden av bevis komma fram på något sätt, i TV-sporten och annorstädes. Ingen har ju ens visat att det är möjligt att öppna flaskorna, än mindre att ryssar varit inblandade.

Vad jag kan se har media en lite dålig sits just nu. Den som äger ett mediemonopol vinner ju oftast till slut. Men lite dåligt har media spelat sina kort, vad jag förstår, genom att inte ifrågasätta McLarenrapporten och IOK:s avstängningar mer. Jag har inte lyssnat så mycket på TV-sport eller läst tidningarna. Men inte har bristen på bevis kommit fram? Washington Post hade någon grafik som illustrerade ett hål i väggen, tror jag.

Fast med rå mörkläggning kommer media långt.
Senast redigerad av wwr 2017-12-16 kl. 00:25.
Citera
2017-12-16, 14:50
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag skulle gissa att medierna nu arbetar hårt, bakom kulisserna, för att klara olika scenarion.

A. Ryssarna får vara med i OS. Då måste media hitta bortförklaringar. Hur kan ryssarna få vara med trots det "gigantiska statsunderstödda dopingprogrammet"?

B. Ryssarna stängs av. Då borde väl den totala avsaknaden av bevis komma fram på något sätt, i TV-sporten och annorstädes. Ingen har ju ens visat att det är möjligt att öppna flaskorna, än mindre att ryssar varit inblandade.

Vad jag kan se har media en lite dålig sits just nu. Den som äger ett mediemonopol vinner ju oftast till slut. Men lite dåligt har media spelat sina kort, vad jag förstår, genom att inte ifrågasätta McLarenrapporten och IOK:s avstängningar mer. Jag har inte lyssnat så mycket på TV-sport eller läst tidningarna. Men inte har bristen på bevis kommit fram? Washington Post hade någon grafik som illustrerade ett hål i väggen, tror jag.

Fast med rå mörkläggning kommer media långt.

Det finns bevis, sluta tro på dessa planterade konspirationsteorier från troll.

Ryssland är avstängt, beslutet är fattat.

Men märk väl, det handlar inte om nån brottsmålsdomstol, IOK WADA har sina egna regler.
Citera
2017-12-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det finns bevis, sluta tro på dessa planterade konspirationsteorier från troll.

Ryssland är avstängt, beslutet är fattat.

Men märk väl, det handlar inte om nån brottsmålsdomstol, IOK WADA har sina egna regler.

Man undrar vad du är för pajas, hur du ser ut, vart du växer, vad du livnär dig av samt hur man blir av med dig. Likt ogräs sprider du dina torftiga argument och ickebevis om Ryssland.
Citera
2017-12-16, 16:33
Medlem
storraps avatar
Citat:
Likt ogräs sprider du dina torftiga argument och ickebevis om Ryssland.
Har du tillställt IOK/Wada samma meddelande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in