Hallo igen,
Jag börjar med att visa koden
[PHP]
void printMaxRainWeek(int antalDag, int lista[]) {
int i = 0;
int day = 0;
int sumRain = 0;
int maxSumRain = 0;
double week;
while( i < antalDag ) {
if ( day < 6 && i != (antalDag-1) ) {
sumRain += lista[i];
day++;
} else if ( i == (antalDag-1) ) {
sumRain += lista[i];
if( maxSumRain < sumRain ) {
maxSumRain = sumRain;
}
} else {
sumRain += lista[i];
maxSumRain = sumRain;
week = i;
}
sumRain = 0;
day = 0;
}
i++;
}
cout << "Vecka " << ceil(week/7) << " regnade det " << maxSumRain << " mm och det var mest under manaden" << endl;
}
[/PHP]
Metoden ovan går ut på att räkna ut summa regnmängd för varje vecka, som finns sparad i en array. Array:en innehåller regnvärde för 30 dagar. Nu kommer problemet som jag löste på ett mindre snyggt sätt tycker jag. Kan man korta ner koden på nåt sätt?
Det jag har gjort nu är att den kollar på de 4 fyra första veckorna sen har jag en else if där man löser sista veckan också genom att man kollar när man har kommit på slutet av månaden och gör en summering av sista veckan där också.
Jag börjar med att visa koden
[PHP]
void printMaxRainWeek(int antalDag, int lista[]) {
int i = 0;
int day = 0;
int sumRain = 0;
int maxSumRain = 0;
double week;
while( i < antalDag ) {
if ( day < 6 && i != (antalDag-1) ) {
sumRain += lista[i];
day++;
} else if ( i == (antalDag-1) ) {
sumRain += lista[i];
maxSumRain = sumRain;
}
} else {
sumRain += lista[i];
maxSumRain = sumRain;
week = i;
}
sumRain = 0;
day = 0;
}
i++;
}
cout << "Vecka " << ceil(week/7) << " regnade det " << maxSumRain << " mm och det var mest under manaden" << endl;
}
[/PHP]
Metoden ovan går ut på att räkna ut summa regnmängd för varje vecka, som finns sparad i en array. Array:en innehåller regnvärde för 30 dagar. Nu kommer problemet som jag löste på ett mindre snyggt sätt tycker jag. Kan man korta ner koden på nåt sätt?
Det jag har gjort nu är att den kollar på de 4 fyra första veckorna sen har jag en else if där man löser sista veckan också genom att man kollar när man har kommit på slutet av månaden och gör en summering av sista veckan där också.
)!