Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Detta är ju en ren annonstråd om du frågar mig, och inget som egentligen kan diskuteras, kan jag "överleva ett hopp på 60 meter?" Det är typ lite så du frågar, är du flippad nog, spelar tillräckligt bra och gör nåt udda så går det säkert. Finns ju idioter som knappt gör nåt alls som har miljoner views, men frågan är du ska börja spela piano, gillar du det? För det låter lite som att det är kändisskap och pengar som ligger i fokus och inte att egentligen spela för din egen skull, har du nån sorts bekräftelsebehov från världen att du är duktig?
Hej tack för ditt svar uppskattar det verkligen. Det jag menade med tråden är att jag har börjat spela piano och tror att jag är duktig på det och har lätt för mig att spela piano. Så om jag lägger ut alla låtar jag kan spela varje dag, eller varannan och lägger ner tid på det, finns det då någon chans att jag inte bli känd så klart men kanske subbs och views. Har inte visat någon att jag spelar, kan spela piano. Så det var därför jag fråga om det är någon idé att lägga ut videos på youtube.
Citera
2011-07-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singinoa1431
Hej tack för ditt svar uppskattar det verkligen. Det jag menade med tråden är att jag har börjat spela piano och tror att jag är duktig på det och har lätt för mig att spela piano. Så om jag lägger ut alla låtar jag kan spela varje dag, eller varannan och lägger ner tid på det, finns det då någon chans att jag inte bli känd så klart men kanske subbs och views. Har inte visat någon att jag spelar, kan spela piano. Så det var därför jag fråga om det är någon idé att lägga ut videos på youtube.

Det är klart det är en idé men gör inte bara som alla andra då, finns ju många som får många view som lagt ut spelmusik, typ covers på final fantasy musik osv.

Ta denna tjejen t.ex helt galet bra på orgel och gör sjuka vocers på musik från Crono trigger spelet.

http://www.youtube.com/watch?v=r_edU...eature=related Hon har ju nischat sig helt och har ändå 300.000+ på många videos. Så antingen traglar man samma skit eller så gör man något eget. Och glöm inte när du tycker du är duktig så sitter där en asiat och är 500 ggr bättre. Men ge inte upp, som sagt hitta din stil och var lite unik i dina videos.

Ta denna killen med, också en som gör massa piano covers och jag blev lite kär i hans terminator version speciellt när han blir lite galen i slutet.

http://www.youtube.com/watch?v=MPPFG...el_video_title det är sånt som man minns och man tycker han är lite unik ändå och det gör att man blir nyfiken på mer.

Men kör på jag har funderat på att lägga upp en kanal själv men jag är så kräsen, perfektionist så jag hade aldrig varit tillräckligt nöjd med mina inspelningar hittills men det kanske släpper. Sen har jag nån blockering, kan spela perfekt men när kameran rullar glömmer jag, spelar fel, slinter och en massa shit.

Jag hojtar till när och om min kommer upp =).
Citera
2011-07-28, 21:26
Medlem
Denna hon gör är med cool, sicken brud alltså http://www.youtube.com/watch?v=Dv7-o...eature=related
Citera
2011-07-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Det är klart det är en idé men gör inte bara som alla andra då, finns ju många som får många view som lagt ut spelmusik, typ covers på final fantasy musik osv.

Ta denna tjejen t.ex helt galet bra på orgel och gör sjuka vocers på musik från Crono trigger spelet.

http://www.youtube.com/watch?v=r_edU...eature=related Hon har ju nischat sig helt och har ändå 300.000+ på många videos. Så antingen traglar man samma skit eller så gör man något eget. Och glöm inte när du tycker du är duktig så sitter där en asiat och är 500 ggr bättre. Men ge inte upp, som sagt hitta din stil och var lite unik i dina videos.

Ta denna killen med, också en som gör massa piano covers och jag blev lite kär i hans terminator version speciellt när han blir lite galen i slutet.

http://www.youtube.com/watch?v=MPPFG...el_video_title det är sånt som man minns och man tycker han är lite unik ändå och det gör att man blir nyfiken på mer.

Men kör på jag har funderat på att lägga upp en kanal själv men jag är så kräsen, perfektionist så jag hade aldrig varit tillräckligt nöjd med mina inspelningar hittills men det kanske släpper. Sen har jag nån blockering, kan spela perfekt men när kameran rullar glömmer jag, spelar fel, slinter och en massa shit.

