2009-02-01, 22:20
Medlem
Tjenare! Har fått rejält ont precis ovanför knäskålen, där lårmuskelfästet är. Jag tränar kampsport och skadan har skett i samband med styrkepass. Antar att det är överbelastning men under träning så brukar jag inte känna någon smärta, utan det kommer mest när man reser sig från stolar osv. Det "knäcker" även till i knät vid en del rörelsemoment. Kan även "böja" knät åt fel håll MYCKET längre än mitt andra knä. Tex kan jag trycka knät åt det hållet man bryter det på (om man skulle få för sig att bryta det, ja ni fattar). Någon vänlig själ som vill hjälpa en nojjig kampsportare eller som har goda råd?? Vore väldigt skönt om någon har en bra gissning på vad det kan vara.

Här är en bild där man kan se vart Quadriceps Tendon sitter: www.arthroscopy.com/nucleus/Knee2.jpg

Tack på förhand

GSPMMA
Citera
2009-02-02, 03:14
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Gspmma

Dt verkar som du har överrörliga knäleder. Antingen frivilligt eller ofrivilligt. Att du känner mindre när du tränar är att friktionen minskar något, för det finns mer ledvätska i leden, och de omgivande vävnaderna är "smorda". Det verkar som om dina ledband i problemknäet inte är strama nog. Kan bero på fler orsaker. Överbelastning på ett ställe kan ha sin orsak på andra ställen.

Vilket ben sparkar du bäst med, det onda eller det andra? Stretchar du mycket, eller har gjort?
Citera
2009-02-02, 04:49
Medlem
Axons avatar
Finns några diagnoser som passar in på dig men exakt vilken är svårt att säga.

Är ditt knä svullet? Känns det ostabilt i sidled?
Citera
2009-02-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Dt verkar som du har överrörliga knäleder. Antingen frivilligt eller ofrivilligt. Att du känner mindre när du tränar är att friktionen minskar något, för det finns mer ledvätska i leden, och de omgivande vävnaderna är "smorda". Det verkar som om dina ledband i problemknäet inte är strama nog. Kan bero på fler orsaker. Överbelastning på ett ställe kan ha sin orsak på andra ställen.

Vilket ben sparkar du bäst med, det onda eller det andra? Stretchar du mycket, eller har gjort?

Okej, jo jag har funderat på överörliga knäleder också. Men samtidigt inget som har hämmat mig varken under min fotbollskarriär eller kampsportskarriär, vilket är ganska lustigt.

Jag sparkar bättre med benet som jag inte har ont i, eftersom jag är högerfotad (det är vänster jag har ont i). Jo, jag har börjat stretcha en del, men inte gjort det tidigare särskilt mycket.

Tack för hjälp!
Citera
2009-02-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Finns några diagnoser som passar in på dig men exakt vilken är svårt att säga.

Är ditt knä svullet? Känns det ostabilt i sidled?

Nej knät är inte svullet. Jag vet inte riktigt vad du menar med "ostabilt i sidled", men knäskålen går ju att röra till höger och vänster, men det går på alla om jag minns rätt. Mitt knä känns inte ostabilt och jag har endast haft problem med Schlatter tidigare (det är förövrigt det knät som jag har ont i nu). Vad finns det för tänkbara diagnoser? Något som förhindrar/försämrar min idrottskarriär?

Tack för hjälp!
Citera
2009-02-02, 14:55
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Gspmma

Nä, överrörlighet är sällan nåt som hämmar, utan mer att slitaget ökar med tiden i en led. Om du sparkar med höger bäst så har du förmodligen också mest styrka i det benet. Det gör att det blir lättare att skada/slita på det andra mer. I sparken med högerbenet så får du en rotationskraft i vänster knä som korsbanden och i viss mån ledbanden ska stoppa. Har du då samtidigt lite sämre styrka i musklerna runt knäleden så ökar belastningen på korsband/ledband och ligament.

Stretchingen kan i vissa fall för dig bidra ytterligare till ditt problem. Du måste vara medveten om vad och hur du stretchar. Att träna upp musklerna runt knäleden råder jag dig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in