Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-05, 10:45
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Vid en eventuell vågmästarposition räknar SD-ledaren Jimmie Åkesson med att båda blocken kommer att vara öppna för alternativ där Sverigedemokraterna på olika sätt ingår. "Vi tänker inte erbjuda någon statsministerkandidat passivt stöd utan att vi garanteras någon form av politiskt inflytande över våra hjärtefrågor."

I och med den historiska överenskommelsen mellan S, V och MP kan vi konstatera att det svenska flerpartisystemet i praktiken är avskaffat - åtminstone tillfälligt. Fram till valet kommer vi att ha två förhållandevis tydliga lag i riksdagen.
För oss Sverigedemokrater skapar detta nya möjligheter. Trots pompösa utfästelser om att aldrig samarbeta med oss, tycks vår roll som potentiell vågmästare bli mer levande än någonsin. Väljarna kommer att ha tre alternativ att rösta på. Av dem så kommer två att vara extremt lika varandra och det ena av dem kommer ha en partiledare som framtill alldeles nyligen kallade sig för kommunist. Det tredje blocket består endast av Sverigedemokraterna.
Fredrik Reinfeldt har, trots krav på besked, varit tydlig med att inte på förhand ge några löften om att vägra regera vidare med stöd av SD efter valet. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att han vill hålla dörren öppen, väl medveten om att hans väljare hellre ser ett samarbete med SD framför S.

Överhuvudtaget är det tämligen ointressant vad som sägs i det avseendet så här lång tid före valet, oavsett om löften ges av alliansen eller de rödgröna. Det blir en helt annan situation vid skarpt läge, om vi efter valet står inför det faktum att SD fått en vågmästarställning. Då står regeringsmakten på spel, och den är sannolikt så viktig för båda blocken att man trots allt kommer att överväga samtliga alternativ, även de där Sverigedemokraterna ingår på olika sätt.
Helt klart minskar cementeringen av blocken möjligheten till oheliga allianser över blockgränserna, vilket naturligtvis ökar sannolikheten för att Sverigedemokraternas inflytande kan bli stort. Oheliga allianser för att stoppa SD kan möjligen fungera på kommunal nivå, men är knappast något långsiktigt alternativ i den lagstiftande församlingen.

Vår teoretiska vågmästarroll kan alltså mycket väl bli en vågmästarroll också i praktiken. Då kan vi få chansen att på allvar påverka vardagen för människorna i det här landet. Nu när det står alltmer klart att möjligheten till förändring hänger på SD, kommer också fler väljare än tidigare att våga ta klivet från de två betongklossarna. Vår målsättning att nå 7- 8 procent av rösterna ter sig inte längre osannolik.

Vilket block kommer vi då att stödja? Det är något vi inte tänker ta ställning till före valdagen. Vi är beredda att inleda förhandlingar med alla partier, med Sveriges bästa som utgångspunkt.
Vi tänker dock inte erbjuda någon statsministerkandidat passivt stöd utan att vi garanteras någon form av politiskt inflytande över våra hjärtefrågor. Vi står fria mellan högern och vänstern och kommer inte att tveka att fälla den regering som misslyckas med att presentera en ansvarsfull politik på viktiga områden såsom invandringspolitiken, äldrepolitiken, kriminalpolitiken och arbetsmarknadspolitiken.

Vår övertygelse är att ett eventuellt nyval i en sådan situation skulle gynna oss, dels för att våra potentiella men osäkra väljare då fått se att vi faktiskt kan komma in i riksdagen, dels för att ett sådant nyval skulle vara en direkt konsekvens av de övriga partiernas ovilja att acceptera det ursprungliga valresultatet, en konsekvens av deras väljarförakt.

JIMMIE ÅKESSON
Jimmie Åkesson är
partiledare för
Sverigedemokraterna.

http://www.expressen.se/debatt/1.145...rlora-pa-nyval

Detta är första gången som jag ser en sverigedemokratisk insändare i Expressen och jag hade verkligen inte förväntat mig att de skulle ta in någon heller men de kanske gjorde ett undantag då det är JÅ:s insändare. Vad tycker ni om insändaren förövrigt? Har vår partiledare rätt?
Citera
2009-02-05, 11:05
Medlem
Robin Woods avatar
Det är med olust jag ser på de två blockens beteende, och då först och främst mot medborgare och invandrare som de utnyttjat för sin politik och sina syften.
EU är en orsak till hur vi har det med frågan om politisk frihet.
De två blocken kämpar om samma sak, makten över den politik som skall föras gentemot landets suveränitet som självständig stat.
Hoppas att folk inser det i tid, så att de tar sitt ansvar och inte gömmer sig av rädsla för att säga vad de innerst inne upplever.
Det de har skapat med sin politik, erkänner man ju i täckta ord, som att en del i den politik man fört angående invandringen är och har varit fel planerad.
Man hade inte reagerat som man gjort mot Björn Hammarbäck om de inte haft något att dölja!
Citera
2009-02-05, 11:24
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Å ena sidan är det dålig timing att publicera detta med så lång tid kvar till valet, han är inne lite grann på denna tankegång själv i texten. En sådan här text uppmärksammas nog mer när valrörelserna kommit igång. Å andra sidan kan det kanske vara bra att få detta sagt nu "när det är lugnt" så att hans tankar kan få fäste bland folk, att de s.a.s. hinner vänja sig dessa innan valet.

