Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-28, 11:54
Citat:
Ursprungligen postat av TheMachine
Alla dessa fördelar, och ändå väljer jag ett mediokert akustiskt piano framför ett Nord Piano/Stage - eller valfritt digitalpiano - alla dagar i veckan. Men sen är ju jag klassiskt skolad också...

Dessutom ger ju akustiska pianon en känsla av äkthet, och en klang som inget digitalpiano i världen kan komma i närheten av.

Jag har precis börjat spela piano, Har spelat klassisk gitarr i hela mitt liv, och lekte lite innan med en midikeyboard. Så råkade det bli så att jag snubblade över en Nordiska futura 2, av en jävligt trevlig pianotekniker i Västerås. Fick det för 4000 inkl. frakt och stämmning, och då talar vi om ett välskött instrument. Hyfsat klipp, tycker jag.

Det här har snabbt utvecklat sig till en våldsam romans. Det är väldigt speciellt att höra hur mekaniken arbetar, och instrumentet känns så oerhört levande och närvarande på något sätt. Låt vara att jag bara kommit några takter in i månskenssonaten än, men det spelar ingen roll. Det här är början på en livslång kärlek.

Det lilla jag har lärt mig om pianon( och detta råd är inte riktat till dig, eftersom du vet mer än jag) är att ifall man vill hämta upp ett gratispiano på blocket så är det viktigt att kunna föräkra sig om att pianot stämts regelbundet. Det är som en gitarr. När man sätter på nya stränger, eller stämmer upp en gitarr som stått och dammat, så stämmer instrumentet ur sig snabbt. Man är tvungen att stämma efter tills instrumentet blir hyfsat stabilt, och det kan ta ett tag. Har man då ett gammalt ostämt och ospelat piano kan det kanske bli dyrt, misstänker jag, att få instrumentet i form igen.
Citera
2011-11-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamornaskung
Om du i framtiden planerar att spela mycket piano/keyboard skulle jag börja direkt med ett med vägda tangenter. Lika bra att vänja sig vid det från början

Ja, så får det bli. Vill inte köpa nån jävla skitkeyboard som jag blir trött på efter några veckor. Tänkte satsa på ett bra elpiano, någon som har några tips? (Måste väl finnas runt 5000 eller?)
Citera
2011-11-30, 01:50
Medlem
Sgt.McBadasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingrid.
Ja, så får det bli. Vill inte köpa nån jävla skitkeyboard som jag blir trött på efter några veckor. Tänkte satsa på ett bra elpiano, någon som har några tips? (Måste väl finnas runt 5000 eller?)

KAWAI CL-26 finns för ca 700€ och ska tydligen vara bland dom bättre om man söker bra känsla och ljud. Jag funderar själv på att köpa ett men skulle vilja höra av någon som har erfarenhet av den.

Den har "Advanced Hammer Action IV" som verkar ganska flashigt
Citera
2011-12-02, 17:05
Medlem
Att leva som man lär

Citat:
Alla dessa fördelar, och ändå väljer jag ett mediokert akustiskt piano framför ett Nord Piano/Stage - eller valfritt digitalpiano - alla dagar i veckan. Men sen är ju jag klassiskt skolad också...

I mitt förra inlägg talade jag mig varm för digitalpianon, och passade på att samtidigt göra tumme ner för akustiska instrument. Så vad köpte jag själv då? Avsikten var att det skulle bli ett digitalpiano, tro inget annat. Här ska minsann inte has otympliga akustiska instrument, inte!

Men så blev det inte. Det blev ett akustiskt instrument i alla fall! Varför nu det då?! *oja sig*

Jo, drömmen dök upp! En flygel i bra skick, med mycket klang, osedvanligt billigt.
Det som lockade (förutom pris) var storleken: drygt 271 cm. En fullstor konsertflygel!

Skälet till det osedvanligt låga priset var som säljaren uttryckte det: "den är svårsåld pga storleken". Folk kan/vill inte ha så stora flyglar i bostaden. Och märket förstås; är ingen Steinway/Bechstein/Bösendorfer. Efterfrågan på konsertflyglar av udda (dvs övriga) märken är obefintlig. Men klangen är fullstor.

Således, när det kom till kritan föredrog jag oxå riktiga grejor framför digitalt.

Citat:
Ursprungligen postat av mig själv
...transport av stora akustiska instrument kostar mindre kul!

Kostnaden var begränsat rolig.

Citat:
...Men sen är ju jag klassiskt skolad också...

Dessutom ger ju akustiska pianon en känsla av äkthet, och en klang som inget digitalpiano i världen kan komma i närheten av.

Instämmer, akustiska pianon har en klang som heter duga. Och ju större desto bättre!

(Anm. Nej, är inte klassiskt skolad, blott en glad amatör. Om än med bamseflygel hemma.
Och fortfarande på jakt efter ett hyfsat digitalpiano.)
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-12-02 kl. 18:04.
Citera
2011-12-07, 14:17
Medlem
sebbsis avatar
Liten batteridriven Synth med trumpads

Tjena.
Jag har en liten Casiosynth som jag sitter och spelar på när jag är på toa.
Nu vill jag uppgradera och köra på någon synth med lite mer funktioner och helst
med trumpads
Någon som har nått tips? Maxpris 1000:-
Citera
2011-12-12, 23:54
Medlem
LadyPandoras avatar
Min dotter på 9 år ska börja spela piano i feb. Har tänkt att köpa nåt billigt i början, kanske en Keyboard? vill inte lägga ner tusenlappar innan jag vet att hon verkligen vill fortsätta med spelandet. Har tänkt mig att lägga runt 1000:-. Vill inte köpa ett stort piano förens jag är säker på att dottern tycker att det är roligt. Tips tack!
Citera
2011-12-13, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyPandora
Min dotter på 9 år ska börja spela piano i feb. Har tänkt att köpa nåt billigt i början, kanske en Keyboard? vill inte lägga ner tusenlappar innan jag vet att hon verkligen vill fortsätta med spelandet. Har tänkt mig att lägga runt 1000:-. Vill inte köpa ett stort piano förens jag är säker på att dottern tycker att det är roligt. Tips tack!

