2009-02-26, 23:00
Citat:
Ursprungligen postat av riemann
Vidare ponerar vi att människan grovt kan delas in i 10 olika egenskaper, fysisk status (1), hälsa(2), utseende(3), intelligens(4), musikalitet(5) osv osv.
varje egenskap 1-5 har en sannolikhet från 0 till 1
den sammansatta sannolikheten kan skrivas som P(tot)= P(1)*P(2)*P(3)*P(4)....P(10)
sannolikheten att P(tot) blir hög är liten och många personer har olika egenskaper viktade olika högt. Om en person är intelligent är P(3) hög. sannolikheten att även P(4) skulle vara det är på så sätt lägre eftersom totalsannolikheten för att alla egenskaper är höga är låg.
dvs att ha högt på två egenskaper är är mer ovanligt än att ha högt på en. Smarta människor är därför ofta fulare.
varje egenskap 1-5 har en sannolikhet från 0 till 1
den sammansatta sannolikheten kan skrivas som P(tot)= P(1)*P(2)*P(3)*P(4)....P(10)
sannolikheten att P(tot) blir hög är liten och många personer har olika egenskaper viktade olika högt. Om en person är intelligent är P(3) hög. sannolikheten att även P(4) skulle vara det är på så sätt lägre eftersom totalsannolikheten för att alla egenskaper är höga är låg.
dvs att ha högt på två egenskaper är är mer ovanligt än att ha högt på en. Smarta människor är därför ofta fulare.
Läste precis ovan inlägg i smart=ful-tråden och tankarna tog mig direkt till Leonardo da Vinci, som dom flesta säkert vet ses som en väldigt mångsidigt geni - vilket vad jag vet är som ytters ovanligt.
KURIOSA:
Som jag ser det är ovan inläggs slutsats felaktigt (smart=ful) då det förutsätter att sannolikheten för en egenskap påverkar sannolikheten för en annan, vilket förenklat skulle betyda att en hög musikaliskt begåvad skulle betyda högre chans att få en taskig språklig begåvning. Statistiskt sett kanske detta stämmer, då dom flesta är medelmåttor och stora avvikelser sällan förekommer, och två stora avvikande egenskaper ännu mer sällan förekommer, osv. Men ser man på dom extrema avvikelserna så är chansen lika stor att man får "full pott" på alla egenskaper som att man får "low score" på alla - då alla egenskaper har sin egna sannolikhet.
(Dock bortser jag från urvalet av partner, som givetvis gör att olika former av begåvningar värderas av motsatt kön och gör att två begåvade lättare dras till varandra, osv).
(Dock bortser jag från urvalet av partner, som givetvis gör att olika former av begåvningar värderas av motsatt kön och gör att två begåvade lättare dras till varandra, osv).
Nu var inte tanken att såga ett inlägg i en ny tråd, utan det jag vill komma till var en diskussion kring fenomenet Leo!
Oddsen att få stora avvikelser på ett så stort antal egenskaper är väl ganska självklart väldigt ovanligt bara det. Att alla dessa stora avvikelser sedan mer eller mindre uteslutande skulle peka åt det "positiva" hållet måste väl ändå ses som ytterst ovanligt? Så nära man kan komma en statistisk omöjlighet!
Fenomenet Leo reser även vissa tvivel kring samband jag länge trott på:
Begåvning är till viss del genetiskt, i form av förutsättningar för utveckling av egenskaper, men utgörs till stor del av uppväxt - där intellektuell stimulering ger större utveckling av egenskaper.
I och med (vad jag har förstått) da Vincis "simpla" föräldrar och uppväxt så får man tvivel att ovan verkligen stämmer, då jag har svårt att se att hans uppväxt skulle ha gett han tillräckligt med intellektuell stimulans för att kunna uppbringa ett så mångsidigt begåvat geni.
Vad är era tankar kring fenomenet da Vinci och ovan frågetecken?
Kommer vi någonsin få se en ny Leo?
Eller är han för statistiskt osannolik för att någonsin inträffa igen?
Spinn vidare med egna tankar!
Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci
Mvh H.