2016-02-26, 12:32
Medlem
nedranss avatar
Funderar om jag ska sätta fröna i drivhus på fönterbrädet eller ute i kruka på den inglasade balkongen ( tror balkongen håller nollan rätt ok även om det är 10-15 grader kallt i dom här trakterna). Blir dom jättesura om man omplanterar efter gallring inomhus?
Citera
2016-03-02, 17:36
Medlem
Den här tråden var ju hyperintressant. Läst de första sidorna och en big up till big mama för de makalöst bra inläggen. Det här ger ju inspiration inför odlingssäsongen.

Är det någon som har erfarenhet av vallmo i ballkonglåda? De är ju väldigt vackra som sagt.
Citera
2016-03-04, 20:33
Medlem
Ralf2s avatar
Hittade ett dokument som kanske kan vara för intresse för folk i denna tråd, som tar upp vilka näringsämnen som vallmo utvecklas bäst av, när halten av morfin är som störst osv. Många i denna tråd verkar skörda bara några dagar efter att bladen fallit av blomman, men enligt detta dokument så ökar halten morfin fram till 37-40 dagar efter bladen fallit av.

Nutritional and time of harvesting studies of the poppy.
http://eprints.utas.edu.au/17407/2/l...ole-thesis.pdf

Har läst i en annan artikel att särskilt kalcium ökar på antalet blommor (och därmed antalet kapslar..), samt att natrium ska öka morfinhalten.
Citera
2016-03-13, 04:55
Medlem
Gavling.s avatar
Hej!

Har blivit riktigt sugen på att odla vackra blommor efter att ha läst denna tråd. Har i och för sig känt till den ganska länge men har inte riktigt gjort slag i saken så att säga. Men då det verkar vara nästan löjligt lätt och den rätta tiden snart är inne så ska jag göra ett försök! I och med att tråden är nästan 400 sidor lång har jag inte läst alla inlägg så jag ber om ursäkt ifall jag ställer frågor som redan blivit ställda.

I mitt fall kommer det att röra sig om "balkongodling" då jag bor i lägenhet. Min fråga är då hur många krukor/hur mycket jord man behöver för att få en skörd som är mödan värd? Jag har inte direkt gröna fingrar men man är man intresserad av något så lär man sig det snabbt oavsett vad det är.

Går det bra att bara peta ner fröna i krukan, vattna dem och låta naturen ha sin gång? Krävs det någon "förodling"? Samt hur lång tid tar det från det att man petat ner fröna tills man kan plocka sina kapslar? Har hört alltifrån 2 veckor till 2 månader nämnas.

Mycket tacksam för svar!
Citera
2016-03-14, 00:12
Medlem
Brmcs avatar
Säkerligen korspost men det lite ekivoka svar rörande inomhusodling. Om man planterar i en stor kruka på fönsterbrädan och har öppet fönster. Skulle det gå, eller ska jag vänta en månad? Har så ogröna fingrar att det är synd om mig. Tänker att det den vill väl ha det rätt svalt och jag har solläge vid fönstret på dagen. Eller är det helt menlöst?
Citera
2016-03-15, 17:14
Medlem
Någon som har tips om hur odla vallmo från ett balkongräcke?
Någon som har lyckats med det?

Funkar det med en blomlåda som denna?

http://www.clasohlson.com/se/Bloml%C3%A5da/Pr314941000

Eller är det för litet? Finns det bättre lådor att använda? Eller krukor som man kan hänga på ett räcke?
Kan ni rekommendera någon sort som kräver mindre plats än andra?

Läste några inlägg upp nu och såg att det var fler som frågade samma sak, blir att söka lite i tråden senare ikväll
Senast redigerad av usuario 2016-03-15 kl. 17:55.
Citera
2016-03-18, 20:36
Medlem
Jag tycker att det känns för enkelt och för bra för att vara sant det här med att odla och framställa Opium. I sånna fall känns det som att var och varannan opatmissbrukare skulle ha en planta hemma...
men jag funderar på att ge detta en chans
Citera
2016-03-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpets
Jag tycker att det känns för enkelt och för bra för att vara sant det här med att odla och framställa Opium. I sånna fall känns det som att var och varannan opatmissbrukare skulle ha en planta hemma...
men jag funderar på att ge detta en chans

Är väl mer mängden och därmed utrymmet det handlar om, och hålla det diskret. Var aldrig aktuellt under mitt blandmissbruk i alla fall.
Citera
2016-03-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmegaHaccintosh
Är väl mer mängden och därmed utrymmet det handlar om, och hålla det diskret. Var aldrig aktuellt under mitt blandmissbruk i alla fall.

Ja, det är klart... man kanske inte får ut speciellt mycket ur varje kapsel?
Och till slut har man så hög tolerans att man måste ha en hel skog hemma
Citera
2016-03-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpets
Ja, det är klart... man kanske inte får ut speciellt mycket ur varje kapsel?
Och till slut har man så hög tolerans att man måste ha en hel skog hemma

Att odla för hemmabruk i en "normal" miljö, skulle jag tippa på att det inte ger så mycket att snöa iväg på.

Då ska det nog vara just för njutningen. Att ta sig en "rackare" ibland och njuta. Saknar allt eländet ibland, kanske skulle ta och sätta sig och skriva en smärre novell med sitt liv
Citera
2016-03-28, 16:24
Medlem
Den här tråden är så himla intressant!
Har tyvärr inte tillgång till trädgård. Fast man kanske kan testa kasta ut några frön i en vägren? vallmo växer massor av där jag bor och fröna kostar ju typ ingenting... Riskerar man att förstöra ekosystemet om man gör det?
Skulle vara kul om ni som testar odla opium berättar lite om hur det går! Någon som ska sätta igång snart?
Citera
2016-03-29, 03:07
Medlem
Går det att odla på ett fönsterbräde innanför fönstret? Kan inte odla utanför, ingen balkong. Solen ligger på hela fm/dag men plantorna kanske inte vill ha ett fönster mellan?

Samt, från nedpetat för till skörd. tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in