• 2
  • 3
2018-05-29, 00:33
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sm krafter? Den hr mtningen pekar snarare p att det inte r ngon mtbar kraft alls frn det pstdda fenomenet eftersom man fick samma kraft nr utrustningen krdes med barlasten.

ven om den hade fungerat s r jag inte sker p att det hade varit ngon anvndbar teknik fr rymdfarkoster svida inte effektiviteten kas flertusenfalt. Den specifika kraften (som nu verkar uppenbart felaktigt mtt) skulle legat p c:a 2-4 mN/kW tillfrd el. r effektiviteten fr lg hjlper det inte att man slipper kasta ut ngon reaktionsmassa frn farkosten. Den mste ju nd frses med elenergi och ven om den r atomdriven s krvs det ju ngon mngd brnsle per kWh.

Jag har inte rknat och jmfrt men det vore intressant att jmfra vikten fr reaktor med brnsle fr en viss impuls frn EM Drive (om den hade funkat) mot vad exempelvis en atomdriven jonmotor skulle kunna prestera. Har jonmotorn vldigt mycket hgre verkningsgrad kanske den totalt sett vger mindre n EM Drive trots att jonmotorn mste spotta ut reaktionsmassa, detta genom att klara sig med en mindre reaktor.

Nu verkar allts EM Drive inte funka verhuvudtaget men det hade nd varit kul med en jmfrelse fr att se vad det kunde givit om det hade funkat, med den kraft man tidigare hoppades kom frn det exotiska fenomenet.

"Sm" r ett ganska godtyckligt begrepp, "minimala" kanske du fredrar. Oavsett, det jag menar r att man inte behver s enormt stora krafter fr att faktiskt uppn signifikanta hastigheter om man kan spendera ngra r p att accelerera. Storleksordningen 1000 N r helt klart tillrckligt fr att ka till en annan stjrna, s lnge man inte behver en enorm massa.

Men ja, det vore intressant att jmfra, uteffekt normaliserat till vikt fr motor+brnsle.... Jag har ingen aning om vad det kan tnkas vara
Citera
2018-05-29, 08:30
Medlem
Citat:
ven om den hade fungerat s r jag inte sker p att det hade varit ngon anvndbar teknik fr rymdfarkoster svida inte effektiviteten kas flertusenfalt.
Fast om den nu fungerat finns vl inget som tyder p att det skulle vara en optimal design? Eftersom den nd strider mot knda naturlagar kan man spekulera att man kanske rentav kunde gra en design som inte frbrukar ngon energi alls, dr en sluten, supraledande slinga genererar moment utan att det gr t ngon energi.
Citera
2018-05-29, 08:57
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fast om den nu fungerat finns vl inget som tyder p att det skulle vara en optimal design? Eftersom den nd strider mot knda naturlagar kan man spekulera att man kanske rentav kunde gra en design som inte frbrukar ngon energi alls, dr en sluten, supraledande slinga genererar moment utan att det gr t ngon energi.

Nja, jag vill minnas att det har stllts fram en mjligt frklaring dr den hr metoden kan f ut nettomomentum ur ett inhomogent vakuum, ngot som dock skulle bryta mot Lorentz-invarians. Det r ett lite larvigt argument att sga "eftersom den bryter mot en naturlag s kan vi ju antaga att den bryter mot alla naturlagar"... Att den fungerar r sjlvklart hgst tveksamt (och tyvrr tyder ju de hr senaste experimenten p det), men om den fungerar r det knappast fr att den bryter mot grundlggande naturlagar, utan det mste isf vara att vi inte frstr hur den fungerar.
Citera
2018-05-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det r ett lite larvigt argument att sga "eftersom den bryter mot en naturlag s kan vi ju antaga att den bryter mot alla naturlagar"...
andra sidan, om maskinen frbrukar energi, vart tar denna vgen? du har d brutit bde mot energi och momentkonservering.
Citat:
Att den fungerar r sjlvklart hgst tveksamt (och tyvrr tyder ju de hr senaste experimenten p det), men om den fungerar r det knappast fr att den bryter mot grundlggande naturlagar, utan det mste isf vara att vi inte frstr hur den fungerar.
Den bryter mot de naturlagar vi anser oss knna till vilket skulle tvinga oss till ngon dramatisk ndring av dessa. Konservering av massa, energi, rrelsemngd etc r fundamentalt inbyggt i de lagar vi knner till.
Citera
2018-05-29, 11:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
"Sm" r ett ganska godtyckligt begrepp, "minimala" kanske du fredrar. Oavsett, det jag menar r att man inte behver s enormt stora krafter fr att faktiskt uppn signifikanta hastigheter om man kan spendera ngra r p att accelerera. Storleksordningen 1000 N r helt klart tillrckligt fr att ka till en annan stjrna, s lnge man inte behver en enorm massa.

