Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-12, 18:20
Medlem
Hejsan, har nu suttit på 2st runt 5 år gamla speldatorer som båda är lite halvdåliga, hade tänkt ta vara på de bästa delarna i varje dator, så därför behöver jag lite av Er expertis.

Först ut är grafikkort, valet står mellan GeForce fx5700 och Radeon 9550, båda är 256mb.

Sedan undrar jag om det spelar någon roll vid val av processorer och moderkort, vad bör jag gå efter? Dom har väl samma sockets och liknande skulle jag tro, mer än så kan jag inte angående moderkort, heller inte hur jag kollar processorer eller moderkort, varken klockbarhet, hastighet eller modellnamn, hjälp med detta skulle också uppskattas

Tack på förhand
Citera
2009-03-12, 19:11
Medlem
Kyrioss avatar
Geforce-kortet är (betydligt) bättre. Kör på det.

Angående de andra delarna så är det svårt att hjälpa dig ifall vi inte vet vad du har. Ifall du har möjlighet så kör en DxDiag på båda och posta resultatet här.
Senast redigerad av Kyrios 2009-03-12 kl. 19:14.
Citera
2009-03-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exp0ze
Hejsan, har nu suttit på 2st runt 5 år gamla speldatorer som båda är lite halvdåliga, hade tänkt ta vara på de bästa delarna i varje dator, så därför behöver jag lite av Er expertis.

Först ut är grafikkort, valet står mellan GeForce fx5700 och Radeon 9550, båda är 256mb.

Sedan undrar jag om det spelar någon roll vid val av processorer och moderkort, vad bör jag gå efter? Dom har väl samma sockets och liknande skulle jag tro, mer än så kan jag inte angående moderkort, heller inte hur jag kollar processorer eller moderkort, varken klockbarhet, hastighet eller modellnamn, hjälp med detta skulle också uppskattas

Tack på förhand

Runt slotten där grafiken ska dit på moderkortet brukar det stå tillverkare och modell.
Vad det är för processor går att avläsa utan problem, torka bort kylpastan så ser du.
Citera
2009-03-12, 23:39
Medlem
DennisOlofs avatar
Exp0ze, intel var bättre än AMD, i alla fall när det gäller P3 och P4 CPU's.

Plus att Intel hade snabbare buss och lite annat godis, det hjälper en hel del. Men det var på den tiden såklart. Numera vet jag inget, är inte uppdaterad om senaste tekniken för jag inte bryr mig längre, bara jag har en dator som fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in