Jag hojtar till när och om min kommer upp =).
Tjejen (asiaten) var riktigt bra och killen också delvis. A skicka din kanal kul och se. Men när kameran rullar så är det mycket mer mistag som uppstår så klart, men antingen säger man "äch det är inget speciellt fel jag gjort" eller så spelar man in tills det blir bra. =)
Citera
2011-08-08, 09:39
Medlem
Behöver lite hjälp med piano, tack!

Tjena. Har hållit på med musik i ganska många år, men framförallt spelat trummor. Tröttnade dock på det efter två års skador och lidande, och har nu helt fastnat för piano istället. Är dugligt rask i fingrarna och kan spela låtar som Come Clarity med In Flames och Wait For Sleep med DT.

Det jag dock vill lära mig, och som jag för tillfället är helt värdelös på, är att improvisera och skriva eget. Vad är det effektivaste sättet för att lära sig att bara kunna sitta och lira vad fan som helst? Är det plugga skalor som gäller, eller?

Tacksam för tips!
Citera
2011-08-08, 10:39
Medlem
Lyssna på improviserad (piano)musik som tillräckligt enkel för att du ska kunna hitta tonerna eller härma. Då bygger du upp ett inre förråd av fraser och klanger som fungerar ihop.

För att ha något att "hänga upp" tonerna på är det bra med kunskap om ackord och skalor. Det är förstås inget man lär sig på en vecka, utan det kan du plugga parallellt. Men att lyssna är viktigast, tror jag.
Citera
2011-08-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
Lyssna på improviserad (piano)musik som tillräckligt enkel för att du ska kunna hitta tonerna eller härma. Då bygger du upp ett inre förråd av fraser och klanger som fungerar ihop.

För att ha något att "hänga upp" tonerna på är det bra med kunskap om ackord och skalor. Det är förstås inget man lär sig på en vecka, utan det kan du plugga parallellt. Men att lyssna är viktigast, tror jag.
Enkla ackord kan jag bygga (Moll och dur med diverse färgningar, samt dim och ett par till). Av skalor kan jag bara dur och moll, men har inte pluggat in dem i praktiken utan kan bara "matematiken". Får väl börja sitta en stund om dagen och nöta skalor antar jag.
Citera
2011-08-08, 12:47
Medlem
Jag tror att man bäst lär sig olika stilar och "musikaliska idéer" genom att lyssna och härma. Men som sagt är skalorna och ackorden hjälpmedel. T.ex. när man hör en viss fras kan man tänka "aha, hon spelar en heltonsskala över ett #5-ackord, det låter ballt", och så testar man själv att kombinera de tonerna på olika sätt.
Citera
2011-08-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
Jag tror att man bäst lär sig olika stilar och "musikaliska idéer" genom att lyssna och härma. Men som sagt är skalorna och ackorden hjälpmedel. T.ex. när man hör en viss fras kan man tänka "aha, hon spelar en heltonsskala över ett #5-ackord, det låter ballt", och så testar man själv att kombinera de tonerna på olika sätt.
Hehe, jo, det är ju bara det att jag i 99% av fallen inte har en aning om v ad som spelas xD. Ska öva upp mitt gehör (som redan är helt ok, men jag vill lalla upp till absolut, skulle va ballt ).

Du verkar ju kunna det här med skalor och sådant, så jag har en fråga angående det. C-dur är ju "släkt" med A-moll. Är det så enkelt som att en mollskala är "släkt" med den durskala som är ett och ett halvt tonsteg upp?
Citera
2011-08-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tengilbefriaren
C-dur är ju "släkt" med A-moll. Är det så enkelt som att en mollskala är "släkt" med den durskala som är ett och ett halvt tonsteg upp?
Japp, C-dur och A-moll är parallelltonarter, och alla dur- och mollskalor har en sådan släkting.

Det innebär att de har samma toninnehåll i grunden, men för att krångla till det lite så har mollmelodier och mollskalor ofta höjt sjätte och/eller sjunde tonsteget (F# och G# i A-moll).
Citera
2011-08-11, 15:33
Medlem
''Vanligt piano'' - fast mindre

Tjena på er. Tänkte bara höra om någon där ute vet om det finns vanliga pianon, alltså icke-elektriska men i mindre och mer ''smidig'' form? Är student och tänker flytta in i en etta eller bara ett rum så ett standard piano skulle dels vara för dyrt och dels ta upp en jäkla massa plats. Tack på förhand!
Senast redigerad av Skogizz 2011-08-11 kl. 15:36.
Citera
2011-08-11, 15:41
Bannlyst
Hur litet? Finns ju såhär små och även lite större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in