2012-12-22, 22:42
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustelbraps
Antar att jag ska strö ut rejält med frön och när de väl börjar sticka upp lite grönt gallra så att det blir prydliga rader med rätt avstånd?

nja det är onödigt... gör rader och strö bara lite frön (80-90% av fröna gror) sen väntar du tills du ser vilka som verkar finast och då kan du börja rensa.
Citera
2013-01-03, 22:05
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
nja det är onödigt... gör rader och strö bara lite frön (80-90% av fröna gror) sen väntar du tills du ser vilka som verkar finast och då kan du börja rensa.
Känns onödigt att lägga jobb på att göra dem i rader.
Du får ju ut fler blommor per kvadratmeter ifall du bara slänger ut lite frön över plätten du ska odla på och ifall det blir för tätväxt så de hindrar varann är det bara att gallra lite då och som du säger se vilka som är starkast och växt bra.

Ett tips är ju att du tar fröna på några blommor som har blivit störst/fått många pods/mjölkats stabilt och använder dessa tills nästa år, så att du vet att du har bra frön.
Citera
2013-01-07, 20:39
Medlem
Tänkte dra mitt strå till min egen apoteksstack.. odla lite vallmo..
Problemet jag kommer stöta på är att jag inte kan mjölka kappslarna vid några tillfällen.
Utan får ta allt på en gång, jag har läst att man kan ta kappsel och ca 10cm stjälk. Nu till min fundering, om man pressar stjälk och rensad kappsel för att få ut så mkt saft som möjligt. Funkar det?
Tänkte även försöka torka saften med vacuumpump för att få bort överflödig vätska. De små ärtorna man rullar, svväljer man dom eller tuggar? Mkt tankar hos en nybörjare...
Tack för hjälp:-)
Citera
2013-01-07, 21:02
Medlem
Ork`s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comealong
Tänkte dra mitt strå till min egen apoteksstack.. odla lite vallmo..
Problemet jag kommer stöta på är att jag inte kan mjölka kappslarna vid några tillfällen.
Utan får ta allt på en gång, jag har läst att man kan ta kappsel och ca 10cm stjälk. Nu till min fundering, om man pressar stjälk och rensad kappsel för att få ut så mkt saft som möjligt. Funkar det?
Tänkte även försöka torka saften med vacuumpump för att få bort överflödig vätska. De små ärtorna man rullar, svväljer man dom eller tuggar? Mkt tankar hos en nybörjare...
Tack för hjälp:-)

Det lättaste i ditt fall måste ändå vara att torka växtdelarna för att sedan mixa dem till te. Smakar helt ok med lite citron och honung.
Citera
2013-01-08, 00:29
Medlem
bensbagilles avatar
Den här frågan är säkert ställd. Hur funkar det att odla vallmo uppe i lappland, med tanke på ljustimmarna? har det någon betydelse?

Edit: Och hinner dom växa sig redo med tanke på den korta sommar säsongen?
Citera
2013-01-08, 23:38
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bensbagille
Den här frågan är säkert ställd. Hur funkar det att odla vallmo uppe i lappland, med tanke på ljustimmarna? har det någon betydelse?

Edit: Och hinner dom växa sig redo med tanke på den korta sommar säsongen?

Intressant! Vallmo klarar ju rätt bister temperatur, så nollgradiga nätter är nog inget problem. Jag skulle nog så sent i maj (1-2 veckor efter att marken är bar) och hoppas på det bästa. Blir sommaren normalvarm kan man nog ha en rätt fin skörd i augusti. Det största hotet är antagligen mycket nederbörd med mögliga pods som konsekvens.

Lappland kanske kan bli Europas Afghanistan?

Edit: en riktigt sandig tallbacke (som är vanligt förekommande i våra norra domäner) i söderläge, borde ju förbanne mig vara optimal för vallmoodling!
Senast redigerad av kuryakin79 2013-01-08 kl. 23:41.
Citera
2013-01-09, 06:20
Medlem
bensbagilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuryakin79
Intressant! Vallmo klarar ju rätt bister temperatur, så nollgradiga nätter är nog inget problem. Jag skulle nog så sent i maj (1-2 veckor efter att marken är bar) och hoppas på det bästa. Blir sommaren normalvarm kan man nog ha en rätt fin skörd i augusti. Det största hotet är antagligen mycket nederbörd med mögliga pods som konsekvens.

Lappland kanske kan bli Europas Afghanistan?

Edit: en riktigt sandig tallbacke (som är vanligt förekommande i våra norra domäner) i söderläge, borde ju förbanne mig vara optimal för vallmoodling!

Vet du om ljustimmarna kan vara något som stör vallmon eller ser till om dom blir mindre potenta?
Citera
2013-01-13, 19:28
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bensbagille
Vet du om ljustimmarna kan vara något som stör vallmon eller ser till om dom blir mindre potenta?

Svår fråga, vet ej. Kan dock tänka mig att den förhållandevis låga dagstemperaturen påverkar desto mer i negativ riktning. Där den odlas i större skala är det svinkallt på natten och mycket varmt på dagen.
Citera
2013-01-31, 23:17
Medlem
Tag_Mans avatar
En del av min skörd från 2012, Många frön beställda för 213 ,)

http://i50.tinypic.com/ormioj.jpg
Citera
2013-02-01, 00:59
Medlem
Ork`s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tag_Man
En del av min skörd från 2012, Många frön beställda för 213 ,)

http://i50.tinypic.com/ormioj.jpg

Fint!
Hur stor yta tänker du odla på?
Citera
2013-02-04, 23:34
Medlem
Är det lagligt att odla Papaver Somniferum? Går det bra på en balkong?
Citera
2013-02-05, 22:19
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemreset
Är det lagligt att odla Papaver Somniferum? Går det bra på en balkong?

Ja, dock ICKE i syfte att förtära, och ja. Fast du får nog inte ihop särskilt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in