• 1
  • 2
2009-03-02, 18:42
Medlem
Hallå!

Hoppas ni förstod min frågeställning.

Det jag har gått och tänkt mycket på är om min Far är min biologiska Far också.

Jag började med att grotta in mig en massa hur man ärver sin färg på ögonen. Jag ska fatta mig kort. Jag är nämligen den enda i hela min närmsta släkt som har bruna ögon. Mor,far,bror,mormor,morfar,farfar,farmor har blå/gröna ögon.
Efter att ha satt mig in i det (vilket var en jävla djungel) hyffsat bra så har jag fått reda på att det är möjligt att ha bruna ögon i alla fall. Dock, så är det tydligen hemskt ovanligt, har jag fått intrycket av. Det var inget som lugna mina tankar i alla fall.

Så här är står jag nu.

Det jag alltså undrar över är om det finns något samband mellan mig, mamma och min pappas blodgrupp?

Går det att utesluta vissa blodgrupper?Tabell? T.e.x. Mor= A + Far= O = Sonen får då blodgrupp B.

Som sagt, detta är nya marker för mig (IG i Biologi) så jag hoppas ni inte sågar mina frågor

ps, jag vet att jag skulle kunna fixa ett riktigt faderskapstest, men dels är det rätt så dyrt plus att det blir så påtagligt då.

Tack på förhand.
Citera
2009-03-02, 19:04
Medlem
azurwls avatar
http://www.lmgtfy.com/?q=hur+%C3%A4rver+man+blodgrupper
Citera
2009-03-02, 20:07
Medlem
dethalvabarnets avatar
En väldigt stor chans din mamma kan ha varit otrogen eller så är du adopterad, har för mig att bruna ögon är dominanta.(finns nog en tråd om ögonfärg som är sticky i det här forumet).
Citera
2009-03-02, 20:49
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
En väldigt stor chans din mamma kan ha varit otrogen eller så är du adopterad, har för mig att bruna ögon är dominanta.(finns nog en tråd om ögonfärg som är sticky i det här forumet).

Bruna ögon är inte alls så dominanta som undervisningen tutat i oss. Min farmor hade bruna ögon, min farfar blå. Hälften av barnen fick bruna ögon, hälften blå. Och där kan man ju inte säga något om att hon varit otrogen. Hon borde inte ha kunnat få blååögda barn om brunt är så totalt dominant. Ken Ring (rapparen) har en afrikansk mamma och en svensk pappa. Han är mörkhyad men har blåa ögon. Det rimliga är ju att han hade fått bruna ögon.

http://alusainc.files.wordpress.com/...4/ken-ring.jpg

Min pappa har blåa ögon, min mamma gröna. Själv har jag bruna ögon som farmor. Otrohet skulle man kunna tänka. Men jag har ärvt min fars ansiktsblindhet som ärvs dominant, dvs en förälder måste ha åkomman. Och som är en sällsynt åkomma. Likaså har jag ärvt min farmors snibbiga hårfäste, liknar henne, har min pappas mörkblonda hårfärg och kombinationen av lång rygg och korta ben.

Vad har dina föräldrar för blodgrupp? Och vad har du?
Senast redigerad av Pratbubblan 2009-03-02 kl. 20:56.
Citera
2009-03-02, 21:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oros_jonny
Hallå!

Hoppas ni förstod min frågeställning.

Det jag har gått och tänkt mycket på är om min Far är min biologiska Far också.

Jag började med att grotta in mig en massa hur man ärver sin färg på ögonen. Jag ska fatta mig kort. Jag är nämligen den enda i hela min närmsta släkt som har bruna ögon. Mor,far,bror,mormor,morfar,farfar,farmor har blå/gröna ögon.
Efter att ha satt mig in i det (vilket var en jävla djungel) hyffsat bra så har jag fått reda på att det är möjligt att ha bruna ögon i alla fall. Dock, så är det tydligen hemskt ovanligt, har jag fått intrycket av. Det var inget som lugna mina tankar i alla fall.
Andelen paternella uteslutningar - dvs när man kan visa att den som tror sig vara far till barnet inte kan vara det - har uppskattats till runt tre procent från HLA-typningar av familjer för att hitta en lämplig benmärgsdonator. De fenomen som skulle kunna ge bruna ögon hos en avkomma till två blåögda personer som i sin tur härstammar från två blåögda individer var är väsentligt ovanligare än så, så du gör rätt i att vara en smula bekymrad - även om ingenting är bevisat.

Citat:
Så här är står jag nu.

Det jag alltså undrar över är om det finns något samband mellan mig, mamma och min pappas blodgrupp?

Går det att utesluta vissa blodgrupper?Tabell? T.e.x. Mor= A + Far= O = Sonen får då blodgrupp B.

