2017-12-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad gäller urinflaskorna från Sotji. Har någon kunnat visa, med bilder eller video, att det går att öppna flaskorna? (Och sedan stänga dem igen, förstås, och inte lämna några eller bara mikroskopiska spår.)
Rodtjenkov påstår väl att det gjorts med stora mängder prover, enbart användande ett redskap, mindre än en penna.

Det roliga är ju att det bara finns mikroskopiska spår på insidan. Inte ett enda spår på utsidan. De skulle alltså ha bänt upp höljet som egentligen inte ska gå att få av, med ett redskap, utan att lämna ett enda mikroskopiskt spår på utsidan.
Citera
2017-12-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Det måste vara urinprovet han har dispens mot, för han har ej brutit mot några regler ännu.
Men de vill veta inandningsdosen han har tagit.

Okej jag fattar inget. Sundby hade ju inhalerat över 15 000 mikrogram under ett dygn, något han kunde fått dispens för. Finns det både dispens för dosen och halten i urinet?
Citera
2017-12-13, 15:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det roliga är ju att det bara finns mikroskopiska spår på insidan. Inte ett enda spår på utsidan. De skulle alltså ha bänt upp höljet som egentligen inte ska gå att få av, med ett redskap, utan att lämna ett enda mikroskopiskt spår på utsidan.

Eftersom jag inte läst allt så uttrycker jag mig försiktigt.

Men är det verkligen så att man påstår att ryssarna systematiskt har öppnat och stängt flaskorna och endast lämnat mikroskopiska spår.

Men ingen har kunnat visa hur det går till.

Rodtjenkov påstår sig ha sett hur det gjorts med ett redskap, mindre än en penna.

Och för detta vill IOK stänga av ett helt land.

Jag tror jag har läst att "KGB-teknik" använts

Dessutom saknas ju andra bevis om att ryssar varit inblandade, labbet är anonymt etc.
Citera
2017-12-13, 15:41
Medlem
Citat:

Men är det verkligen så att man påstår att ryssarna systematiskt har öppnat och stängt flaskorna och endast lämnat mikroskopiska spår.

Rodtjenkov påstår sig ha sett hur det gjorts med ett redskap, mindre än en penna.

Dessutom saknas ju andra bevis om att ryssar varit inblandade, labbet är anonymt etc.

https://www.wada-ama.org/en/resource...-report-part-i

https://www.wada-ama.org/en/resource...report-part-ii

Läs då! Själv tycker jag den är så pinsamt dålig att jag har svårt att läsa allt på ett seriöst sätt. Har typ bara sökt upp nyckelord och läst om det mest relevanta.
Citera
2017-12-13, 15:47
Medlem
Citat:

Men jag håller med. De faktiska bevisen lyser med sin frånvaro. Dokument, ljudfiler samt video där Rodtjenkov illustrerar förloppet eller i alla fall berättar. men det enda som finns är en rapport, innehållandes gissningar utan bevis.
Citera
2017-12-13, 15:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Läs då! Själv tycker jag den är så pinsamt dålig att jag har svårt att läsa allt på ett seriöst sätt. Har typ bara sökt upp nyckelord och läst om det mest relevanta.
Det är väl så man försöker dölja fakta. I en ruggig soppa som inte många hinner läsa. Om detta varit sant hade vi väl vid det här laget fått se en video på hur flaskorna öppnats.
Senast redigerad av wwr 2017-12-13 kl. 15:58.
Citera
2017-12-13, 15:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Konstigt, nyligen sa du att du hade läst hela rapporten....

Konspirationsteorier om att IOK och WADA vill sätta dit Ryssland utan grund, , DET är pinsamt och skrattretande.

Lite synd kan man tycka om alla idrottare som likt får låtit sig ledas av politiker tränare och ledare, jag tror faktiskt de kan lära sig nåt.
Citera
2017-12-13, 15:58
Medlem
Citat:
Det är väl så man döljer fakta. I en ruggig soppa som inte många hinner läsa. Om detta varit sant hade vi väl vid det här laget fått se en video på hur flaskorna öppnats.

Grejen är ju att det inte finns någon fakta i rapporten som tyder på statsstyrd doping.
Citera
2017-12-13, 16:17
Medlem
Citat:
Grejen är ju att det inte finns någon fakta i rapporten som tyder på statsstyrd doping.

Tyvärr så kommer era försök att så tvivel i denna fråga inte att lyckas. Ni får försvara Ryssland bäst ni vill men är man det minsta seriös så fattar man faktiskt att det inte är någon konspiration för att sänka Ryssland. Ryssland har - åter igen - ägnat sig åt statsunderstödd doping i stor skala, därför stängs Ryssland av från OS. De ryska idrottare som kan visa att man inte är berörda tillåts tävla under neutral flagg.

Bra så.

Nu kan vi hoppas att man även går till botten med "gråzonerna" med astmamedicin som bla Norge vistas i, och jag tycker förstås också att man inte skall acceptera att Norge inte lämnar ut dokumentation, blodpass osv gällande den mycket misstänkta perioden 1992-2004 där både Finland och Italien åkt dit så det stänkte om det, medan Norge inte gjorde det. Dock presterade just dessa nationer betydligt över alla andra - tills testerna infördes...
Citera
2017-12-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Tyvärr så kommer era försök att så tvivel i denna fråga inte att lyckas. Ni får försvara Ryssland bäst ni vill men är man det minsta seriös så fattar man faktiskt att det inte är någon konspiration för att sänka Ryssland. Ryssland har - åter igen - ägnat sig åt statsunderstödd doping i stor skala, därför stängs Ryssland av från OS.
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
De ryska idrottare som kan visa att man inte är berörda tillåts tävla under neutral flagg.

Bra så.

Nu kan vi hoppas att man även går till botten med "gråzonerna" med astmamedicin som bla Norge vistas i, och jag tycker förstås också att man inte skall acceptera att Norge inte lämnar ut dokumentation, blodpass osv gällande den mycket misstänkta perioden 1992-2004 där både Finland och Italien åkt dit så det stänkte om det, medan Norge inte gjorde det. Dock presterade just dessa nationer betydligt över alla andra - tills testerna infördes...

Det där lät intressant, det där vill jag veta mer om. Vilka bevis finns det som tyder på statsstyrd doping menar du?
Citera
2017-12-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Konstigt, nyligen sa du att du hade läst hela rapporten....

Konspirationsteorier om att IOK och WADA vill sätta dit Ryssland utan grund, , DET är pinsamt och skrattretande.

Lite synd kan man tycka om alla idrottare som likt får låtit sig ledas av politiker tränare och ledare, jag tror faktiskt de kan lära sig nåt.

Det är ingen rapport, innehållet skulle kunna vara en av Läckbergs skisser till en av hennes sämre deckare.
Citera
2017-12-13, 16:32
Medlem
Citat:
Vad gäller urinflaskorna från Sotji. Har någon kunnat visa, med bilder eller video, att det går att öppna flaskorna? (Och sedan stänga dem igen, förstås, och inte lämna några eller bara mikroskopiska spår.)
Rodtjenkov påstår väl att det gjorts med stora mängder prover, enbart användande ett redskap, mindre än en penna.

Enligt den första McLaren-rapporten har en "expert" demonstrerat att det går. Jag kunde dock inte hitta något konkret bevis för detta påstående. En videofilm hade varit bra. Dock kanske inte så bra reklam för flasktillverkaren i så fall.

Beskrivningen av hur flaskorna undersökts är inte bra och resultaten är också dåligt redovisade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in