2009-03-09, 23:03
Medlem
Jag har upptäckt hur lite av basal genetik jag förmår omsätta i verkligheten... Försökte räkna ut hur många gener jag har gemensamma med en avlägsen släkting, en liten dotter till en tremänning till mig, men jag behöver hjälp. Det var en arbeskamrat till mig, det lilla barnets farmor och då kom vi på att försöka räkna ut detta.
Tänker jag helt åt skogen nu?:
På 1800-talet får Albin och Agda två barn, Agaton och Nea. Dessa två syskon borde väl ha 50% gemensamma gener eller? Bara i snitt alltså, det fattar tom jag.
Agaton gifter sig med Helga och får sonen Sören.
Nea gifter sig med Knut och får sonen Ove.
Har nu kusinerna Sören och Ove 25% av sina gener gemensamma eller tänker jag fel?
Sören gifter sig med Tove och får dottern Monica (= jag)
Ove gifter sig med Berit och får dottern Angela.
Har tremänningarna Monica och Angela 12.5% av sina gener gemensamma eller är detta att göra det för lätt för sig?
Angela får en liten dotter, Gabrielle. Har jag, Monica, 6,25% av min gener gemensamma med det lilla barnet?
Tacksam om någon orkar tänka åt mig...
Citera
2009-03-10, 00:11
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Har jag, Monica, 6,25% av min gener gemensamma med det lilla barnet?
Nej, du har större antal gemensamma gener med en bakterie än så.
Citera
2009-03-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Nej, du har större antal gemensamma gener med en bakterie än så.

Oj, det där var faktiskt väldigt roligt. Men jag menade ju förstås gener i avseende ärftlighet, som tex att enäggstvillingar har 100% likadana gener. Är'e nå'n som kan utreda detta åt en stackars bakterie som jag?
Citera
2009-03-10, 21:51
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Oj, det där var faktiskt väldigt roligt. Men jag menade ju förstås gener i avseende ärftlighet, som tex att enäggstvillingar har 100% likadana gener. Är'e nå'n som kan utreda detta åt en stackars bakterie som jag?

Tror inte penol700 skämtade. Generna vandrar inom arten i en salig röra. Din pappa har kanske ett anlag som du inte ärvde, men ditt barn kan likafullt ärva samma anlag från sin mamma. Mutationer är bara ett undantag.
Citera
2009-03-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Tror inte penol700 skämtade. Generna vandrar inom arten i en salig röra. Din pappa har kanske ett anlag som du inte ärvde, men ditt barn kan likafullt ärva samma anlag från sin mamma. Mutationer är bara ett undantag.

Nej, han/hon kanske inte skämtade men jag skrattade mig harmynt i alla fall. Är det INGEN som fattar vad jag menar när jag talar om gener i detta fall? Jag vet en sak, och det är att man i GENOMSNITT ärver 50% av sitt DNA av sin far och 50% av sin mor.
Citera
2009-03-11, 17:46
Medlem
Aiolis avatar
Citat:
Nej, han/hon kanske inte skämtade men jag skrattade mig harmynt i alla fall. Är det INGEN som fattar vad jag menar när jag talar om gener i detta fall? Jag vet en sak, och det är att man i GENOMSNITT ärver 50% av sitt DNA av sin far och 50% av sin mor.
Ja, du tänker rätt. Det penol700 förmodligen syftade på var att i genetikvärlden så pratar man i såna här fall om genvarianter (även kallat alleler) och inte gener. Dvs man kan mycket förenklat säga att alla inom en och samma art har samma gener, men olika varianter av dessa gener. Är du med?
Citera
2009-03-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aioli
Ja, du tänker rätt. Det penol700 förmodligen syftade på var att i genetikvärlden så pratar man i såna här fall om genvarianter (även kallat alleler) och inte gener. Dvs man kan mycket förenklat säga att alla inom en och samma art har samma gener, men olika varianter av dessa gener. Är du med?

Ja, kanske, men kan du då svara på om jag räknat rätt då det gäller alleler i min släkthistoria i trådstarten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in