2011-06-17, 22:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Flexibelt tänkande... Det är vittnesiakttagelser och vad den åtalade kan tänkas svara på dessa iakttagelser.

Aha, tänkte väl att det lät väldigt märkligt. Du skall inte luras på det viset.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2011-06-17 kl. 22:51.
Citera
2011-06-17, 22:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du försummar två viktiga skillnader som gör att din analogi blir både falsk och vilseledande: Den första skillnaden är ett envar alltid - bortsett från vissa situationer med allvarligt störd verklighetsuppfattning - är fri att avstå från eller vägra vård, medan det inte finns någon som helst opt out clause för medborgarna visavi rättsväsendet. (1)

(...)

Men om en domstol fattar ett för en fackman uppenbart felaktigt beslut för att den inte begriper att den inte begriper, trots att det finns andra som utmärkt väl begriper som man inte har lyssnat på, så föreligger ett fel på en helt annan nivå. Felet beror varken på slump, bristande fackkunskap eller bristande färdigheter, utan ytterst på bristande intellektuell ödmjukhet. (2)

(1) Det låter snarare som ett rätt klockrent fall för tvångsmedel om föräldrar skulle neka sina barn vård därför att "de har rätt att tacka nej till vård". I praktiken torde det inte finnas i sinnevärlden, de facto är det ingen opt out för vård av barn i en akutsituation.

(2) Kanske vore det klokt att vänta med att dra slutsatsen att rättsväsendet inte har den rätta intellektuella ödmjukheten tills dess att åtminstone Mörland fått yttra sig och juristerna dragit ur honom ett mer bestämt svar, ett svar som duger som beslutsunderlag?
Citera
2011-06-17, 23:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Du fick mig till att tro att jag fått lika dåligt minne som Jeanette har! Jag blev riktigt förtvivlad över tanken att jag läst detta förhör och glömt det.
Så dåligt minne som uskan JN visat prov på får man nog bara mot slutet av en svår demenssjukdom.
Citera
2011-06-17, 23:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om du stod åtalad för det VL står åtalad för - och detta på toppen av din karriär och med en önskvärd professorstitel inom räckhåll - hur skulle du då lägga upp ditt försvar? - Eller skulle du kasta alla kort du hade på bordet? - Själv skulle jag fundera på att välja det senare hellre än att mot bättre vetande presentera ett mediokert försvar som efterlämnade en massa frågetecken. - Vore jag oskyldig skulle jag jaga rätt på den skyldiga(e).
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Aha, tänkte väl att det lät väldigt märkligt. Du skall inte luras på det viset.
Ja, det hade ur flera aspekter varit märkligt. - Hade inte direkt lurendrejeri i sikte, utan mer ett penetrerande av VL:s ganska prekära sits...
Citera
2011-06-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tycker du?

Nu gråts det en hel del krokodiltårar i tråden därför att expertåsikter kan vara fel eller inte att lita på och det finns risk att nämnden kanske väljer att lyssna på "fel expert".

Patienterna får vackert lägga sina liv (eller knäleder) i vågskålen när läkare och vårdpersonal skall tillämpa naturvetenskap. Ibland blir det fel, då får man leva (eller dö) med det, sjukvård kan vi inte vara utan. Något liknande gäller för rättsväsendet. En viktig skillnad är att ett misstag där kan rättas till, två gånger om. Det är dessutom alldeles klart att de som är satta att yttra sig i den tekniska delen av det här åtalet är kompetenta personer inom området, rent allmänt.
Nu får du allt förklara dig.

Menar du att barnets liv stod att rädda?
Citera
2011-06-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Det är inte analysvärdena som sådana som är den "springande punkten" utan det är tolkningen av dem. På den punkten har det nu i två och ett halvt år arbetats med utgångspunkt från att "narkosläkaren berövat flickan livet genom en kraftig överdos av tiopental i kombination med morfin". Hittills har det arbetet inte resulterat i vare sig i några entydiga vittnesuppgifter som stöder hypotesen eller någon medicinskt/faramkologiskt hållbar förklaring till hur de påvisade halterna ska ha uppstått.
Visst har den här utredningen många dimensioner. Jag undrar ändå om inte uppkomsten av mätvärdet starkt måste ifrågasättas. Jag är tveksam till om detta är en tolkningsfråga.

Ämnet som analyserats är väl känt och det finns omfattande forskning på friska vuxna rörande det samma vid avrättningar och även i terapi. När det då inte finns ett mätvärde i närheten måste man starkt ifrågasätta provet eller någon procedur kring mätningen. Hur RMV skall kunna förklara avsaknaden av vävnadsprover är för mig ett mysterium.