Man kan ha fyra olika blodgrupper, A, B, O och AB. Man kan ärva antingen A, B eller O från mamma och pappa, en var. Det här primitiva forumgränssnittet tillåter inga riktiga tabeller, men jag ska försöka åskådliggöra:

B=barn, M= Mor, F=tillskriven far ?=är fadern möjlig eller ej, med svar J(a)/N(ej)

B M F ?
O O O J
O O A J
O O B J
O O AB N
O A O J
O A A J
O A B J
O A AB N
O B O J
O B A J
O B B J
O B AB N
A O O N *** 8,4%
A O A J
A O B N
A O AB J
A A O J
A A A J
A A B J
A A AB J
A B O N
A B A J
A B B N
A B AB J
A AB O J
A AB A J
A AB B J
B O O N
B O A N
B O B J
B O AB J
B A O N
B A A B
B A B J
B A AB J
B B O J
B B A J
B B B J
B AB O J
B AB A J
B AB B J
B AB AB J
AB A O N
AB A A N
AB A B J
AB A AB J
AB B O N
AB B A J
AB B B N
AB AB O N
AB AB A J
AB AB B J
AB AB AB J

Det finns vissa kombinationer som jag har hoppat över, men det är för att då kan inte mamman vara den riktiga mamman. Som du ser är det mycket fler "J" än "N" i tabellen. Det betyder att det finns ganska få kombinationer som verkligen utesluter en given far. Om du har O, till exempel, vilket är den vanligaste blodgruppen här i landet, så är det bara om din sociala pappa har AB - vilket är den ovanligaste blodgruppen.Det är bara en av de där N-kombinationerna som är särskilt vanlig, nämligen O, A, A, som förekommer i 8,4% av alla slumpmässiga kombinatione av tre svenskar. Det betyder för det första att du aldrig kan vara säker på att din pappa verkligen är din biologiska far med blodgruppsanalys. Du kan bara, i vissa rätt sällsynta utfall, vara säker på att han inte är det.

Citat:
Som sagt, detta är nya marker för mig (IG i Biologi) så jag hoppas ni inte sågar mina frågor
...vilket lär dig att biologi faktiskt är ett ämne som man kan ha oväntad nytta av.

Sen får du ju fundera på hurpass viktigt det är för dig att veta, och vad de egentligen tänker göra med vetskapen. Den person som har varit din pappa för dig kan du ju aldrig byta ut, om det nu skulle visa sig att han inte är din biologiska pappa.
Citera
2009-03-02, 21:36
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sen får du ju fundera på hurpass viktigt det är för dig att veta, och vad de egentligen tänker göra med vetskapen. Den person som har varit din pappa för dig kan du ju aldrig byta ut, om det nu skulle visa sig att han inte är din biologiska pappa.

Klokt sagt. Sedan gillar jag din mycket tydliga gestaltning av blodgruppskombinationer.
Citera
2009-03-02, 21:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Bruna ögon är inte alls så dominanta som undervisningen tutat i oss. Min farmor hade bruna ögon, min farfar blå. Hälften av barnen fick bruna ögon, hälften blå. Och där kan man ju inte säga något om att hon varit otrogen. Hon borde inte ha kunnat få blååögda barn om brunt är så totalt dominant.
Jodå. det är precis det som dominant innebär - att man kan dölja ett recessivt anlag bakom det dominanta. Din farmor hade ett blått och ett brunt anlag, det bruna dominerade, så hennes ögonfärg blev brun, men hälften av hennes barn ärvde det blåa anlaget och fick blåa ögon, eftersom de bara kunde ärva ett blått antlag till från din farfar. Se den klistrade ögonfärgstråden.

Citat:
Ken Ring (rapparen) har en afrikansk mamma och en svensk pappa. Han är mörkhyad men har blåa ögon. Det rimliga är ju att han hade fått bruna ögon.

http://alusainc.files.wordpress.com/...4/ken-ring.jpg
Då är det i princip uteslutet att Ken Rings mamma har rent afrikansk härstamning från söder om Sahare.

Citat:
Min pappa har blåa ögon, min mamma gröna. Själv har jag bruna ögon som farmor. Otrohet skulle man kunna tänka. Men jag har ärvt min fars ansiktsblindhet som ärvs dominant, dvs en förälder måste ha åkomman. Och som är en sällsynt åkomma. Likaså har jag ärvt min farmors snibbiga hårfäste, liknar henne, har min pappas mörkblonda hårfärg och kombinationen av lång rygg och korta ben.
Att din mamma har gröna ögon, och inte blå, gör det betydligt mer sannolikt att du skulle kunna få bruna ögon. Det finns diverse olika sätt att få gröna ögon på, medan det egentligen bara finns en enda mutation som orsakar blå ögon, som man vanligen måste få i dubbel dos för att ögonen verkligen sk bli blå.
Citera
2009-03-02, 23:19
Medlem
Ny information i mitt sökande efter svar!

Först och främst vill jag bara tacka för er expertis ni bidrar med

Måste ju säga att jag är imponerad av svaren jag fått.

Citat:

Självklart så har dom tankarna slagit mig flera gånger om. Han kommer alltid att vara min pappa också, dock är det så att jag måste reda ut det här för mig själv. Känslan och funderingarna har funnits så länge nu. Det är dags att sätta punkt för dessa tankar. Sen vet jag inte om jag kommer att tycka att det var värt det, men jag måste få ett svar helt enkelt.

