2011-11-28, 11:54
Citat:
Ursprungligen postat av TheMachine
Alla dessa fördelar, och ändå väljer jag ett mediokert akustiskt piano framför ett Nord Piano/Stage - eller valfritt digitalpiano - alla dagar i veckan. Men sen är ju jag klassiskt skolad också...
Dessutom ger ju akustiska pianon en känsla av äkthet, och en klang som inget digitalpiano i världen kan komma i närheten av.
Dessutom ger ju akustiska pianon en känsla av äkthet, och en klang som inget digitalpiano i världen kan komma i närheten av.
Jag har precis börjat spela piano, Har spelat klassisk gitarr i hela mitt liv, och lekte lite innan med en midikeyboard. Så råkade det bli så att jag snubblade över en Nordiska futura 2, av en jävligt trevlig pianotekniker i Västerås. Fick det för 4000 inkl. frakt och stämmning, och då talar vi om ett välskött instrument. Hyfsat klipp, tycker jag.
Det här har snabbt utvecklat sig till en våldsam romans. Det är väldigt speciellt att höra hur mekaniken arbetar, och instrumentet känns så oerhört levande och närvarande på något sätt. Låt vara att jag bara kommit några takter in i månskenssonaten än, men det spelar ingen roll. Det här är början på en livslång kärlek.
Det lilla jag har lärt mig om pianon( och detta råd är inte riktat till dig, eftersom du vet mer än jag) är att ifall man vill hämta upp ett gratispiano på blocket så är det viktigt att kunna föräkra sig om att pianot stämts regelbundet. Det är som en gitarr. När man sätter på nya stränger, eller stämmer upp en gitarr som stått och dammat, så stämmer instrumentet ur sig snabbt. Man är tvungen att stämma efter tills instrumentet blir hyfsat stabilt, och det kan ta ett tag. Har man då ett gammalt ostämt och ospelat piano kan det kanske bli dyrt, misstänker jag, att få instrumentet i form igen.