Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-06, 22:00
Medlem
Bjornens avatar
Har PM en modd angående att lägga en tråd om ett av livets god ting och fick ok.

Här ska det alltså avhandlas allt som har med whisky att göra, när ni dricker, vad ni dricker, något till er whisky osv.

Så jag har av någon outgrundlig anledning fastnat för whisky från Islay, sitter förtillfället med en The Ileach (http://www.whiskyguiden.se/meny_val/Ileach.html) kanske inte den bästa men rökig och väldigt tillfredsställande.

Så vad säger folket
Citera
2009-03-06, 22:29
Medlem
Bamseballes avatar
Fick denna jul ett "whisky-paket" (färdig ask från systemet) med tre single malt. Närmare bestämt Caol Ila, Clynelish och Talisker.

Den förstnämda var helt i min smak och en 75 införskaffades.
Clynelishen var lite bitsk (46%) och man var nästan tvungen att ha lite vatten i för att över huvud ha några smaklökar kvar efter en munfull.
Den sista är rätt len och fungerar bra som brukswhisky.
Citera
2009-03-06, 23:29
Medlem
Islay... Lagavulin
Där har ni kvalité!
Citera
2009-03-06, 23:46
Medlem
Bjornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamseballe
Fick denna jul ett "whisky-paket" (färdig ask från systemet) med tre single malt. Närmare bestämt Caol Ila, Clynelish och Talisker.

Den förstnämda var helt i min smak och en 75 införskaffades.
Clynelishen var lite bitsk (46%) och man var nästan tvungen att ha lite vatten i för att över huvud ha några smaklökar kvar efter en munfull.
Den sista är rätt len och fungerar bra som brukswhisky.

Talisker är trevlig, däremot så ska jag testa Clynelishen. Eftersom du tyckte den var lite "bitsk" så verkar de vara nåt för mig

Citat:
Ursprungligen postat av nalth
Islay... Lagavulin
Där har ni kvalité!

Ja, Lagavulin är trevlig men det finns många som är minst lika bra från Islay tycker iaf jag, alla har egen smak och olika karaktär. Tur att vi alla föredrar olika
Citera
2009-03-07, 02:42
Medlem
MoneyMikes avatar
Sitter o suger på en black velvet flaska just nu. Påminner en del om bourbon typ jack daniels / jim baem. Finaste whiskeyn jag druckit än så länge är laproaig måste jag nog säga.
Citera
2009-03-07, 10:52
Medlem
Jullens avatar
I regel dyrkar jag Islay whisky, allra mest Lagavulin. Tyckte mer om Laphroaig först men har nu insett att Lagavulin är mycket smakrikare och bjuder på fin rökighet, Laphroaig må vara rökigare men Lagavulin smakar mer

Provade för ett tag sedan på en festival ett märke från Islay som inte lanserats i Sverige ännu tror jag Den var iaf inte lika rökig som Islay whisky annars är, det fanns tre utgåvor som hette Rocks, Waves och Peat. Dessa skulle då var för sig representera stenarna, vågorna och röken på Islay. Provade Waves och kan konstatera att det var en mycket bra whisky, dessutom så skulle den inte bli så fasligt dyr på bolaget heller, ca 350- 400 kr

Whisky märket hette Bruichladdich kom jag på nu
Senast redigerad av Jullen 2009-03-07 kl. 10:55.
Citera
2009-03-07, 11:39
Medlem
Cosmic Kids avatar
Springbank, The Balvenie och Tobermory tillhör de stora favoriterna.
Citera
2009-03-07, 11:49
Medlem
Roger Pontares avatar
Gillar single malt (och en del blended), men har på senare tid tröttnat och fördriver numera mest tiden med amerikansk whisky och bourbon. Några som jag gett mig på hittills är Woodford, Blantons, Bakers och Van Winkle 15åriga. Väldigt goda med en skvätt vatten, Blantons är för sitt pris helt fantastisk.

Sen finns det en del goda drinkar med bourbon som bas, Rusty Nail (traditionellt med skotsk whisky men testa att byt mot en bourbon, amazing!), Old Fashioned (såklart!) och jag testade nyligen Horse´s Neck, väldigt god drink med ginger ale och citronskal.
Citera
2009-03-07, 11:53
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Blantons är för sitt pris helt fantastisk.

Hittar inte den, finns den på bolaget?
Citera
2009-03-07, 12:03
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Hittar inte den, finns den på bolaget?

Verkar inte så tyvärr, sortimentet på bourbon är verkligen tragiskt hos SB.
Citera
2009-03-07, 13:01
Medlem
Bjornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Verkar inte så tyvärr, sortimentet på bourbon är verkligen tragiskt hos SB.

När jag var inne senast och kollade så tror jag att jag bara såg Jack, Jim och den med röd lack(sjuk dålig på just bourbon), vilket är lite tråkigt faktiskt.
Citera
2009-03-07, 13:02
Medlem
RosaRichards avatar
Jag nöjer mig med Chivas Regal, 18 years.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in