Nu till fortsättningen:

Genom ett telefonsamtal till min pappa så lyckades jag få ur han vilken blodgrupp han är. Han visste inte alldeles säkert men han trodde han var Blodgrupp AB . (jag sa att jag funderade på att börja ge blod,så på den vägen var det)

Det som egentligen inte hör till våran tråd i och med att vi bara snackar bevisad fakta är att jag hörde på honom att han blev lite fundersam, eller så är det bara jag som inbillade mig. Jag fick i alla fall en skum fråga, tycker jag.

Han sa, Vadå? har du gått och funderat över min blodgrupp... hmm.

Så nu vet jag att han troligtvis då har blodgrupp AB .

Sen ringde jag upp min mamma (dom är skild sen länge) och tänkte köra samma visa med henne, samtidigt vill jag inte vara för offensiv heller pga jag vill inte såra någon av dom. Så det slutade i alla fall med att jag inte fick fram hennes blodgrupp.

Sen började jag undra vad i hela friden har jag för blodgrupp. Då kom jag ju på att det måste ju stå på mitt födelsebevis, som jag har i min pärm som jag fått av mamma när jag fyllde år någon gång. Ner i bilen, hämta ficklampan, upp på vinden där pärmen ligger i någon av alla flyttkartonger.

Så nu sitter jag här, fram för mig har jag mitt födelsebevis

Som jag sagt tidigare
Citat:

Det framgår inte klart och tydligt vad jag har för blodgrupp, utan det står 2 olika blodgrupper (som jag tolkar det)

A+ & K+

Någon som vet vad som menas med det?? Vad är + och så står det ju ett K också??hmm

Så nu återstår bara att luska ut vad min kära mor har för blodgrupp, även fast detta inte påvisar varken ut eller in. Ett steg till mot inga tvivel

Det ska sägas i alla fall, det är inte en dans på rosor nu, när man vet lite mer om hur det funkar. Eller hur?
Citat:
vilket lär dig att biologi faktiskt är ett ämne som man kan ha oväntad nytta av.

Jag hoppas ni inte har gått och lagt er än

//Fågelhjärtat
Citera
2009-03-03, 00:39
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jodå. det är precis det som dominant innebär - att man kan dölja ett recessivt anlag bakom det dominanta. Din farmor hade ett blått och ett brunt anlag, det bruna dominerade, så hennes ögonfärg blev brun, men hälften av hennes barn ärvde det blåa anlaget och fick blåa ögon, eftersom de bara kunde ärva ett blått antlag till från din farfar. Se den klistrade ögonfärgstråden.

Då är det i princip uteslutet att Ken Rings mamma har rent afrikansk härstamning från söder om Sahare.

Hans mamma var från Kenya, men hon kan ju vara lite mixad. Bilder på hans släkt i mitten av sidan:

http://kenring.wordpress.com/?s=keny...t=Hitta+%C2%BB
Citera
2009-03-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oros_jonny
Så nu vet jag att han troligtvis då har blodgrupp AB .

Så nu sitter jag här, fram för mig har jag mitt födelsebevis
A+ & K+

Någon som vet vad som menas med det?? Vad är + och så står det ju ett K också??hmm

//Fågelhjärtat
AB0-systemet (alltså när man klassas som A, B, AB eller 0) är en typ av blodgruppering, det finns många fler faktorer i blodet som man kan blodgrupperas efter. Man klassas även som positiv (+) eller negativ (-) i Rh-systemet. Det är klart vanligast att vara + i Sverige, som du är. K är ytterligare en typ av blodgruppering. Finns även MNS och Lea/Leb-systemen t.ex.
Men AB0 är det vanligaste man talar om.

Så din "pappa" är AB, du är A. Han bär alltså anlag för både blodgrupp A och B och alla hans barn blir A, B eller AB då båda dessa anlag är dominanta. Hade du haft blodgrupp 0 hade han inte varit din far, men eftersom du är A så kan du inte utesluta att ni har blodsband.
Citera
2009-03-04, 15:50
Medlem
Fler kännetäcken??

Tackar återigen för dom bra svaren.

Känns som jag har kommit en liten bit på väg ni i alla fall.

Det jag funderar över nu är om det finns fler synliga genetiska kännetecken mellan förräldrar?

Finns det inte några sådana så måste nästa steg vara ett faderskapstest.

Jag har hittat några företag som gör det men jag kan tycka att det är rätt dyrt. Någon som vet om det finns något test som är billigare?

Tack så länge
Citera
2009-03-04, 15:53
Medlem
Pratbubblans avatar
Har du några ärftliga sjukdomar, åkommor? Delar du i så fall dessa ärftliga sjukdomar och åkommor med din far eller hans släkt? Är du utseendemässigt på något sätt lik din far eller någon i hans släkt? Man kan ju vara lik sin farmor, faster eller kusin, men inte sin far.
Senast redigerad av Pratbubblan 2009-03-04 kl. 15:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in