• 1
  • 2
2003-09-15, 18:57
Medlem
gtk qts avatar
Förslag:

Dela upp Sverige till 2 länder. Norrland får bli ett eget land som rätt och
slätt kan heta Norrland.

Låt mej generalisera lite, men
oxå därmed lyfta fram hur förmodligen förefallande många
tänker: Norrland kostar övriga Sverige pengar i form av glesbygdsstöd. Många av
oss som inte bor i norrland skulle aldrig i livet flytta dit. Vi kan möjligens tänka
oss att åka till norrland en kortare period i rekreationssyfte.

Norrlänningarna själva säjer nej till det mesta när det gäller samarbete och
tycker det är på tok för långt till bryssel och frankfurt och även för långt
till stockholm.

Vi delar därför upp så att Norrland blir ett eget land. Då får de klara sej
själva utan inblandning från andra, vilket ju verkar vara majoriteten av
norrlänningarnas önskan.

Sedan får vi se vilket land som klarar sej bäst när man jämför
de två länderna sverige(utan Norrland) och landet Norrland.
Citera
2003-09-15, 19:06
Bannlyst
Ja för fan, det låter som en prima idé. Vi såg ju i går att svenskarna inte är mogna nog att rösta, men det gör inget, jag är ju norrlänning så jag kan ju bli diktator over oss här uppe. så får ni kräk söder om dalälven, sitta där och knapra på eran jävla spettekaka!

Muahahahaha....
Citera
2003-09-15, 19:15
Medlem
Asmodeuss avatar
Själv tycker jag det vore bättre om Sverige blev ett starkt och självständigt
land. När det blivit det tar vi över Norge och gör det svenskt,
varefter det hela delas upp i svenska stater.
Citera
2003-09-15, 19:19
Medlem
gtk qts avatar
Olja!

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Själv tycker jag det vore bättre om Sverige blev ett starkt och självständigt
land. När det blivit det tar vi över Norge och gör det svenskt,

*Ha,ha,ha ,haaaa*
Nu börjar det likna något.
Vi tar hand om oljan!
Citera
2003-09-15, 19:32
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gtk qt
*Ha,ha,ha ,haaaa*
Nu börjar det likna något.
Vi tar hand om oljan!
Jepp jepp.
Citera
2003-09-15, 21:07
Bannlyst
Korkat förslag

Finns en massa malm, trä och vattenkraft i Norrland. Opatriotiskt och dumt bara. Bättre att "avberika" Sverige och införliva övriga Norden+Baltikum. En ännu bättre idé är ett storgermanskt rike á la Hitler.
Citera
2003-09-15, 21:21
Medlem
gtk qts avatar
snus-hellyhansen-farbröder

Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
En ännu bättre idé är ett storgermanskt rike á la Hitler.

Kanske lite överstyr med ett storgermanskt rike...

Hellre ett handelsembargo med stockholm som bas, där vi säljer
skoteroverallerna dyrt till norrlänningarna.

Många kvinnor flyttar ju ifrån Norrland eftersom de blir kallade
för kärringar av snus-hellyhansen-farbröderna. Därför får
norrlänningarna problem med att producera småknåddar.
I Stockholm får vi en bredare bas med utbildad arbetskraft!
Citera
2003-09-15, 21:23
Medlem
Hehe, jo, norrlänningar skulle nog inte lida någon nöd om man fick makten över sina egna naturtillgångar, skogen, malmen och vattenkraften. Det är ju större delen av den svenska exportindustrin.
Citera
2003-09-15, 23:52
Medlem
funfs avatar
Var ett grymmt dumt förslag måste jag säga, det "Nya Sverige" skulle helt och hållet gå miste om i princip all vattenkraft, skogsindustri samt malm/stålindustri.
Det skulle bli dödsstöten för industrin i södra delarna av landet. Eftersom man då inte skulle kunna tillverka nog billiga produkter.

Norrland skulle få behålla allt inom gränserna och skulle antagligen bli ett av de rikaste länderna i Europa räknat per capita. Folkmängden skulle dock vara för liten för att försvara det nya landet så NATO medlemskap skulle nästan vara ett måste, nästan lite samma situation som ISLAND.

nuxvomica: Du gillar ordet "berika" va?
Själv har jag börjat använda det i en hel del sammanhang och det sätter sig lite på tungan måste jag säga.
Citera
2003-09-16, 00:19
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funf
Var ett grymmt dumt förslag måste jag säga, det "Nya Sverige" skulle helt och hållet gå miste om i princip all vattenkraft, skogsindustri samt malm/stålindustri.
Det skulle bli dödsstöten för industrin i södra delarna av landet. Eftersom man då inte skulle kunna tillverka nog billiga produkter.

Norrland skulle få behålla allt inom gränserna och skulle antagligen bli ett av de rikaste länderna i Europa räknat per capita. Folkmängden skulle dock vara för liten för att försvara det nya landet så NATO medlemskap skulle nästan vara ett måste, nästan lite samma situation som ISLAND.

nuxvomica: Du gillar ordet "berika" va?
Själv har jag börjat använda det i en hel del sammanhang och det sätter sig lite på tungan måste jag säga.

först måste väl Norrlänningarna lära sig arbeta innan dem blir rika?
Inte ens med dagens lättjande av bidrag lyckas dem bli rika.
Sen så tycker dem det är fult med pengar. pengar symboliserar stockholm som gör så ont mot norrlänningarna. typ betalar deras transportkostnader, sjukskrivningarn, socbidrag för att dme föder bastardungar hela tiden.
deras malm kan dem behålla. Finns ingen som helst vinning av Malm om ingen vill köpa det. Och varför skulle vi köpa malm från Norrland när vi får det billigare från andra länder till stor del genom EMU då norrlänningarna kommer låta allt handlas med renskav å skotrar. Kan man inte säga mer än "nej" så ska man inte heller få bidrag.
Citera
2003-09-16, 00:51
Medlem
Don.Cs avatar
När är igång med uppdelning av Sverige.

Att få ett slut på den svenska ockupationen, och förtrycket, av Skåne tror jag verkligen skulle gynna den sydsvenska befolkningen. Ärligt talat tror jag inte genmen man (läs Stockholmare) skulle inse vilken ekonomisk förlust för Sverige ett självständigt Skåneland skulle bli.
Citera
2003-09-16, 01:09
Medlem
24-Hour.Tc.Dr.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
När det blivit det tar vi över Norge och gör det svenskt,
Hade det inte varit bättre om vi bjudit upp till dans i samband med unionsupplösningen 1905 istället för att komma nästan hundra år senare och klaga? Hehe. Nej, allvarligt talat - jag tycker att vi har det bra som det är nu. Norrland känns som en naturlig del av Sverige, och det vore bara dumt att helt sonika "göra sig av" med den landsänden. Vi skulle (som sagt) gå miste om enorma naturresurser och arealer prima och obebyggd mark.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in