Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Doping är användande av en substans som höjer ens prestation. Att man inte får en påföljd är en annan historia. Eller menar du att om Johaug inte blivit testad trots användande av trofodermin så hade hon inte varit dopad, bara för att hon inte blivit straffad eller vadå?
Nej, regelverket avgör vad som klassas som dopning, inte någon anonym flashbackares åsikt i frågan. Ett utmärkt exempel på detta är intaget av koffein under tävling, vilket närmast är rutin bland aktiva inom längdskidåkning. I större mängder är ämnet dopningsklassat, men jag har inte hört ett ord från dig angående någon "organiserad koffeindopning" - antagligen eftersom även ryssarna då skulle få sig en rejäl känga och det måste ju undvikas till varje pris. Astmamedicinering är dock något som djävulen själv ligger bakom, eftersom norrmännen pekas ut som de största syndarna där...
Jag förstår inte alls ditt resonemang kring Johaug. Det är väl klart att idrottare kan vara dopade även om de aldrig åkt fast, ryssarna är ju ett strålande bevis för detta, men inte om de förhållit sig till regelverket. Jag gissar att din fråga mest var menad att dra uppmärksamheten från min tidigare fråga, som du nogsamt undvek att besvara, dvs
var är bevisen för norsk organiserad dopning?