Men ja, det vore intressant att jmfra, uteffekt normaliserat till vikt fr motor+brnsle.... Jag har ingen aning om vad det kan tnkas vara
Det var inte s mycket ordvalet jag tnkte p, sm eller minimala kan kvitta utan det viktiga var snarare att man inte visat att den ger ngon kraft alls. Mer specifikt att den kraft man tidigare hoppades skulle komma frn ngot exotiskt fenomen visats finnas dr ven nr man leder strmmen genom en barlast vilket tydligt visar att det bara var ett fel i frsksuppstllningen som gav den dr kraften.
Citera
2018-05-29, 14:11
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
andra sidan, om maskinen frbrukar energi, vart tar denna vgen? du har d brutit bde mot energi och momentkonservering.

Den bryter mot de naturlagar vi anser oss knna till vilket skulle tvinga oss till ngon dramatisk ndring av dessa. Konservering av massa, energi, rrelsemngd etc r fundamentalt inbyggt i de lagar vi knner till.

Ditt antagande att den bryter mot naturlagar r just ett antagande. Om den tex skapar en partikel vi inte har upptckt som lmnar kaviteten s skulle det kunna frklara en nettokraft utan att man behver skriva om ngra naturlagar (dessa skulle d utgra motkraften, samt ven bra ivg energi). P samma stt hade en fotonraket ansetts bryta mot Newtons lagar fr hundra r sedan, eftersom man inte knde till att ljus kan ha rrelsemngd. Nu tror jag visserligen inte att s r fallet och s lnge det inte finns ngra experimentella bevis fr att den hr motorn skulle fungera r det nog inte s givande att spekulera i hur den skulle kunna gra det.

Om det nu dock r s att det kommer fram experimentella bevis fr att den fungerar, s r det i min mening fel att utg frn att naturlagarna behver skrivas om; ens frsta tanke br ligga i vad det r man missar och inte i vad som r fel med hundratals r av beprvad fysik.

Citat:
Det var inte s mycket ordvalet jag tnkte p, sm eller minimala kan kvitta utan det viktiga var snarare att man inte visat att den ger ngon kraft alls. Mer specifikt att den kraft man tidigare hoppades skulle komma frn ngot exotiskt fenomen visats finnas dr ven nr man leder strmmen genom en barlast vilket tydligt visar att det bara var ett fel i frsksuppstllningen som gav den dr kraften.

Ja, precis, det har jag vl inte sagt emot heller...? Jag r dock frvnad ver att de vid NASA inte tnkte p att en kabel som br elektricitet faktiskt interagerar med jordens magnetflt...
Citera
2018-05-29, 17:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ja, precis, det har jag vl inte sagt emot heller...? Jag r dock frvnad ver att de vid NASA inte tnkte p att en kabel som br elektricitet faktiskt interagerar med jordens magnetflt...
I inlgg nr. 25 s lt det som att frgan var om man skulle kalla krafterna sm eller minimala vilket jag tycker ltt kan tolkas som att du nd menade att fenomenet verkligen gav ngon kraft.

De som testat detta tidigare kanske trodde att mymetallen skrmade av magnetfltet bttre n vad den gr men det hade vl varit ltt att mta kvarvarande magnetflt i kammaren. Jag vete rackarn, de kanske inte var s duktiga helt enkelt. Vi har ju exempelvis sett hur en svensk docent respektive professor i fysik inte reagerat p flagrant tokiga frsksupplgg i samband med en annan fantastisk mackapr (E-cat) s att det r en vlansedd institution och hgutbildat folk r ingen garanti mot att fel begs.
Citera
2018-05-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ditt antagande att den bryter mot naturlagar r just ett antagande. Om den tex skapar en partikel vi inte har upptckt som lmnar kaviteten s skulle det kunna frklara en nettokraft utan att man behver skriva om ngra naturlagar (dessa skulle d utgra motkraften, samt ven bra ivg energi).
Det har du frsts rtt i. Jag tnkte bara p att den skulle fungera som beskrivet. Det du beskriver skulle kunna fungera, men ocks vara rtt ointressant d det bara r en raket.
Citera
2021-03-31, 22:36
Medlem
nerdnerds avatar
Slutfantiserat nu om detta?

Scientists Just Killed the EmDrive

After failing critical thrust tests, the "impossible" engine has proven to be just that.

https://www.popularmechanics.com/sci...r-fails-tests/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in