2012-12-13, 22:31
Medlem
BeverlyHills.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Hej grabbar gubbar o damer.
Julen vankas i knutarna, Och farsan vill ha whisky i julklapp.

Jag har ingen aning om hur whisky fungerar eller delas in i grupp därav undrar jag om någon av er har förslag på någon finare whisky som INTE är rökig,Då han ej uppskattar rökig whisky

Mvh Alltlringet

Vet du vila sorter han brukar dricka?
Citera
2012-12-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeverlyHills.
Vet du vila sorter han brukar dricka?

Hej tack för du tog dig tid.
Vet han brukar dricka Famous grouse.
även macahalan~

Kan ju vara värt att tillägga att han oftast inte gillar för söta smaker på spriten han dricker.
Senast redigerad av Alltlringet 2012-12-13 kl. 23:18.
Citera
2012-12-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Hej tack för du tog dig tid.
Vet han brukar dricka Famous grouse.
även macahalan~

Kan ju vara värt att tillägga att han oftast inte gillar för söta smaker på spriten han dricker.

Låter som om din far kan ha en förkärlek till Speyside-whisky. Tar du dig till systembolaget och frågar efter en klassisk whisky från Speyside så kommer dom säkert kunna ge dig en handfull goda råd.

Det är lite motsägelsefullt att säga att han inte gillar söta smaker och sen säga att han gillar Macallan och Famous Grouse. Men du kanske menar söt som i likör?
I en whisky kommer du väldigt ofta hitta en viss sötma då du måste få fram sockret ur sädesslagen för att det skall bli alkohol. Whisky destillerar du heller inte lika hårt som t.ex. vodka och du vill få kvar mycket smaker från mäsken genom destilleringen. Du får även en viss sötma från ekfaten den lagras i, beroende på hur trötta och gammla faten är förståss.
Det är kanske sällan du kan kalla en whisky sötsliskig, men visst händer det.

Nu vet jag inte vilken prisklass du tittar efter, men vill du ge honom en liten utmaning och en stor smakupplevelse till en rimlig peng så kan jag tippsa om Aberlour a'bunadh 599,-!
Citera
2012-12-14, 12:39
Medlem
Tack för ditt svar. Ska definitivt kolla upp Aberlour a'bunadh, Verkar vara i lagom prisklass. Han är ju smålänning så är det för dyrt dricks den väl aldrig upp haha

Ah kanske inte var så tydligt svar med att han inte gillar söt sprit, Ja skulle säga mer att han inte gillar söt som mer i likörväg (sötsliskigt)
Senast redigerad av Alltlringet 2012-12-14 kl. 12:45.
Citera
2012-12-14, 13:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Du får även en viss sötma från ekfaten den lagras i, beroende på hur trötta och gammla faten är förståss.

Macallans standardserie lagras väl på Olorosofat. Detta bör ge väldigt lite sötma från faten. Generellt så hör man ofta att sherrylagrade whiskies får sötare smak än bourbonfatslagrade. Jag tror att många (riktar mig absolut inte mot dig nu peatedsoul utan folk i gemen) har fått detta om bakfoten. Kanske associerar man tonerna av torkad frukt till sötma, men själv upplever jag nästan alltid bourbonfatade whiskies betydligt sötare än sherryfatslagrade. Detta beror ju på att de populäraste sherryfaten är sådana som använts till torr sherry, företrädesvis fino och oloroso. Får man en PX-lagrad whisky är det ju skillnad så klart, där snackar vi sötma från faten.
Citera
2012-12-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Macallans standardserie lagras väl på Olorosofat. Detta bör ge väldigt lite sötma från faten. Generellt så hör man ofta att sherrylagrade whiskies får sötare smak än bourbonfatslagrade. Jag tror att många (riktar mig absolut inte mot dig nu peatedsoul utan folk i gemen) har fått detta om bakfoten. Kanske associerar man tonerna av torkad frukt till sötma, men själv upplever jag nästan alltid bourbonfatade whiskies betydligt sötare än sherryfatslagrade. Detta beror ju på att de populäraste sherryfaten är sådana som använts till torr sherry, företrädesvis fino och oloroso. Får man en PX-lagrad whisky är det ju skillnad så klart, där snackar vi sötma från faten.

Jo, du har nog rätt... men jag upplever ibland tunga sherrylagrade whiskys som rätt söta.
Amerikanska eken ger ifrån sig mycket mer vaniljtoner som i sig kan upplevas som sött, kanske för att man associerar vanilj med sött som i t.ex. kola, kakor, mm!?
Nu är jag ingen expert på Macallan eller just sherry. Skulle vara kul att någon gång prova olika sherrysorter för att få lite mer insikt i hur olika sherry och sherryfat smakar och påverkar whiskyn som lagras i dom gammla sherryfaten.

