2017-12-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Dopning är väl per definition något som bryter mot regelverket och inte något som du tycker borde vara dopning? Tycker du att reglerna kring astmamedicinering borde ändras, får du väl ta upp det med de som bestämmer sådant och inte ta ut din frustration på aktiva som förhåller sig till reglerna. Både Sundby och Johaug har straffats för sina övertramp, så att man skulle skydda norska åkare som inte är på samma nivå som dessa världsstjärnor verkar ju helt bakvänt. Hur tänkte du där egentligen?

Att du sedan påstår att det inte råder några tvivel om att Norge bedriver organiserad dopning, utan att hänvisa till någon källa, väger inte särskilt tungt - CAS hade skrattat dig rakt i ansiktet. Som sagt, var är bevisen?

Doping är användande av en substans som höjer ens prestation. Att man inte får en påföljd är en annan historia. Eller menar du att om Johaug inte blivit testad trots användande av trofodermin så hade hon inte varit dopad, bara för att hon inte blivit straffad eller vadå?
Citera
2017-12-07, 21:14
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Doping är användande av en substans som höjer ens prestation. Att man inte får en påföljd är en annan historia. Eller menar du att om Johaug inte blivit testad trots användande av trofodermin så hade hon inte varit dopad, bara för att hon inte blivit straffad eller vadå?

Nej, regelverket avgör vad som klassas som dopning, inte någon anonym flashbackares åsikt i frågan. Ett utmärkt exempel på detta är intaget av koffein under tävling, vilket närmast är rutin bland aktiva inom längdskidåkning. I större mängder är ämnet dopningsklassat, men jag har inte hört ett ord från dig angående någon "organiserad koffeindopning" - antagligen eftersom även ryssarna då skulle få sig en rejäl känga och det måste ju undvikas till varje pris. Astmamedicinering är dock något som djävulen själv ligger bakom, eftersom norrmännen pekas ut som de största syndarna där...

Jag förstår inte alls ditt resonemang kring Johaug. Det är väl klart att idrottare kan vara dopade även om de aldrig åkt fast, ryssarna är ju ett strålande bevis för detta, men inte om de förhållit sig till regelverket. Jag gissar att din fråga mest var menad att dra uppmärksamheten från min tidigare fråga, som du nogsamt undvek att besvara, dvs var är bevisen för norsk organiserad dopning?
Citera
2017-12-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
Jeg ser ikke på dem som fuskere.
Anser spesialister på luftveier å ha større kunnskaper enn meg og nettroll i diskusjonsfelt.
Vårt største håp Johannes H Klæbo har ikke astma - uten at jeg legger særlig vekt på det - og medisineres selvsagt ikke. Uansett hva nettroll måtte mene.

Synd for deg da at du anser at alle gull til Sverige tatt av Olsson, Mogren, Wassberg, Hellner etc. er fuskegull.

Kalla har jeg lest tar astmamedisiner etter sin kollaps i Lahti i fjor. Men det trenger selvsagt ikke stemme, som med alt annet man leser i slike forum.

Naturligtvis är även dessa svenskar astmafuskare. Det är fel på systemet. Norge går dock i täten med fusket som systematiskt medicinerar även sådana som ännu inte har diagnoser, och dessutom i monsterdoser i nebulisator, en maskin för svårt lungsjuka. Dessutom har man i Norge länge utvecklat astmadrogfuskandet och framställt monster likt Björgen. Sverige är inte på i närheten av samma fusknivå och lyckas också sämre, men likväl är de enda individer i Sverige jag verkligen håller på Nilsson och Kalla.

Du borde lägga dina fanatiska Norge glasögon på hyllan och börja uppskatta de rena och friska åkarna.
Citera
2017-12-07, 21:40
Medlem
Citat:
Dopning är väl per definition något som bryter mot regelverket och inte något som du tycker borde vara dopning? Tycker du att reglerna kring astmamedicinering borde ändras, får du väl ta upp det med de som bestämmer sådant och inte ta ut din frustration på aktiva som förhåller sig till reglerna.

Här får jag be att opponera. Visst kan man väl med rättfärdig stämma få kritisera utövare som utnyttjar ett omoraliskt regelverk och inte ens försöker att på något sätt följa sunda ideal inom sin idrott.

Annars kan förändring aldrig ske utan det personliga ansvaret att agera moraliskt är universellt. Med din logik frikänner du bödlarna under förintelsen som bara följde reglerna i det tredje riket.
Citera
2017-12-07, 22:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Dopning är väl per definition något som bryter mot regelverket och inte något som du tycker borde vara dopning?
Men om det är så att man under falsk förespegling av att astmamedicin inte är prestationshöjande låter det vara tillåtet. Då är det helruttet tycker jag.
Citera
2017-12-07, 22:48
Medlem
Citat:
Nej, regelverket avgör vad som klassas som dopning, inte någon anonym flashbackares åsikt i frågan. Ett utmärkt exempel på detta är intaget av koffein under tävling, vilket närmast är rutin bland aktiva inom längdskidåkning. I större mängder är ämnet dopningsklassat, men jag har inte hört ett ord från dig angående någon "organiserad koffeindopning" - antagligen eftersom även ryssarna då skulle få sig en rejäl känga och det måste ju undvikas till varje pris. Astmamedicinering är dock något som djävulen själv ligger bakom, eftersom norrmännen pekas ut som de största syndarna där...

