Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-11, 11:46
Medlem
Poeten-Skes avatar
Hallå.

Jag funderar hur komplicerat det är rent praktiskt att klona en livsform som människan? Eftersom kloning är förbjudet mer eller mindre överallt så skulle det nästan behövas amatörer som klonar lite hit och dit och inte bryr sig det minsta om forskningsbidrag och kritik från medfoskare.
Citera
2009-02-14, 12:04
Medlem
Vad jag läst så är kromosomerna hos apor skörare än hos andra djur. Försöker man klona en apa så är sannolikheten hög för att kromosomerna faller sönder till smulor.
Citera
2009-02-21, 00:01
Medlem
Tekniken och kompetensen för att klona människor finns redan idag även om chansen att lyckas per försök är vad vi vet så pass låg att det är svårt att genomföra i dagsläget.

Det är rätt många framstående forskare som stödjer kloning av människor och med tanke på vilken prestige det skulle vara i att klona den första människan är jag övertygad om att det inte kommer vara någon ljusskygg amatör som lyckas klona den första människan.

Läste om ett företag för ett tag sedan som hade som affärsidé att hjälpa infertila par genom att erbjuda kloning av dem själva. Ingen aning om hur seriöst företaget var eller om de bedrev någon egen forskning, men jag tvivlar inte på att det finns ett stort antal barnlösa par där ute som kan skapa en tillräckligt stor efterfrågan.

Om det visar sig finnas en stark efterfrågan är det bara en tidsfråga innan någon klonar en människa (om det inte redan är gjort). De som tror att vi genom lagar och regleringar kan helt eliminera förekomsten av klonade människor i framtiden får gärna ge exempel på fungerande förbud.
Citera
2009-02-21, 23:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond Genetiker
Det är rätt många framstående forskare som stödjer kloning av människor och med tanke på vilken prestige det skulle vara i att klona den första människan är jag övertygad om att det inte kommer vara någon ljusskygg amatör som lyckas klona den första människan.
Hm. Jag har aldrig träffat någon framstående forskare som södjer kloning av människor, och då har jag ändå träffat många av de mest framstående i stamcells- och kloningssvängen..
Citera
2009-02-21, 23:52
Medlem
Jag förstår inte varför kloning av människor ska vara så kontroversiellt.
Jag har två rent praktiska invändningar; den ena att va fan ska de vara bra för, dyrt och besvärligt, vi har väl nog med människor på jorden? Det andra är att det verkar vara stor risk för misslyckanden och sjukdomar och oväntade genetiska rubbningar.
Men däremot fattar jag inte hur folk kan tro att man kan återskapa en exakt kopia av en människa med kloning. Enäggstvillingar är ju kloner av varandra, och de är ju inte identiska trots att de delat livmoder och mammans inre miljö och lever samtidigt. En cell från mig som skulle få klonas o växa i en annan kvinna än min mor skulle ju bli ett foster som haft helt andra förutsättningar under fosterlivet och han skulle ju växa upp i en annan tid; antagligen skulle han inte ens bli speciellt lik mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in