Har du något tipps på destilleri där man kan smaka och jämföra olika sherrylagringar som är någorlunda tillgängligt och prissatt? Bruichladdich verkar lagra på allt möjligt mellan himmel och jord, men dom gör ganska små serier.
Citera
2012-12-14, 15:29
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Jo, du har nog rätt... men jag upplever ibland tunga sherrylagrade whiskys som rätt söta.
Amerikanska eken ger ifrån sig mycket mer vaniljtoner som i sig kan upplevas som sött, kanske för att man associerar vanilj med sött som i t.ex. kola, kakor, mm!?
Nu är jag ingen expert på Macallan eller just sherry. Skulle vara kul att någon gång prova olika sherrysorter för att få lite mer insikt i hur olika sherry och sherryfat smakar och påverkar whiskyn som lagras i dom gammla sherryfaten.

Har du något tipps på destilleri där man kan smaka och jämföra olika sherrylagringar som är någorlunda tillgängligt och prissatt? Bruichladdich verkar lagra på allt möjligt mellan himmel och jord, men dom gör ganska små serier.

Dålig koll på whiskymarknaden för närvarande eftersom jag inte aktivt scoutat whisky på flera år. Nu är jag mer på en nivå där jag plockar upp lite spännande sorter som korsar min väg, men jag brukar sällan leta aktivt (som jag numer gör med vin och till viss del öl). PX-fat dyker oftast bara upp i slutlagringar och blandningar också eftersom faten har en så kraftig påverkan och riskerar att totalt överskölja whiskyn.

Att köra en sherryprovning kan jag rekommendera starkt. Någon Fino, Oloroso, Amontillado och Pedro Ximenez täcker det mesta som är aktuellt i whiskysammanhang. Det blir dessutom bra mycket billigare än om man skulle köra en whiskyprovning med buteljeringar från alla sorters fat. Kanske kan man även slänga in en sauternes och ett portvin eftersom dessa också är vanliga slutlagringsfat till specialbuteljeringar.
Citera
2012-12-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Att köra en sherryprovning kan jag rekommendera starkt. Någon Fino, Oloroso, Amontillado och Pedro Ximenez täcker det mesta som är aktuellt i whiskysammanhang. Det blir dessutom bra mycket billigare än om man skulle köra en whiskyprovning med buteljeringar från alla sorters fat. Kanske kan man även slänga in en sauternes och ett portvin eftersom dessa också är vanliga slutlagringsfat till specialbuteljeringar.

Mycket bra tipps... det skall jag ta med mig. Vi får se om någon nappar på idén, annars får man väl hitta någon väsorterad pub med bra sherrysortiment.
Citera
2012-12-17, 19:41
Medlem
Twatssons avatar
Tjenare gott folk,

Har öppnat pandoras box och fattat tycke för Johnny Walker, Blue Label närmare bestämt.
En helt fantastisk whisky, bland det absolut godaste jag druckit.

Till problemet: En flaska går loss på runt 1500kr hos käre staten, jag känner att med min förmåga att överkonsumera alkohol skulle jag gå bankrupt på ett par veckor. Någon som känner till och har provat en snarlik whisky? Har väl en smärtgräns på cirka 500kr, kan tänka mig att punga upp några hundra till.
Citera
2012-12-17, 21:13
Medlem
Hejsan tänkte ställen en kanske obehaglig fråga till er regelbundna whiskydrickare. Är det så att ni är alkoholister eller har ni verkligen kontroll över drickandet? Om man har en "brukswhisky" som man går och skåpsuper på till vardags så måste det väl ändå ringa någon sorts varningsklocka? Är det så att många whiskykännare egentligen kamouflerar sitt missbruk genom att förklä sig som någon sorts finsmakare och kulturmänniskor? Även om flaskan är exklusiv och kostar 1200kr så är det ändå vanlig sprit det handlar om. Vad tycker ni?

*Förresten vad har hänt med livsnjutarforumet?
Senast redigerad av biifukaree 2012-12-17 kl. 21:15.
Citera
2012-12-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biifukaree
Hejsan tänkte ställen en kanske obehaglig fråga till er regelbundna whiskydrickare. Är det så att ni är alkoholister eller har ni verkligen kontroll över drickandet? Om man har en "brukswhisky" som man går och skåpsuper på till vardags så måste det väl ändå ringa någon sorts varningsklocka? Är det så att många whiskykännare egentligen kamouflerar sitt missbruk genom att förklä sig som någon sorts finsmakare och kulturmänniskor? Även om flaskan är exklusiv och kostar 1200kr så är det ändå vanlig sprit det handlar om. Vad tycker ni?

*Förresten vad har hänt med livsnjutarforumet?

Så man är alkis om man dricker en 4a whisky varje kväll? Då borde typ 9/10 av alla vuxna i hela Sverige vara alkisar eftersom de dricker ett glas rött eller en öl varje kväll.
Citera
2012-12-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Så man är alkis om man dricker en 4a whisky varje kväll? Då borde typ 9/10 av alla vuxna i hela Sverige vara alkisar eftersom de dricker ett glas rött eller en öl varje kväll.

Källa på det? Jag tycker definitivt att det är alkisvarning om man dricker en 4a varje kväll. Men det är ju givetvis upp till diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in