2013-01-27, 12:53
Bannlyst
Jag köpte en flaska Ancnoc 12 årig igår som jag fastnade riktigt för
Har tänkt pröva Laphroaig eller Ardbeg nästa flaska som ska inhandlas, nån som har nån recension om dom? =)
Citera
2013-01-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chealen
Jag köpte en flaska Ancnoc 12 årig igår som jag fastnade riktigt för
Har tänkt pröva Laphroaig eller Ardbeg nästa flaska som ska inhandlas, nån som har nån recension om dom? =)

Dom är ungefär lika rökiga men ändå som natt och dag.
Ardbeg är mer sofistikerad, lite citrustoner, en av de bästa standardbuteljeringar som säljs.
Laphroaig är lite råare, en klassiker, mycket rök och fatkaraktär, nästan lite enkelspårig i jämförelse med Ardbeg.

Svårt att välja någon av dom då båda är bra på helt olika sätt. Jag skulle ha köpt båda.
Citera
2013-01-28, 22:29
Medlem
Hajafintens avatar
Har börjat dricka på en av farsans flaskor då han mest låter dom stå i skåpet och samla damm.
Valet föll på en flaska som vi köpte i Skottland under en resa.

Oban Singel malt fjortonårig. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva den men den är helt klart godare än grants, JB och JD som man druckit tidigare, rekommenderas
Citera
2013-01-28, 22:43
Medlem
Mr.Majestics avatar
Hallå!

Är relativt ny (ca 1 år) i Whisky-svängen, och skulle vilja ha lite tips

Har testat en hel del sedan jag fick upp ögonen för Whisky, och dom jag har fastnat för är följande:
Ardbeg, Laphroaig, Lagavulin, Bruichladdich, Bunnahabhain, Kilchoman, Aberlour (a'bunadh), Oban.

Ja, i stort sett Islay Single Malt.

Bor för tillfället i Edinburgh, och vill därför ha lite tips på goda rökiga Whiskysorter som man kan testa! Gärna lite ovanligare som man kanske inte får tag på i Sverige.

Tack på förhand
Citera
2013-01-28, 22:53
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Hallå!

Har testat en hel del sedan jag fick upp ögonen för Whisky, och dom jag har fastnat för är följande:
Ardbeg, Laphroaig, Lagavulin, Bruichladdich, Bunnahabhain, Kilchoman, Aberlour (a'bunadh), Oban.

Bor för tillfället i Edinburgh, och vill därför ha lite tips på goda rökiga Whiskysorter som man kan testa! Gärna lite ovanligare som man kanske inte får tag på i Sverige.

Tack på förhand

Om du bor i Edinburgh borde det finnas någon pub att rådfråga. Gå till ett ställe med många sorter och fråga på där finns säkert fler och bättre tips att få än du någonsin kan få här.
Citera
2013-01-28, 23:52
Medlem
Citat:
Hallå!

Tack på förhand

Kolla om du hittar någon Longrow, väldigt sällsynta, framförallt här hemma i Sverige. Det som kommer till bolaget tar oftast slut innan man hinner säga flaska!
Kolla om du hittar någon flaska från en oberoende buteljerare från de destillerier du nämner. Gärna en Bunnahabhain peated. Dom är också lite ovanliga.

Gillar du sherrylagrad whisky (ex. Aberlour a'bunadh) så kolla efter Mortlach, gärna då Flora & Fauna 16 år. Den finns inte att köpa här hemma och är fantastiskt prisvärd. Brukar vara svår att hitta även i Skottland.
Citera
2013-01-29, 07:39
Medlem
Knights avatar
Citat:

...Bor för tillfället i Edinburgh, och vill därför ha lite tips på goda rökiga Whiskysorter som man kan testa! Gärna lite ovanligare som man kanske inte får tag på i Sverige.

Tack på förhand

Det ligger en pub som heter Whiski på the royal miles (typ strax nedanför korsningen med vägen som går över järnvägsbron). De ar rätt många sorter om du vill testa några nya, de har även grymmans bra Haggisburgare http://www.whiskibar.co.uk/

The whisky shop ligger ochså rätt centralt och har en massa goda sorter. Dalmore har något sammarbete med dom så de brukar ha flaskor från dom som inte finns på något annat ställe. http://www.whiskyshop.com/
Citera
2013-01-29, 09:23
Medlem
Gullegubbens avatar
Baren på The Scotch Whisky Experience borde ha bäst utbud.

http://www.youtube.com/watch?v=UlxDPNpXYYQ

Ägs helt eller främst av Diageo, så det är väl den enda begränsningen av utbudet.

Vill du ha något udda som väcker uppmärksamhet, köp en flaska Loch Lomond. Det är en ganska tråkig whisky, men det är mycket värt att känna sig som kapten Haddock (även om den påhittade Loch Lomond är en blended och den verkliga Loch Lomond är en Highland Single Malt).
Senast redigerad av Gullegubben 2013-01-29 kl. 09:29.
Citera
2013-01-29, 12:08
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vill du ha något udda som väcker uppmärksamhet, köp en flaska Loch Lomond. Det är en ganska tråkig whisky, men det är mycket värt att känna sig som kapten Haddock (även om den påhittade Loch Lomond är en blended och den verkliga Loch Lomond är en Highland Single Malt).

Ja nog fan känner man sig som kapten Haddock när man dricker Loch Lomond alltid; sur, vresig, skabbig och besviken på livet. Vet inte om det är så eftersträvansvärt dock. Sämre maltwhisky får man leta länge efter.
Citera
2013-01-29, 14:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ja nog fan känner man sig som kapten Haddock när man dricker Loch Lomond alltid; sur, vresig, skabbig och besviken på livet. Vet inte om det är så eftersträvansvärt dock. Sämre maltwhisky får man leta länge efter.

LOL!

Ja, jag gav bort resten av min flaska till en Tintin-fantast som inte är någon whiskyälskare.
Citera
2013-01-29, 19:31
Medlem
Raymond.s avatar
Någon här som kan tips om var på nätet man kan handla whiskyglas smidigt och billigt?
Citera
2013-01-29, 20:44
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raymond.
Någon här som kan tips om var på nätet man kan handla whiskyglas smidigt och billigt?

http://lmgtfy.com/?q=Whiskyglas

Bara välja och vraka. Köpte själv mina från www.barshopen.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in