Jag förstår inte alls ditt resonemang kring Johaug. Det är väl klart att idrottare kan vara dopade även om de aldrig åkt fast, ryssarna är ju ett strålande bevis för detta, men inte om de förhållit sig till regelverket. Jag gissar att din fråga mest var menad att dra uppmärksamheten från min tidigare fråga, som du nogsamt undvek att besvara, dvs var är bevisen för norsk organiserad dopning?

Men om du följt astmadebatten så borde du ha hört flera oberoende personer samt läkare som medgett att det är prestationshöjande. Du får försöka nyansera ditt synsätt på medicinerings-problematiken lite. Maria Sharapova tryckte i sig Meldonium under 10 års tid innan det blev förbjudet. Tycker du det är okej att man trycker i sig en massa läkemedel som är prestationshöjande bara för att det inte är en dopingbrott?

Har du förövrigt sett någon astmatiker i mål behöva inhalera lite efter en tremil eller femmil? Är det inte ganska uppseendeväckande att dessa svårt sjuka astmatiker alltid kommer i mål käcka, glada pigga och utan andningsproblem?
Citera
2017-12-08, 15:14
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Du har ingen aning vad du pratar om, det finns regler, det är inte dina fantasier som styr vad som är doping eller ej.
Citera
2017-12-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du har ingen aning vad du pratar om, det finns regler, det är inte dina fantasier som styr vad som är doping eller ej.

Du har ju haft fel i precis allt du skrivit i dessa trådar. Du påstod ex att Putin inte hade dementerat statsstyrd doping, det tog 5 sekunder att googla fram minst 15 tidningar som säger att han har dementerat.

Att du inte vet vad doping är framgår också tydligt. Det största problemet med doping är inte alla fall som uppdagas utan alla fall som kommer undan pga uteblivna tester och vilseledande studier, samt dispenser hit och dit.
Citera
2017-12-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hur mycket betalar Putin för att ni ska leda bort fokus därifrån?

Det står alltså klart och tydligt i artikeln att Kläbo lägger in en hård träningsperiod. Antagligen för att komma i bästa form till OS. Är det så jävla svårt att tänka sig? Det är massvis med åkare som har annorlunda upplägg inför ett OS. Kalla till exempel har det också. Är det för att hon planerar att åka dit framåt årsskiftet?

Nu ser jag att du är avstängd, men ändå.

Vad hände med den utannonserade hårda träningsperioden för att vara i gott slag till OS? Helt plötsligt står han på startlinjen igen. Märkliga turer.
Citera
2017-12-09, 12:22
Medlem
perry2s avatar
År 2000 kom metoder att spåra EPO-doping.
Det intressanta är vilka som var framgångsrika innan det och hade onormalt höga blodvärden.
Detta är storhetstiden för Björn Dähli och Ulvang.
Detta är ju bomben som bör undersökas.
Vill Norge och FIS -undersöka detta?
Vill de medverka till att undersökande journalister får tillgång till blodvärden? Sist uppdrag granskning försökte så hjälpte inte norrmännen till att få fram material DIREKT, de svarade surt eller höll sig undan.
Citera
2017-12-09, 16:23
Medlem
Citat:
Då får jag väl ställa samma fråga till dig, som du själv använder som argument, nämligen: var är bevisen för organiserad norsk s.k "astmadopning"? Menar du att FIS, WADA och IOK skyddar norska skidåkare som egentligen skulle stängts av? Som vanligt räcker det med någon tidningsrubrik, TV-intervju, eller dylikt för att du ska hitta "bevis" mot Norge, men den ryska dopningshärvan som innefattar högt uppsatta politiker, säkerhetstjänsten, samt aktiva från mer än 30! olika idrotter, där tillvägagångssättet beskrivits i detalj, avfärdas som ren konspiration. Snacka om tunnelseende...

Det är inte så mycket att snacka om egentligen. Bevisen finns ju redan att Norska åkare använder olagliga metoder. Dom använder även lagliga metoder som inte borde få vara lagliga. 42 av 61 Norska medaljer i OS sedan 1992 togs av astma medicinerade åkare, 69%. Sedan säger Norska landslagschefen att astmatikerna aldrig har en fördel i spåren, det är ju just detta som är grejen. Norska åkare som verkligen har astma är inte i närheten av vad som kan kopplas ihop med dessa 42 OS medaljer. Norska åkare har hittat ett sätt att åka fortare och få göra det, säg bara att du lider av astma light eller liknande så får du ta medicinen och kan köra skiten av alla andra länder. Jag för min del är övertygad att det pågår helt andra saker i Norsk skidåkning. Det är i princip omöjligt att år efter år efter år efter år få fram nya topp åkare (vilket Norge alltså gör) om du inte pysslar med suspekta metoder. Det kommer en dag när det uppdagas, det gör det alltid och det kommer vara synd om Norge då som enbart har en sport att hoppas på. Vad ska dom göra sen, börja med olje brottning ?
Citera
2017-12-09, 16:50
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Vad hände med den utannonserade hårda träningsperioden för att vara i gott slag till OS? Helt plötsligt står han på startlinjen igen. Märkliga turer.

Dagens sprint var Kläbos sista lopp innan den "utanonserade träningsperioden", vilket de flesta som följt dagens sändningar säkert har koll på. Kläbo har stenkoll på sitt upplägg inför OS. De enda märkliga turer man kan skönja, är de som sker i ditt medvetande. Din egen okunskap är knappast skäl nog att misstänkliggöra aktiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in