• 1
  • 2
2009-03-12, 13:49
Medlem
Tjena, nu är det så att jag inte är riktigt säker över vart den här tråden ska ligga men eftersom det rör sig om matematik så väljer jag att lägga den här, om någon mod anser att den ligger fel så är det bara till att flytta.

Men nu till temat, igår så satt jag och en del polare på McDonald's, eurostop, Halmstad. På just den här restaurangen jobbar en kvinna som är handikappad, antagligen schizo.
Så en utav mina polare skulle visa sig rolig genom att börja snacka med henne, och givetvis, sällskaplig som hon var började hon direkt rabbla upp en massa saker hon varit med om och hur hennes mamma alltid samtyckt till det.

Efter ett tag talade hon om för oss att hon var riktigt duktig på tal, några av oss skrattade och utmanade henne genom att säga; "Beräkna vilken dag jag var född.., -exempel kmr ej ihåg vad han sa- ..3 mars 1987" och hon svarar då genast (1 sec?) att det ska ha varit en tisdag, och att hon den dagen hade varit på picknick med sin familj. Vi blev ju helt paffa och kollade givetvis i kalendern på mobilen ifall detta kunde stämma, och visst gjorde de det. Vi testade ett par gånger till och hon klarade allihop.

Nu till min fråga, hur kan detta vara möjligt? Har hon något slags bildminne kanske? Kan det vara så att hon är ett geni fast kanske inte själv förståt det? Hon har även klarat matten hur lätt som helst då hon gick i skolan (enligt henne).

Väntar ivrigt på svar
/Antefh
Citera
2009-03-12, 13:53
Medlem
vissa människor har ju sådana förmågor. Han kanske är totalt fokuserad på just kalendrar, dagar och månader. Min kompis lillebrorsa kan alla tunnelbanetider...man man fråga honom om vad som helst. Men att hon kan komma ihåg specifika dagar så där verkar ju helt insane....hmm skumt
Citera
2009-03-12, 13:57
Medlem
Treks avatar
Dessa förmågar brukar savanter inneha.
Citera
2009-03-12, 13:58
Medlem
Varför tror du att hon är schizofren? Det låter snarare som att hon lider av Aspergers då hon verkar ha ett utmärkt minne.
Citera
2009-03-12, 14:03
Medlem
Poeten-Skes avatar
Antefh jag råder dig att fortsätta ha kontakt med denna kvinna, se vad hon klarar av annars. Om det visar sig vara ännu mer häpnadsväckande utöver dagar så borde du fråga henne om hon vill undersökas vidare, sedan kontakta sjukhus om det. Det vore ett enormt slöseri om kvinnan de facto var en savant och hennes liv blev bortslösat på att jobba på Mcdonalds.
Citera
2009-03-12, 14:04
Medlem
Jag vill va savant och kunna lära mig matematik
Citera
2009-03-12, 14:06
Medlem
speeeds avatar
...

Kolla in dokumentæren som heter Verklighetens Rainman så ska du få se på savant nummer ett, han ær helt insane.
Citera
2009-03-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Antefh jag råder dig att fortsätta ha kontakt med denna kvinna, se vad hon klarar av annars. Om det visar sig vara ännu mer häpnadsväckande utöver dagar så borde du fråga henne om hon vill undersökas vidare, sedan kontakta sjukhus om det. Det vore ett enormt slöseri om kvinnan de facto var en savant och hennes liv blev bortslösat på att jobba på Mcdonalds.

Ja det är det jag tycker är så synd, om hon nu är så smart och ska slösa bort sin tid på donkan :/

/antefh
Citera
2009-03-12, 14:13
Medlem
speeeds avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av Antefh
Ja det är det jag tycker är så synd, om hon nu är så smart och ska slösa bort sin tid på donkan :/

/antefh

Som savant ær du ær det oftast så att allt går in men vældigt lite kommer ut igen, dem kan oftast inte føra ett normalt samtal eller klara de mest grundlæggande sakerna i livet. Kolla in dokumentæren jag skrev innan så ska du få se vad jag menar.
Citera
2009-03-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speeed
Som savant ær du ær det oftast så att allt går in men vældigt lite kommer ut igen, dem kan oftast inte føra ett normalt samtal eller klara de mest grundlæggande sakerna i livet. Kolla in dokumentæren jag skrev innan så ska du få se vad jag menar.

Jo jag försöker hitta den, men hittade endast filmen Rain Man, och han påminner väldigt mycket om denna kvinna. Rabblar meningslösa saker och byter tema hela tiden etc. etc.

/Antefh
Citera
2009-03-12, 14:16
Medlem
Anthe, ödet har givit dig ett stort ansvar nu. Realisera hennes potential!
Citera
2009-03-12, 14:20
Medlem
Ungefär samma med en snubbe här i stan.
Frågar du när någon har namnsdag detta år, för några år sen eller framåt. Så kommer svaret på någon sekund. Ja han är också utveklingsstörd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in