• 1
  • 2
2009-01-25, 23:15
Medlem
Hej! Jag är bollsportare. Jag spelade väldigt mycket denna helg och drog på mig ett återkommande problem. När jag överanstränger min arm i kaströrelsen så får jag ont på insidan av armen mellan biceps och triceps, ganska långt "ner" på överarmen.

Vad är det jag har ont i och hur övar jag upp styrkan för att eliminera detta återkommande problem?

Tack på förhand!
Citera
2009-01-25, 23:21
Medlem
Axons avatar
Svårt att säga över internet utan ha undersökt dig

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/vanl...relseapparaten

Här har du de vanligaste problemen från Rörelseapparaten.

Mvh
Citera
2009-01-25, 23:44
Medlem
http://heatheralling.com/yahoo_site_...174136_std.jpg

På bilden längst till höger är det muskeln som nuddar Biceps Brachii.
Citera
2009-01-25, 23:48
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat boy
http://heatheralling.com/yahoo_site_admin/assets/images/arm_mucles_sketch.157174136_std.jpg

På bilden längst till höger är det muskeln som nuddar Biceps Brachii.
Vad är det med den? Menar du m. supinator
Citera
2009-01-26, 00:12
Medlem
tack visste inte vad den hette. Hur tycker du att jag ska träna den?

EDIT: Måste bara fråga vad den gör. Är det den som ansvarar för att "trycka ner" underarmen? Det är den rörelsen som har gett mig problem iaf.

EDIT2: Efter en snabb googlevisit så lärde jag mig att rörelsen som triggar problemet är pronation av underarmen.
Senast redigerad av Cat boy 2009-01-26 kl. 00:19.
Citera
2009-01-26, 00:51
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Cat boy

Gör det ont när du sträcker i armbågen? Gör det ont genom hela rörelsen eller bara i slutläget när armen är helt sträckt? Kommer smärtan mest vid pronerad eller supinerad underarm, eller genom rörelsen? Finns det någon/några speciella rörelser som gör mest ont?
Citera
2009-01-26, 01:00
Medlem
Gör ont i ytsträckta läget, inte i rörelsen. Om jag håller emot i den pronerande rörelsen så gör det riktigt ont. Känner inget när jag supinerar.
Citera
2009-01-26, 01:04
Bannlyst
Låter som en klassisk muskelinflammation alt överansträngd muskel.
Citera
2009-01-26, 02:40
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Cat boy

Jag kan tänka mig två saker. Det mest troliga är att du överansträngt en muskel som heter Pronator Teres. Det är en mycket aktiv muskel i kast. Du märker ju mest av den i själva kastet, speciellt i slutläget, då underarmen gör större delen av sin pronationsrörelse.

Det andra kan vara att du fått en ledirritation där armbågsbenet "låser" in i överarmsbenet (kommer inte ihåg vad stället heter). Kan även vara ligamentbetingat. Kaströrelser gör att det är lätt att armen går ut i sitt ändläge för kraftigt, om inte tex biceps hinner bromsa underarmens framfart.
Citera
2009-01-26, 16:21
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Låter som en klassisk muskelinflammation alt överansträngd muskel.
Muskler blir extremt sällan iflamerade. När de blir det är det oftast något riktigt allvarligt och kallas då myosit (googla).

Muskelinflamation är en lekmannaterm läkare använder till sina patiener för att ge en enkel förklaring om vad som är fel då de vet att alla vet vad en inflamation är.

Mvh
Citera
2009-01-26, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Muskler blir extremt sällan iflamerade. När de blir det är det oftast något riktigt allvarligt och kallas då myosit (googla).

Muskelinflamation är en lekmannaterm läkare använder till sina patiener för att ge en enkel förklaring om vad som är fel då de vet att alla vet vad en inflamation är.

Mvh

Vad bra att vi har en expert som dig Axon som är så teoretisk att det inte finns hopp förr oss vanliga praktiker som faktiskt vågar utvärdera saker utan att ta hjälp av kokboken varje gång.
Citera
2009-01-26, 16:35
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Vad bra att vi har en expert som dig Axon som är så teoretisk att det inte finns hopp förr oss vanliga praktiker som faktiskt vågar utvärdera saker utan att ta hjälp av kokboken varje gång.
Om du tycker det är bra att slänga ur sig felaktiga diagnoser till frågande medlemmar får stå för dig.

Sånt sysslar iallafall inte jag med. Sen får du kalla mig vad du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in