Citat:
Ursprungligen postat av system-lord
Är lite osäker vilken kategori jag skulle placera det här i. I&I känns fel. Nåja.
Jag undrar hur Danmark skulle ställa sig till om man sökte asyl där, på grund av att man blivit misshandlad och hotad här, främst av främmande element, och kan inte bilda familj här för att man inte kan garantera sina barns säkerhet. Jag kan lova att jag flyttar hem igen så fort hotet avlägsnats. Någon som kan dansk asylpolitik? Kan tänka mig att det skulle bli ett jävla liv i media i alla fall, och kunde kanske bli en hel del utrymme i media.
EU-länder beviljar i regel inte asyl till andra EU-länders medborgare. Samtliga EU-länder anses befinna sig på en sådan nivå att de kan skydda sina egna medborgare.
Undantag finns dock. Några politiskt aktiva baskiska separatister har fått asyl i Belgien eftersom de kunnat visa att de varit förföljda pga sina politiska uppfattningar i sitt hemland. Spanien protesterade dock fruktansvärt ycket mot detta och det skadade relationerna mellan Spanien och Belgien. Men att bli mobbad av några utlänningar är garanterat inte ett giltigt asylskäl någonstans.
Däremot har du som svensk rätt att bosätta dig varsomhelst inom EES-området. Så för att bo i Danmark behövs ingen asyl.