Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-08, 22:09
Bannlyst
Citat:
Brottsligheten i Kosovo är ett stort problem med internationella förgreningar, genom Kosovo kommer människohandel och smuggling av knark och cigaretter. Arbetslösheten är så hög som 50 procent och en tredjedel av människorna lever under fattigdomsstrecket.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artike...rtikel=1901262

Citat:
Kosovo är också Europas fattigaste land med en arbetslöshet på över 40 procent, en ungdom utan framtidsperspektiv, utbredd korruption, organiserad brottslighet och 400000 olagliga vapen på drift. Knarket och de tvångsprostituerade från det till synes så avlägsna Kosovo dyker förr eller senare upp på gatorna i Västeuropa
.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_605469.svd

Ja, detta är en del av det som beskriver Kosovos knarkhandel i Europa och som känt strömmar knarket in i Europa från Kosovo som är Europas centrum för droger.

För att inte vara för negativ finns det även en hel del sevärdheter i landet och turism kan komma att bli aktuellt. Man kan upptäcka kulturen och de gamla historiska fynden i landet. http://www.visitkosova.org/english/index.htm

Hur som helst, för att återgå till ämnet undrar jag

När Kosovo kommer med EU?
Hur det ser ut med korruptionen?
När FN-styrkorka kan lämna landet?
Hur bra turismen ser ut för tillfället?
Vilka inkomstkällor landet har?
Hur man ska ta itu med svartjobben?

Kosovo har till en början bra relationer med väst och får mycket hjälp att bygga upp landet. Frågan är hur lång tid det skulle ta att få landet att fungera som de andra länderna på Balkan?

Något som är problematiskt är drogsmugglingen i Kosovo som gör att landet inte kan gå med i EU på många år. Att öppna gränserna mellan Kosovo och övriga väst skulle leda till skyhöga siffror vad gäller kriminalitet. Jag ser Kosovo som en EU-medlem om 50 år!

Hur tänker ni?
Citera
2009-02-08, 22:12
Medlem
Min släkting arbetar i Kosovo han säger att det är totalt kaos i FN/EU organisationen. 90% av landets inkomster är tullen. Turismen är inte aktuellt.
Citera
2009-02-08, 22:14
Bannlyst
Jasså? Vad är det som passerar genom tullen som kan bidra till Kosovos ekonomi?
Citera
2009-02-08, 22:15
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superkid

Om runt 20 år.

Citat:
Hur det ser ut med korruptionen?

Det är bättre än i grannländerna!!

Citat:

NU!!

Citat:
Hur bra turismen ser ut för tillfället?

Kanon bra, Prishtinas flygplats har nått 1.000.000 passagerare. Men vill dock också påminna dig om att de flesta turister åker bil/buss till Kosovo.

Citat:
Vilka inkomstkällor landet har?

Miniraler, jordbruk, stålindustri, servis.
Citera
2009-02-08, 22:17
Bannlyst
Citat:
Före Serbien.

Citat:
Så snart Kosova bildat en försvarspakt med NATO-landet Albanien.

Citat:
Kosovo har till en början bra relationer med väst och får mycket hjälp att bygga upp landet. Frågan är hur lång tid det skulle ta att få landet att fungera som de andra länderna på Balkan?
Relativt kort tid.
Citera
2009-02-08, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrinaII
Före Serbien.

Så snart Kosova bildat en försvarspakt med NATO-landet Albanien.

Relativt kort tid.

Jasså? Att det skulle kunna komma före Serbien ser jag som högst osannolikt! De ligger väl ljusår före Kosovo vad gäller ekonomi?
Citera
2009-02-08, 22:25
Bannlyst
Citat:
Jasså? Att det skulle kunna komma före Serbien ser jag som högst osannolikt! De ligger väl ljusår före Kosovo vad gäller ekonomi?
Dock ligger Kosova ljusår före i diplomatiska förbindelser med väst. Serbien har ingen framtid i EU så länge man fortsätter göra anspråk på Kosovas territorium. Och serbernas mentala tillstånd gör att ingen regering i Belgrad kan avstå från dessa anspråk. Därför kommer Serbien fortsätta sjunka istället för att integrera sig med EU.
Citera
2009-02-08, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrinaII
Dock ligger Kosova ljusår före i diplomatiska förbindelser med väst. Serbien har ingen framtid i EU så länge man fortsätter göra anspråk på Kosovas territorium. Och serbernas mentala tillstånd gör att ingen regering i Belgrad kan avstå från dessa anspråk. Därför kommer Serbien fortsätta sjunka istället för att integrera sig med EU.

Intressant resonemang, men jag anser ändå inte att enbart relationerna kan påverka i så hög grad? Någon som håller med?
Citera
2009-02-08, 22:33
Medlem
kess avatar
Citat:
Intressant resonemang, men jag anser ändå inte att enbart relationerna kan påverka i så hög grad? Någon som håller med?

Serbien kan vara världens rikaste land men så länge dom inte ha bra diplomatiska relationer med väst så kommer dom aldrig komma med i EU.
Citera
2009-02-08, 22:37
Bannlyst
Citat:
Enbart relationerna med väst göra att Kosova har bättre utsikter att utvecklas än Serbien, som knappast kommer klara sig lika bra på det "moder Ryssland" har att erbjuda. Det var ju därför som Montenegro separerade år 2006 från unionen med förlorarlandet Serbien. Montenegrinerna insåg att de bakåtsträvande storserbernas förlorarmentalitet gör att folkmajoriteten i Serbien står i vägen för sitt eget lands framtida utveckling. Vilket kanske inte är så förvånande med tanke på att de än idag firar historiska nederlag från 1300-talet.
Citera
2009-02-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ignorera trollet som mig. Du ser att hans kommentarer baserar endast hat mo serber. Ordet "storserber" förekommer minst 100 ggr per kommentar från DrinaII (Björn).

Titta bara på hans kommentarer, Du ställde en fråga när Kosovo kommer med EU, som svar av Björn fick du att de kommer med före Serbien, inte när de kom med.

Jag förstår inte ens att han orkar. Att han ens påstår att Kosovo kommer med EU före Serbien är ju bara löjligt.
Citera
2009-02-08, 23:20
Bannlyst
Haha ok. Någon som sitter på mer fakta angående EU-möjligheterna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in