• 1
  • 2
2009-02-19, 02:34
Medlem
Snor tråden här lite grann om det inte gör så mycket.

Är det någorlunda enkelt att lära sig ?
Alltid varit lite intresserad av det men det har aldrig riktigt kommit till skott.

Så tänkte lära mig lite grunder. Vad kan vara bra övningar och göra saker? Vore kul att framställa något lite enkelt!
Citera
2009-02-19, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlauMes
Snor tråden här lite grann om det inte gör så mycket.

Är det någorlunda enkelt att lära sig ?
Alltid varit lite intresserad av det men det har aldrig riktigt kommit till skott.

Så tänkte lära mig lite grunder. Vad kan vara bra övningar och göra saker? Vore kul att framställa något lite enkelt!
Jag skulle faktiskt rekommendera ett annat språk om du nu inte har tidigare erfarenhet av programmering, vilket jag utgår ifrån att du inte har. Därför skulle ett enklare/smidigare programmering-språk vara ett bättre alternativ för en nybörjare att på så vis få känna på programmering. De språk jag rekommenderar skulle nog vara något av följande, Python, Perl, Java, C. Men det är ju mina åsikter. Du kan alltid kika in dem och se vilken du faller för smaken.
Senast redigerad av Fnima 2009-02-19 kl. 02:48.
Citera
2009-02-19, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnima
Jag skulle faktiskt rekommendera ett annat språk om du nu inte har tidigare erfarenhet av programmering, vilket jag utgår ifrån att du inte har. De språk jag rekommenderar skulle nog vara något av, Python, Perl, Java, C. Men det är ju mina åsikter. Du kan alltid kika in dem och se vilken du faller för smaken.

Mycket riktigt så har jag inga erfarenheter av programmering. Vad är skillnaderna på dom och vad är det mest kreativa om man säger så. Java känner man ju till lite grann.
Citera
2009-02-19, 02:55
Medlem
Citat:
Mycket riktigt så har jag inga erfarenheter av programmering. Vad är skillnaderna på dom och vad är det mest kreativa om man säger så. Java känner man ju till lite grann.
Skillnaden är väl stor mellan dem alla. Den ena kan vara mer passande än den andre i olika ändamål. Det beror väl helt enkelt på vad man letar efter. Men jag själv valde Python och ångrar inte en sekund, väldigt enkla och trevliga syntaxer och man kommer snabbt igång. Dessutom finns det stora fina dokumentationer.
Citera
2009-02-19, 02:56
Medlem
Citat:
Skillnaden är väl stor mellan dem alla. Den ena kan vara mer passande än den andre i olika ändamål. Det beror väl helt enkelt på vad man letar efter. Men jag själv valde Python och ångrar inte en sekund, väldigt enkla och trevliga syntaxer och man kommer snabbt igång. Dessutom finns det stora fina dokumentationer.

Jo men jag är lite inriktad att försöka göra mobil applikationer och kanske små spel. Är då Java det rätta eller ?
Citera
2009-02-19, 02:57
Medlem
Citat:
Jo men jag är lite inriktad att försöka göra mobil applikationer och kanske små spel. Är då Java det rätta eller ?
Då de flesta mobilerna stöder Java så lär det bli Java?
Citera
2009-02-19, 02:58
Medlem
Citat:
Då de flesta mobilerna stöder Java så lär det bli Java?

Jo jag antar det :P

Men tack för vägledningen!
Citera
2009-02-19, 05:57
Medlem
MThrees avatar
Citat:
Jo jag antar det :P

Men tack för vägledningen!

Java har ju fördelen att det är ett djävligt stort och kompetent språk om man bortser från den naturliga nackdelen med att köra det mot en ganska tung motor (hastighet på programmen).

Skulle du vilja satsa på något annat än spel så har du ju många alternativ i java. Java Server Pages (jsp) / NetBeans för webb-utveckling och standard Java med Swing för grafiska / icke-grafiska program som samtidigt fungerar på så gott som alla plattformar.
Citera
2009-02-21, 12:23
Medlem
ojns avatar
Inlägg utbrutna från Hjälp med lätta C++ uppgifter.

@TS: Vänligen starta en ny tråd när du har frågor som inte anknyter till topic i en redan befintlig.

/Moderator
Citera
2009-03-10, 23:39
Medlem
Är det så att C++ är det mest eftertraktade språket att kunna? Eller bör man bygga upp ett brett men ytligt bibliotek av divese språk och sedan lära sig något grundligt efter hand som man behöver det?

Har bara bekantat mig med Java men är nyfiken på att gå vidare och undrar om C++, eller kanske C är vägen för mig.
Citera
2009-03-11, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hum
Är det så att C++ är det mest eftertraktade språket att kunna? Eller bör man bygga upp ett brett men ytligt bibliotek av divese språk och sedan lära sig något grundligt efter hand som man behöver det?

Har bara bekantat mig med Java men är nyfiken på att gå vidare och undrar om C++, eller kanske C är vägen för mig.
Skulle nog läsa Java om jag vore du. Det finns många annonser där de söker duktiga Java-programmerare. C++ är nog lite på utgång faktiskt.
Citera
2009-03-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Skulle nog läsa Java om jag vore du. Det finns många annonser där de söker duktiga Java-programmerare. C++ är nog lite på utgång faktiskt.

Låter bra, jag gillar Java
Tack för svaret!

Har förändringen att göra med en övergång till ett mera webbaserat samhälle, Spotifygenerationen och sådär eller är det också bara en myt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in