Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-08, 17:59
Medlem
Aakes avatar
"Kvinnors rättigheter har inga gränser" heter det men hur är det med skyldigheterna egentligen?

"Krossa sexismen" innebär det att krossa pungkulorna på svenska heterosexuella män eller vad?

Vad anser Ni om sådana här demonstrationer och vad har de för syfte egentligen?

http://sydsvenskan.se/malmo/article4...r-i-fokus.html

Citat:
Demonstration med kvinnor i fokus
Av CLAES FÜRSTENBERG
Publicerad 8 mars 2009 13.56 | Uppdaterad 8 mars 2009 17.07

200 kvinnor, män och barn samlades i duggregnet i Malmö för att demonstrera under paroller som "Kvinnors rättigheter har inga gränser".

MALMÖ. - VAD SKA VI GÖRA? - KROSSA SEXISMEN! - NÄR? - NU! NU! NU!. Det var ett av slagorden när ett par hundra demonstranter gick genom Malmö idag på internationella kvinnodagen.

Regnet öste ner när tåget satte sig i rörelse på Gustav Adolfs torg med slutdestination Möllevångstorget. De flesta av deltagarna var under trettio år och två av tre var kvinnor. På banderollerna stod det "Schyssta arbetsvillkor för kvinnor i alla länder" och "Kvinnors rättigheter har inga gränser".

En av talarna var vänsterns EU-parlamentariker Eva-Britt Svensson, ordförande i EU:s kvinnoutskott.

- EU är byggt av män, för män, sa Eva-Britt Svensson.

Andra talare var Stina Sundberg, talesperson för FI, och Sara Björk från SSU:

- Män är gränslösa i kraven på sin omgivning, sa Stina Sundberg.

- Varför händer ingenting? undrade Sara Björk och angrepp fackföreningsförelsen som sänker löner istället för att driva jämställdhetsfrågor:

- Lagstifta om lika lön, trygg anställning oavsett kön och rätt till heltid, sa hon.

Sexton organisationer stod bakom demonstrationen: Vänsterparitet, Ung Vänster, Tjejjouren, Kvarnby Folkhögskola, SEKO, Möllevångsgruppen, Miljöpartiet, Feministiskt Initiativ, Malmö Fria kvinnouniversitet, SSU, ABF, Terrafem, Asylgruppen, RFSL, Kommunal sek 55 och S-kvinnor.
Citera
2009-03-08, 18:01
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
"Kvinnors rättigheter har inga gränser" heter det men hur är det med skyldigheterna egentligen?

"Krossa sexismen" innebär det att krossa pungkulorna på svenska heterosexuella män eller vad?

Vad anser Ni om sådana här demonstrationer och vad har de för syfte egentligen?

http://sydsvenskan.se/malmo/article4...r-i-fokus.html
Syftet är att föra fram frågor som dom anser vara viktiga, och det lyckas dom med tack vare dej.
Citera
2009-03-08, 18:03
Medlem
jerkuss avatar
Instämmer. Aake är det personifierade beviset för att den här dagen behövs.
Citera
2009-03-08, 18:06
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Syftet är att föra fram frågor som dom anser vara viktiga, och det lyckas dom med tack vare dej.

Du tycker inte att man skall ha koll på sådana här extremister som ständigt ställer krav på att samhället dels skall föda och göda dem och anpassas efter dessa kravmaskiner?
Citera
2009-03-08, 18:08
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Instämmer. Aake är det personifierade beviset för att den här dagen behövs.

Vad nu? Det är väl inget fel på feminina kvinnor.
Citera
2009-03-08, 18:11
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Du tycker inte att man skall ha koll på sådana här extremister som ständigt ställer krav på att samhället dels skall föda och göda dem och anpassas efter dessa kravmaskiner?
Det är din tilkning som får stå för dej. För min del går en sån här dag bara obemärkt förbi och väljer att fira på semmeldagen istället med minst två hetvägg.
Citera
2009-03-08, 20:12
Medlem
Jrgens avatar
Som tur är så går de över till sommartid idag här, så jag behöver bara stå ut med 23 timmar av skiten.
Citera
2009-03-08, 20:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Har...

...inte reflekterat över detta idag. Kan konstatera att min hustru idag lagat maten och strukit, under det att jag har diskat. Förvisso har jag också burit tunga saker, arbetat ute i dåligt väder och både frusit och svettats. Men sådant räknas ju inte, så jag nämner inte det.
Citera
2009-03-08, 20:46
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...inte reflekterat över detta idag. Kan konstatera att min hustru idag lagat maten och strukit, under det att jag har diskat. Förvisso har jag också burit tunga saker, arbetat ute i dåligt väder och både frusit och svettats. Men sådant räknas ju inte, så jag nämner inte det.

Hehe...Min käring tog de tre flickorna i vår lilla familj och åkte till en kinakrog och svullade medan vi grabbar som var kvar hemma fick värma rester i mikron.

När är den internationella mansdagen förresten?
Citera
2009-03-08, 20:51
Medlem
Pompe de velos avatar
Citat:
När är den internationella mansdagen förresten?
Herre gud. Alla andra dagar, och egentligen denna också, är så fullständigt dominerade av en agenda som män sätter för mäns skull och att du inte förstår det gör att jag inte förstår hur du ens kan ha en kärring.
Citera
2009-03-08, 21:01
Bannlyst
Kvinnor förtjänar ingen egen dag, de ska lyda deras män och laga mat, sedan ska de vara nöjda om de får ett knull som belöning för slitet.
Citera
2009-03-08, 21:08
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompe de velo
Herre gud. Alla andra dagar, och egentligen denna också, är så fullständigt dominerade av en agenda som män sätter för mäns skull och att du inte förstår det gör att jag inte förstår hur du ens kan ha en kärring.

Vilken agenda då? Har du kristaller och pyramider i papp under sängen också?

Min käring har jag haft i 27 år och jag är fullt nöjd med henne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in