2009-03-15, 15:39
Citat:
Varför inte? Det är olika filosofi bakom, men annars?
Jag anser att det blir som att jämföra äpplen och päron.
När du talar om standard biblioteken så talar du om ANSI Standard C++ som inte är tillämpbart på Java på samma sätt.
När du talar om standard biblioteken så talar du om ANSI Standard C++ som inte är tillämpbart på Java på samma sätt.
Citat:
Kanske det, men SUNs/javas är relativt konsekvent API, följer med kompilatorn osv, att få 3:e parts grejer att lira med just din kompilator och version är inte sällan mer än lagom besvärligt.
Jag anser att man då måste tala om produkter i båda fallen för att få en jämförelse. Och då har du mer än standardbiblioteken till din hjälp.
Och som sagt, ur ett nybörjarperspektiv så är det inte alls oviktigt.
Suns java funkar på i princip överallt där javas VM finns, medan C++ utanför standarden förmodligen inte funkar med olika kompilatorer på samma maskin.
Så om du ska se språket som det kompilatorn accepterar så kan du inte längre prata om "C++" utan då blir det GNU-c++, SGI-c++, MS-c++ osv.
Citat:
Lika lätt är det i normalfallet garanterat inte. För att ta ett konkret, relativt besvärligt exempel, aritmetik på stora heltal på en windowsmaskin.
Det jag ville tillföra till diskussion var just att C++ verktygen har inte bara samma reportoar som Java att utnyttja. Utan också en utökad som är lika lätt att utnyttja som i Java. I det kontexet, så är Java inte lättare.
I java, import java.math.BigNum/BigInteger (vad de nu heter och ligger), i C++?
Citat:
Inte så säker på det, jag tycker du stirrar dig blind på just det du fokuserar på, dvs i princip objektorientering utan arv/polymorfism och utan generisk programmering osv. Och ja, under de förhållandena är de syntaktiskt väldigt lika.
Jag tror vi i grunden är överens, men kanske märker ord och ger dem en annan betydelse?