Citat:
Ursprungligen postat av
BillHicksHOLLOGRAM
Kan någon vänlig själ länka vart man köper rätt frön från?
Länka & länka... ge dig ut till närmaste storköp som Maxi, Willys, Eko eller blomsteraffär/handelsträdgård och köp Pionvallmo, Hen & Chicken, Danish Flag eller liknande. Ett tips är att ha telefonen med och googla sortimentet för ibland döper de om sorterna för att förvilla oss som odlar för alkaloidernas skull. Man får titta på bilderna på förpackningarna!
I år är första året på många år jag odlar lite mer seriöst, har ett permanent "bestånd" som ger några koppar te varje år men just detta år hittade jag lite andra sorter (minns faktiskt inte just nu vilka det var jag köpte men jag hittade dem i en vanlig ICA-affär) iaf, dessa planterade jag soligt i söderläge längs uterummet och vid en mur så till sensommaren blir det nog några hundra stycken totalt(?) ..hoppas det iaf för min sambo gillar att torka och binda dem i olika arrangemang och efter det när det är dags att byta till nytt tant-pynt så tar jag podsen och gör en riktig Miraculix-brygd, smakar skit men funkar fantastiskt bra faktiskt.
-Lycka till! ..och skynda-skynda, det är hög tid att plantera nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Zex-
Hen and chickens passar även att mjölka. Jag brukar göra te på sidokapslarna + översta och understa delen av stammen och sedan mjölka själva kapseln. Räcker med 2 växter för ett fint rus med den metoden. Men som du säger så får man ett mer potent opium av persian white. Kanske inte 10 gånger men..
Jag skulle vilja påstå att sommarens nycker/variationer med temperatur, regn & jordmån spelar lika stor roll som sorten man odlar. Man kan odla Persian White en sommar och få likvärdigt resultat med "en vanlig" Danish Flag en annan sommar men visst är det lite mer ös/alkaloider i vissa sorter men oavsett odlar vi inte industriellt här så om man behöver 15pods eller 25 spelar ju inte så stor roll för oss..