I övrigt får man anse att han är rätt självsäker och att han mer eller mindre räknar med (sd) i riksdagen 2010 ("Vår målsättning att nå 7 - 8 procent av rösterna ter sig inte längre osannolik").

Med tanke på den blockpolitik han beskriver är det knappast otänkbart. Kanske blir (sd) för många det enda alternativet till de redan etablerade partierna, vars skillnader sinsemellan hela tiden tycks bli allt mindre?
Citera
2009-02-05, 11:26
Medlem
Klosss avatar
Kan glädjande nog konstatera att jag delar Åkessons uppfattningar!
Citera
2009-02-05, 12:37
Medlem
Jag tror i och för sig att blockpolitiken kommer att innebära färre röster för Sd. Vad vi kunnat se runt om i Europa är att partier som Sd framförallt växt när de etablerade partierna närmat sig varandra och ingått oheliga allianser. Om Monas mittenorientering av sossarna fått fortsätta och Reinfeldt fortsatt taktiken från valet 2006 att erövra traditionella sosse-frågor, hade vi nog kunnat se en sådan effekt för Sd. Nu ser tvärtom valet 2010 ut att bli en ganska polariserad historia. Det är dåligt för Sd av två skäl:
1 - Reinfeldts begynnande tendenser till populism i invandringsfrågan och kriminalpolitiken kan locka en del väljare från Sd:s mer moderata falang.
2 - De väljare som hatar Sahlin kan frestas att ta det säkra för det osäkra och rösta på det block som aldrig kommer att stödja en socialdemokratisk regering (Sd kan inte låsa sig helt i den frågan, då kastar man bort sin förhandlingsposition).

Dock, om Sd trots det lyckas bli vågmästare, innebär blockpolitiken en mycket starkare förhandlingsposition. För ett år sedan trodde jag att en vågmästarställning för Sd skulle leda till en mp+alliansregering. Nu känns det faktiskt som om blockpolitiken kommer att hålla ihop, och det innebär en möjlighet till inflytande för Sd.
Citera
2009-02-05, 12:38
Medlem
MonkeyPlas avatar
Jag har slälv alltid sett det som osannolikt att SD skulle vilja riskera ett nyval när/om de väl når riksdagen, men de kanske menar allvar. Jag förstår att JÅ är mån om att de andra partierna ser nyval som en reell risk men jag är fortsatt tveksam till att SD skulle tvinga fram ett nyval direkt efter ordinarie val.
Citera
2009-02-05, 20:54
Medlem
volvo 240s avatar
Åkesson är så jävla bra!

Angående nyval så kan jag tänka mig att de etablerade skulle propsa på ett sådant efter SDs riksdagsinträde och ev vågmästarroll.

Det skulle bara bita dom i arslet eftersom SD troligtvis skulle få än större stöd då.
Citera
2009-02-05, 22:46
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag upptäckte att länken inte fungerar så det ska vara den här länken: http://www.expressen.se/debatt/1.145...rlora-pa-nyval
Citera
2009-02-05, 23:28
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Åkesson är så jävla bra!

Angående nyval så kan jag tänka mig att de etablerade skulle propsa på ett sådant efter SDs riksdagsinträde och ev vågmästarroll.

Det skulle bara bita dom i arslet eftersom SD troligtvis skulle få än större stöd då.

Om SD är det parti som tvingar fram ett nyval är jag övertygad om att man halverar röstantalet i nyvalet. Det skulle bara visa att man är totalt regeringsodugligt och det skulle skrämma bort folk. Folk gillar politiker som tar ansvar och att tvinga fram ett nyval skulle inte ses som så ansvarstagande.
Citera
2009-02-05, 23:45
Bannlyst
Varför egentligen nyval? Om man är i en vågmästarroll så måste både sossarna och moderaterna smöra för dom, guldläge med andra ord. Istället för att bara en tar den i tvåan så blir det dubbelmacka.
Citera
2009-02-06, 00:11
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Om SD är det parti som tvingar fram ett nyval är jag övertygad om att man halverar röstantalet i nyvalet. Det skulle bara visa att man är totalt regeringsodugligt och det skulle skrämma bort folk. Folk gillar politiker som tar ansvar och att tvinga fram ett nyval skulle inte ses som så ansvarstagande.
Trams. SD har ingen anledning att ens passivt stödja en politik som strider mot partiets uppfattningar och en politik som man har gått till val på. Det är upp till den som gör anspråk på att bilda regering att förvissa sig om sitt parlamentariska stöd. Vill man inte erbjuda en eventuell vågmästare något inflytande kan man inte räkna med deras stöd heller.
Citera
2009-02-06, 00:33
Medlem
jokers avatar
Nyval är bara något teoretiskt som journalister, statsvetare och förhoppningsfulla missnöjespolitiker drömmer om. Det har aldrig hänt och kommer inte att hända. Minns att sveriges riksdag faktiskt föredrog att låta lotten avgöra 1973-1976 framför att utlysa nyval.

Jag spår att SD kommer bli lika marginaliserade i riksdagen som miljöpartiet var 1988-1991. I bästa fall kan man hoppas på att bli Reinfelds biatch a'la NyD 1991-1994. Att de två blocken skulle gå ner i brygga för kung Åkesson kan han glömma. De andra har mångårig erfarenhet av intrigerande, blåsningar och tjuvknep. SD har 0.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in