2018-02-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Läs tråden. Det är manlig nu aktiv åkare som någon eller några gånger 2001-2010 visat mycket misstänkta värden.
Ja, det vet jag väl. Betyder det att kvinnor omöjligen kan dopa sig?
Citera
2018-02-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Ja, det vet jag väl. Betyder det att kvinnor omöjligen kan dopa sig?

Nej, men det är irrelevant för tråden.
Citera
2018-02-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Johan Olsson kan ju vara ett aktuellt namn tillsammans med Elofsson, Hellner , Brink, Fredriksson.
Kryper väl fram snart verkar som om SVT i alla fall vet vem det gäller.

Varken Olsson, Elofsson eller Fredriksson är aktiva längre. Brink ej aktiv i landslaget.

Hellner är en stark kandidat, ja.
Senast redigerad av Mafia 2018-02-05 kl. 13:16.
Citera
2018-02-05, 13:11
Medlem
-tramS-s avatar
Som förste flashbackare väljer jag nu att offentliggöra mitt "blodpass" för de senaste åren:

20140317 145 g/L
20140414 149 g/L
20141027 160 g/L
20150206 154 g/L
20151208 162 g/L
20170117 164 g/L

Alla proverna är venprover analyserade vid samma lab. Vid sista provtagningen hade jag influensa och hade knappt ätit eller druckit något på 1 1/2 dygn, dvs jag var rejält uttorkad. Under första halvan av 2014 behandlades jag med medicin som kan sänka blodvärdet. Inget EPO eller bloddoping och inte heller någon höghöjdsträning vid något tillfälle. Offentliggörandet borde fria mig från misstankar Värdena ger en bra fingervisning om vad som är normala variationer och vad som är normal nivå. Jag har uppfattningen att mitt HB alltid har varit högre än medel.
Senast redigerad av -tramS- 2018-02-05 kl. 13:17.
Citera
2018-02-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Intressant att Charlotte Kalla, som numera tränar "ensam" utanför övriga truppen, helt plötsligt börjar dominera under OS-säsong. Efter flera år av mediokra resultat. Lågoddsare.

Nu är det manlig, och dessutom... hon ligger på ungefär samma nivå som hon brukar, det är Johaug som är borta och Björgen som inte är lika bra som vanligt som gör att Kalla vinner lite mer.

Jämfört med övriga världselit ligger hon ungefär som vanligt.
Citera
2018-02-05, 13:30
Medlem
Tror det är viktigt att meddela till t.ex svensk antidoping och landslagsledningen vems värden de redovisar. Det är ju med största sannolikhet en åkare som de redan känner till och har utrett och funnit medicinska förklaringar till. Eftersom databasen kommer från Fis måste de ha reagerat på off scorevärde 132 och startat utredning med avstängning under tiden. Enda möjligheten annars som jag ser det är att värdena kommer från tiden innan blodpassen infördes. Mätte man överhuvud taget off scorevärde före blodpassen infördes och hur har Svt kokat ihop sina värden?
Citera
2018-02-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drpepper82
Tror det är Peter Larsson de drar upp igen. Hans värden ska ju ha rusat när han kommer upp på höghöjd och tävlar, Salt Lake city= hög höjd. Var väl höghöjd på vm i val di fiemme också...

Han hade alltså inte konstant höga värden.

Peter Larsson är inte aktiv så går bort han med. Sedan handlar det inte om någon med naturligt höga blodvärden utan någon som visat orimliga värden och variationer över tid.
Citera
2018-02-05, 13:35
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Tror det är viktigt att meddela till t.ex svensk antidoping och landslagsledningen vems värden de redovisar. Det är ju med största sannolikhet en åkare som de redan känner till och har utrett och funnit medicinska förklaringar till. Eftersom databasen kommer från Fis måste de ha reagerat på off scorevärde 132 och startat utredning med avstängning under tiden. Enda möjligheten annars som jag ser det är att värdena kommer från tiden innan blodpassen infördes. Mätte man överhuvud taget off scorevärde före blodpassen infördes och hur har Svt kokat ihop sina värden?
Eller så vill man inte, om det är t.ex Hellner, offentliggöra det precis innan den viktigaste tävlingen på fyra år för att inte störa uppladdningen?
Citera
2018-02-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis

Hela avslöjandet i stort går ut på att FIS nonchalerat de konstiga blodvärdena. På liknande sätt som nuvarande landslagsledning gör förövrigt. Vår svenske skidåkare är bara en av mängder som visat extremt märkliga blodvärden men som ändå tillåtits tävla vidare.

Tror du dopingexperten hittar på att de varit dopade?
Senast redigerad av Mafia 2018-02-05 kl. 13:45.
Citera
2018-02-05, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Eller så vill man inte, om det är t.ex Hellner, offentliggöra det precis innan den viktigaste tävlingen på fyra år för att inte störa uppladdningen?
Så tänkte tyvärr jag med. Åkaren har getts chansen att kommentera men undvikit detta vilket är synd och i viss mån lite misstänkt.
Citera
2018-02-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Hela avslöjandet i stort går ut på att FIS nonchalerat de konstiga blodvärdena. På liknande sätt som nuvarande landslagsledning gör förövrigt. Vår svenske skidåkare är bara en av mängder som visat extremt märkliga blodvärden men som ändå tillåtits tävla vidare.

Tror du dopingexperten hittar på att de varit dopade?
Nja, varför skulle FIS nonchalera dessa? I så fall är det ingen mening att ens testa åkarna. Kan mer förstå att nationernas egna tester hålls hemliga men FIS har inget att tjäna på detta.
Citera
2018-02-05, 13:51
Medlem
perineums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LottaRimpi
Kan det vara Marcus Kalla det är frågan om?
Vem fan är det?
Charlotte kalla vet jag vem det är och även marcus hellner, men nån marcus kalla har jag inte hört talas om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in