2009-02-10, 10:11
Medlem
Är lite osäker vilken kategori jag skulle placera det här i. I&I känns fel. Nåja.

Jag undrar hur Danmark skulle ställa sig till om man sökte asyl där, på grund av att man blivit misshandlad och hotad här, främst av främmande element, och kan inte bilda familj här för att man inte kan garantera sina barns säkerhet. Jag kan lova att jag flyttar hem igen så fort hotet avlägsnats. Någon som kan dansk asylpolitik? Kan tänka mig att det skulle bli ett jävla liv i media i alla fall, och kunde kanske bli en hel del utrymme i media.
Citera
2009-02-10, 11:04
Medlem
Danmark är ju ett EU-land, och inom EU råder fri migration, så du behöver ingen asyl för att bosätta dig där. Men i alla fall, vi leker med tanken,

För att få asyl måste du klassas som flykting, och Danmark följer FNs flyktingkonvention som säger att som flykting räknas den som "känner välgrundad fruktan" att bli förföljd på grund av sin

* sin ras
* sin nationalitet
* sin religiösa eller politiska uppfattning
* sitt kön eller sin sexuella läggning
* att han eller hon tillhör en viss samhällsgrupp

Även om det är så att du bor i exempelvis Rosengård och där blir misshandlad på grund av din svenska nationalitet och inte upplever att Sverige kan beskydda dig, så finns det ju andra orter i Sverige där du skulle vara säker, så Danmark skulle säkerligen avslå din ansökan.
Citera
2009-02-10, 13:57
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system-lord
Är lite osäker vilken kategori jag skulle placera det här i. I&I känns fel. Nåja.

Jag undrar hur Danmark skulle ställa sig till om man sökte asyl där, på grund av att man blivit misshandlad och hotad här, främst av främmande element, och kan inte bilda familj här för att man inte kan garantera sina barns säkerhet. Jag kan lova att jag flyttar hem igen så fort hotet avlägsnats. Någon som kan dansk asylpolitik? Kan tänka mig att det skulle bli ett jävla liv i media i alla fall, och kunde kanske bli en hel del utrymme i media.

Som EU medborgare är det bara att flytta dit och söka jobb. Eller menad du att få komma dit och leva på deras flyktingbidragssystem? Det senare tror jag blir lite svårt dom vill inte ha bidragstagare från Sverige.
Citera
2009-02-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det senare tror jag blir lite svårt dom vill inte ha bidragstagare från Sverige.
Bidragstagare från Mellanöstern är tydligen okej.
Citera
2009-02-10, 15:21
Medlem
Citat:
Allt du behöver finns här
Citat:
...Der gives således opholdstilladelse til de asylansøgere, der risikerer dødsstraf, tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, hvis de vender tilbage til deres hjemland.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/asyl/asyl.htm
Citera
2009-02-10, 15:31
Bannlyst
Det enklaste måste väl vara att söka jobb i Danmark. Har svårt att se att man skulle vara ovälkommen om man bara gör rätt för sig och lär sig språket. En skillnad att tänka på är att det inte är säkert att det ingår vitvaror eller liknande när man hyr lägenhet. Det är möjligt att dom har ändrat det men så var det tydligen förr.
Citera
2009-02-10, 19:50
Medlem
En bättre fråga är väl varför du inte söker asyl i Sverige? För att söka i asyl i Sverige är det bara att gå till närmaste Migrationsverkskontor och säga att du söker asyl samt att du inte har några papper. De är skyldiga att ta emot dig samt sörja för ditt uppehälle under (den antagligen ganska långa) utredningsperioden.

Och även om inte du känner dig manad att göra ovanstående så har jag aldrig fattat varför inte Sveriges hemlösa redan har utnyttjat detta. Kanske beror det på okunskap. I sådana fall tycker jag vi alla gemensamt ska göra en insats för att sprida bildning bland de hemlösa i denna fråga. Dels skulle de ge svenska hemlösa en drägligare tillvaro och dels skulle det visa hur bisarrt det svenska flyktingssystemet faktiskt är, förhoppningsvis det första steget till att förändra det.
Citera
2009-02-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra
En bättre fråga är väl varför du inte söker asyl i Sverige? För att söka i asyl i Sverige är det bara att gå till närmaste Migrationsverkskontor och säga att du söker asyl samt att du inte har några papper. De är skyldiga att ta emot dig samt sörja för ditt uppehälle under (den antagligen ganska långa) utredningsperioden.

Och även om inte du känner dig manad att göra ovanstående så har jag aldrig fattat varför inte Sveriges hemlösa redan har utnyttjat detta. Kanske beror det på okunskap. I sådana fall tycker jag vi alla gemensamt ska göra en insats för att sprida bildning bland de hemlösa i denna fråga. Dels skulle de ge svenska hemlösa en drägligare tillvaro och dels skulle det visa hur bisarrt det svenska flyktingssystemet faktiskt är, förhoppningsvis det första steget till att förändra det.

Om du med hemlösa menar de som verkligen sover utomhus så är det för att de antagligen är såpass psykiskt sjuka att de inte klarar av det. De hade ju fått vanlig hjälp av socialen om de verkligen hade klarat av att ta emot den.
Men för vanliga svenskar utan inkomst och bostad så låter det som ett väldigt intressant sätt att leka med systemet.
Citera
2009-02-10, 22:51
Medlem
jokers avatar
Citat:

EU-länder beviljar i regel inte asyl till andra EU-länders medborgare. Samtliga EU-länder anses befinna sig på en sådan nivå att de kan skydda sina egna medborgare.

Undantag finns dock. Några politiskt aktiva baskiska separatister har fått asyl i Belgien eftersom de kunnat visa att de varit förföljda pga sina politiska uppfattningar i sitt hemland. Spanien protesterade dock fruktansvärt ycket mot detta och det skadade relationerna mellan Spanien och Belgien. Men att bli mobbad av några utlänningar är garanterat inte ett giltigt asylskäl någonstans.

Däremot har du som svensk rätt att bosätta dig varsomhelst inom EES-området. Så för att bo i Danmark behövs ingen asyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in