Oavsett så ska du vara lyhörd för vad hon säger att hon vill göra, jag ville inget hellre än att spela piano, alltså riktigt piano när jag var liten. Men min mamma tog med mig på keyboard och köpte en keyboard med och det döda den längtan och glädje jag alltid känt för man spela så trista låtar med rytmer och spela bara liggande ackord i vänsterhanden. Och keyboards var ju inte piano så som man alltid önskat därför kan det ju bli så att du köper nåt billigt skit som din dotter tycker är tråkigt och sen säger du "jaha, du ser hon tröttna" men det är inte säkert hon hade tröttnat om det var mer riktiga grejor.

Jag sluta därför spela keyboard efter kanske 1 ½ år, 10 år senare köpte jag mig ett eget riktigt piano, skaffa lärare och spela hur mycket som helst och lärde mig klassiskt som var det jag alltid ville.

Sen en bra lärare, låt henne inte bara sitta själv och ha för svårt med det för då tröttnar man också, extra känsligt i början och för ungdomar som lätt kan tycka det blir mesigt. Ser man inte framsteg och märker att man är påväg att börja spela låtarna man gillar så slutar man oavsett om man spelar på en steinway flygel eller en skruttig Casio. Däremot om man väljer klassiskt så för teknikens skull går man igenom en del saker man kanske inte älskar. Men när man märker att det gav mycket för händerna och ens övriga utveckling så lär man sig uppskatta det med.

Så lärare blir viktigt, sen får du ju luska fram om hon är intresserad av att spela klassisk musik eller mer brukspiano, jazz, kanske improvisera osv. Det bästa är ju att hitta en lärare som kan både lära ut klassiskt men sen också få igång lite fördjupning i ackordföljder, brukspiano/improvisation.

Detta betyder ju inte att du ska köpa nån värsting, men gå in i butiken och säg att fokus ska vara på pianospel och inte keyboard men samtidigt en billig modell med tillräckligt många tangenter för att spela pianostycken på som låter bra. Alltså se till att pianot låter bra, vilka finesser det har är nästan bara störande, det tar enormt fokus ifrån det man gör när det finns blinkande lampor, hönsljud, explosioner och annat skit som man kan trycka fram. Men säljarna kommer ju garanterat att sälja in det lite på det sättet med framförallt om dottern skulle vara med i butiken. Däremot gillar jag dom ljud som finns i Yamaha's modeller, brukar väl vara en 16 ljud där Harpsichorden är min favorit.

Finns ju mycket på begagnatmarknaden med, får ju mer för pengarna där.
Citera
2011-12-13, 06:56
Medlem
Deficios avatar
Ska köpa ett MIDI keyboard snart och jag har kollat på dessa två:

http://www.thomann.de/se/akai_lpk_25.htm

http://www.thomann.de/se/maudio_keystudio_25.htm

Tankar?
Citera
2011-12-13, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deficio
Ska köpa ett MIDI keyboard snart och jag har kollat på dessa två:

http://www.thomann.de/se/akai_lpk_25.htm

http://www.thomann.de/se/maudio_keystudio_25.htm

Tankar?

Tror båda två är plastigt skit som de flesta av dessa billigare midiklaviatur men av dom 2 hade jag tagit M-audio för du har fler rattar där. Rent klaviaturmässigt tror jag inte det skiljer dom åt så mycket, båda har synthtangenter. Så om du tycker du klarar dig på 25 tangenter och inte bryr dig om att klaviaturet känns mer "piano" så kör på M-Audiot.
Citera
2011-12-13, 16:00
Medlem
LadyPandoras avatar
Åsanisse: Tack för tipset! Ska följa ditt råd
Citera
2011-12-17, 04:10
Medlem
Jag hittade ett assjysst casiokeyboard från 80-talet på blocket för en hunka (i slutändan fick jag det iofs gratis, men det är en annan historia), tips är att kika där!
Citera
2011-12-25, 13:36
Medlem
Vill börja spela piano

Hej,

Jag är en kille på 22 år som har spelat gitarr i tre år nu, helt och hållet självlärd med hjälp av internet och youtube. Jag kan en del musikteori, men inte särskilt mycket ändå. Känner att jag inom ramen av mitt hobbyspelande har nått lite av en platå i mitt gitarrspelande och vill vidga mina horisonter med att lära mig ett nytt instrument, om än smått. Piano hade varit väldigt kul att kunna lira, men jag undrar då hur jag borde göra. Är det svårare att lära sig piano på egen hand än gitarr? Är det kanske till och med en aning sent att börja lära sig ett såpass komplext instrument som piano i min ålder?

Jag har någon slags mini-synth som brorsan spelade i unga år, men den är 2/3 av ett vanligt piano tror jag, så kanske inte helt idealiskt. Borde jag då köpa ett begagnat piano eller en ny synth, och hur mycket borde jag isåfall vara beredd på att lägga ut på den senare?

Förstår att många av mina frågor beror på hur seriöst jag vill ta lärandet, och svaret är väl "ganska". Jag har inga planer på att bli varken koncertpianist eller ens särskilt duktig, men åtminstone spela enkla låtar och kanske lite klassiska stycken. Tar det generellt längre tid att bli såpass duktig på piano att man kan spela lite vad som helst, som jag kan på gitarr vid det här laget?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Soulrivers 2011-12-25 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in