2009-02-12, 12:29
Medlem
MrCheebas avatar
Att makrill i tomatsås är den ultimata födan är ju ingen nyhet, men vad har ni för små personliga favoriter vad gäller spisandet? Själv kör jag oftast med Wasa Husman och jag brukar dra ett par varv på pepparkvarnen över anrättningen för att piffa upp. Det är standard.
På senare tid har jag dock börjat experimentera lite mer och har tex kommit fram till att ett par stänk tabasco inte är så dumt, eller en persiljekvist.
Jag har även testat att äta makrill i tomatsås på olika former av mjukt bröd. I skrivande stund har jag fyra skivor härlig kavring framför mig.
På dem har jag markill i tomatsås.

I denna tråden tipsar vi varandra om olika sätt på vilka vi förgyller våra mackor med makrill i tomatsås på. Eller kanske vill du bara kika förbi en sväng under dagen och skriva "Makrill i tomatsås, you're aaaaallright!"
Senast redigerad av MrCheeba 2009-02-12 kl. 12:34.
Citera
2009-02-12, 12:35
Bannlyst
Jag kan inte annat än instämma, frukosten bestod till stor del av kavring smörgåsar med kung Gustafs makrill i tomatsås.
Utomordentligt gott, dock tycker jag att det är lite magert med tomatsås.
Citera
2009-02-12, 12:37
Medlem
MrCheebas avatar
Ja att det råder en fungerande makrill / tomatsåsratio är alfa och omega.
Ännu en oortodox kavringivrare där också ser jag. Trevligt.
Tråden kunde inte ha startat bättre.
Citera
2009-02-12, 12:56
Medlem
Mmmmm.... Makrill i tomatsås är godlike (Iofs. är rökt makrill godare)! Här brukas det äta naturell på knäcke eller typ surdegsbröd. Känner mig alldeles för hälsosam när jag gör detta!

Har prövat lite olika kryddningar, paprika(pulver), diverse örtkryddor m.m. men jag tycker faktiskt att makrillen gör sig bäst naturell
Citera
2009-02-12, 12:58
Medlem
Det funkar även helt utmärkt på rostat bröd i brist på annat.
Citera
2009-02-12, 13:05
Medlem
Makrill i tomatsås!

Can someone please say haleluja?

EDIT: Äter det allt för sällan. men då jag gör det är det alltid på rostat bröd tillsammans med ett kallt glas mjölk
Citera
2009-02-12, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Att makrill i tomatsås är den ultimata födan är ju ingen nyhet, men vad har ni för små personliga favoriter vad gäller spisandet? Själv kör jag oftast med Wasa Husman och jag brukar dra ett par varv på pepparkvarnen över anrättningen för att piffa upp. Det är standard.
På senare tid har jag dock börjat experimentera lite mer och har tex kommit fram till att ett par stänk tabasco inte är så dumt, eller en persiljekvist.
Jag har även testat att äta makrill i tomatsås på olika former av mjukt bröd. I skrivande stund har jag fyra skivor härlig kavring framför mig.
På dem har jag markill i tomatsås.

I denna tråden tipsar vi varandra om olika sätt på vilka vi förgyller våra mackor med makrill i tomatsås på. Eller kanske vill du bara kika förbi en sväng under dagen och skriva "Makrill i tomatsås, you're aaaaallright!"

Ja kör enbart med polar bröd och makrillen i tomat sås!!
Det är mat för män de!
Citera
2009-02-12, 13:21
Medlem
Marmosets avatar
Testa att blanda med rikligt med majonnäs! Annars duger det bra med just ett par varv på pepparkvarnen och kanske ett par stänk färsk citron

Ätes med fördel på knaprigt bröd, typ knäcke eller rostat.

Ursäkta mig, jag måste nog gå ut till köket nu....
Citera
2009-02-12, 13:21
Medlem
man kan göra mycket me makrillen pröva detta. hacka lite chili skvätt i lite thai fisksås 2-3 skvättar pressa en halv lime strimla en halv rödlök hackka ett litet knippe koriander o mixa allt. ät med ris. prova.. den tar 1minut att laga.. hallelulja
Citera
2009-02-12, 13:25
Medlem
MrCheebas avatar
Oh laaooaard!
Det känns som om himmelens portar har öppnats och ett paradisiskt änglasken strålar ner över mig och mina tafatta försök. Det skall bli spännande att pröva på alla dessa nya uppslag.
Citera
2009-02-12, 13:49
Bannlyst
Förvisso är makrill i tomatsås gott, men det är ju så lite bang for the buck. En burk räcker ju bara till 4-5 hårdmackor...
Citera
2009-02-12, 14:23
Medlem
Detta tipset kanske e lite komplicerat men mycket gott testa nångång...

KANOM CHIN NAMYAA paa, risnudlar med het makrillsås

4pers.

till detta behövs:

1 pkt risnudlar
3 konserver makrill
1st citrongräss
3 fingrar av roten gadjai vit ginseng
10 chilifrukter
1 ögonmått namplah
1 1/2 msk palaa fisk kräm
5 små charlotten lökar
10 fiskbollar

koka nudlarna. lägg sedan nudlarna i en stor kastrull med kallt vatten forma till aptiliga nystan o lägg på fat, täck sedan över med folie så de inte blir torra.
koka citrongräss, gadjai, chili, lök, 10minuter
mortla o krossa sedan allt blanda i palaa och 1konserv makrill mortla o blanda så det blir som en kräm
fräs krämen i kastrull med lite olja tillsätt 3-4dl vatten
tillsätt fiskbollarna
blanda i 2konserver makrill i kastrullen.
låt puttra ihop 10minuter

klart att servera mycket gott lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in