Det kan rimligtvis inte uteslutas av domstolen att barnet skulle ha rester av tiopental i kroppen. Därmed måste man rimligtvis kvantifiera vad mätvärdet innebär mer än att så är fallet.

De vittnesuppgifter som i verkligheten finns kan mycket enkelt förklaras av ett normalt vårdförlopp.
Citera
2011-06-17, 23:39
Medlem
Citat:
Om du stod åtalad för det VL står åtalad för - och detta på toppen av din karriär och med en önskvärd professorstitel inom räckhåll - hur skulle du då lägga upp ditt försvar? - Eller skulle du kasta alla kort du hade på bordet? - Själv skulle jag fundera på att välja det senare hellre än att mot bättre vetande presentera ett mediokert försvar som efterlämnade en massa frågetecken. - Vore jag oskyldig skulle jag jaga rätt på den skyldiga(e).Ja, det hade ur flera aspekter varit märkligt. - Hade inte direkt lurendrejeri i sikte, utan mer ett penetrerande av VL:s ganska prekära sits...
Oroa dig inte. Någon ville sätta stopp för den utnämningen.
Citera
2011-06-17, 23:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Oroa dig inte. Någon ville sätta stopp för den utnämningen.
Och hur kunde denna "någon" veta att det skulle bli en obduktion? - Det var ju genom föräldrarnas polisanmälan som en obduktion kom till stånd.
Citera
2011-06-17, 23:55
Medlem
Citat:
Och hur kunde denna "någon" veta att det skulle bli en obduktion? - Det var ju genom föräldrarnas polisanmälan som en obduktion kom till stånd.
Tillfället gör "tjuven". Dessutom fanns det ett ej avslutat Lex Maria-ärende.

Oavsett spelar inte de rättsliga efterspelen roll för någon professur.
Citera
2011-06-17, 23:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ De vittnesuppgifter som i verkligheten finns kan mycket enkelt förklaras av ett normalt vårdförlopp.
Nej, så enkelt kan man inte bortförklara de anhörigas uppgifter. - Analysresultatet, vittnesiakttagelserna, det faktum att den åtalade säger sig ha destruerat just det preparat som slagit världsrekord i funnen blodkoncentration m fl märkliga omständigheter varav kan nämnas ett stort svinn av morfin och tiopental, den hastiga och lustiga "avvecklingen" just när föräldrarna fått klartecken att förflytta sitt barn till UAS, avsaknaden av relevanta journalanteckningar, negligeringen av föräldrarnas vädjanden om att utfå journaler mm gör att man minst av allt kan kalla detta ett "normalt vårdförlopp". - Och om så är, så finns all anledning att syna ALS och sjukhusledningen närmare i sömmarna.
Citera
2011-06-18, 00:29
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Visst har den här utredningen många dimensioner. Jag undrar ändå om inte uppkomsten av mätvärdet starkt måste ifrågasättas. Jag är tveksam till om detta är en tolkningsfråga.

Med "tolkningen" av mätvärdena avser jag just frågan om hur de har kunnat uppstå. Sorry om jag uttryckte mig litet oklart på den punkten. Mätvärdena i sig utgör ju inget brott, det är det sätt som de uppkommit som möjligen kan utgöra ett brott.
Citera
2011-06-18, 00:50
Medlem
Citat:

[- - -]

Det kan rimligtvis inte uteslutas av domstolen att barnet skulle ha rester av tiopental i kroppen. Därmed måste man rimligtvis kvantifiera vad mätvärdet innebär mer än att så är fallet.

[- - -]

Du menar alltså att tidigare (bara delvis journalförda), lagliga infusioner av tiopental skulle vara en mer sannolik förklaring till de skyhöga tiopentalvärdena än en jätteinfusion vars minimistorlek är drygt 10 % större i förhållande till kroppsvikt än vad en del amerikanska fångar som avrättas får? (Vissa fångar får nu 5 g i stället för de 2 g som tidigare var brukligt och som t ex är den aktuella dosen i Koniaris artiklar i The Lancet från 2005.)

Vi har hört detta tidigare i tråden. Detta alternativ framstår dock som väldigt osannolikt eftersom den generella tendensen vid tiopentalprovtagningar brukar vara att provsvar beträffande halten tiopental starkt understiger given dos. I endast 3 av 49 fall i Koniaris artiklar i The Lancet från 2005 översteg tiopentalhalten i blodet vid obduktionerna 35 % av given dos/blodmängd (i ett fall var halten uppåt 100 % av given dos/blodmängd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in