Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-17, 23:46
  #1
Medlem
Jag kan med stolthet, och glädje meddela att jag nu, efter en långdragen ansökansprocess, har lyckats få ett tillstånd från Räddningsverket (eller Myndigheten för Sammhällsskydd och Beredskap som de nu heter) för hobbymässig tillverkning av fyrverkerier.

Såvitt jag vet är jag den första privatperson som lyckats med detta i modern tid i Sverige, och min förhoppning är att det på sikt kan bli fler hobbyister som mäktar med att ta detta steg. Det skulle nog göra att pyroteknik blev en mer legitim, och respekterad hobby.

Överlag tycker jag att ansökansprocessen har varit ganska smidig, och obyråkratisk. Myndigheternas handläggare har varit tillmötesgående, och villig att hitta konstruktiva lösningar på problem. De krav som ställts har varit ganska rimliga, och inte alltför svåra att uppfylla. Det enda man kan anmärka på är att det tagit väl lång tid, vilket dock är förståeligt med tanke på att ansvarig myndighet har drabbats av flera omorganisationer på kort tid.

Det som krävs för att få ett tillverkningstillstån är i princip att man har en bra plats att hålla till på, att man har tillräcklig kompetens inom området, och att man är villig att lägga ner lite resurser på att ordna en bra säkerhet.

Mvh,
Kaj
Citera
2009-03-17, 23:55
  #2
Medlem
zoccers avatar
Stort GRATTIS!
Det var som katten, jag trodde sånt var i det närmaste omöjligt för en privatperson och att det skulle krävas inhägnader och bunkerliknande byggnader i armerad betong, men där ser man. Mycket roligt att du lyckats med bedriften, för det måste jag ändå säga att det är trots allt.
Citera
2009-03-17, 23:58
  #3
Medlem
GalFisks avatar
Tusen grattis, Kaj! Det här är något jag själv har sikte på nån gång i framtiden, kan du berätta lite mer detaljer om hur det gick till? Det jag funderat en del på är hur man bevisar sin kompetens, och vilka faktiska krav som ställs på tillerkningsplatsen (byggnader och lager). Det är endel jobb att tråla sej genom alle lagar och bestämmelser, vore interessant om du kunde ge en överiskt över vad man måste tänka på.
Hur mycket kostade pappersarbetet?
Citera
2009-03-18, 00:12
  #4
Medlem
Fieldleafs avatar
Stort grattis!! Det där är ett riktigt stort steg för alla svenska pyrotekniker i Sverige!!!!

Måste fråga bara. När du nu har tillstånd så får du väl även sälja också? Tänkte mest om man kunde få se dina verk på mindre (kanske större) tillställningar och invigningar m.m. med.

Och hur ligger restriktionerna till för vad du får tillverka? Såsom att pjäser inte får innehålla en viss mängd pyroteknisk satts? Har du någon begränsning på hur många tum en konstbomb får vara på?


I alla fall. Känn dig stolt! Vore kul om man fick se lite flera privata hobby pyrotekniker växa fram i Sverige.

//fieldleaf
Citera
2009-03-18, 04:20
  #5
Medlem
Soul Patrols avatar
Stort grattis Kaj! Har följt dina inlägg länge och jag kan inte tänka mej att det skulle finnas en bättre lämpad att få tillstånd än du. Allt du gör verkar genomsyras av ett brinnande intresse och stort egangemang. Inte minst när det gäller säkerheten. Jättekul!!
Citera
2009-03-18, 12:29
  #6
Medlem
kul att du har fått tillstånd. Nu kanske hobbypyrotekniken blir mer verklighet
nu när man kan få tillstånd som privatperson
Citera
2009-03-18, 12:59
  #7
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Bara att lyfta på hatten och gratulera dig! Skulle vara intressant att få lite mer detaljer om krav på säkerhetsavstånd etc. Och vilka ekonomiska utgifter har du haft i samband med tillståndet?
Citera
2009-03-18, 15:34
  #8
Medlem
Raskaoverisens avatar
Grattis Kaj...du är oxå en av flera här som svarar på mail om frågor man har--Tack
Citera
2009-03-18, 15:50
  #9
Medlem
Åter igen, grattis Kaj!

Jag kan väl nämna att det i praktiken var omöjligt för hobbyister att få tillstånd under SÄI:s tid. De ansvariga på den gamla myndigheten hade i princip inställningen att inga privatpersoner skulle få tillstånd, oavsett vilka kunskaper, ambitioner och resurser de hade! I och med myndighetens omorganisation kom tack och lov friskt blod in i systemet och de nya tjänstemännen tycker att de bör följa direktiven och inte stirra sig blinda på hur man resonerade förr.
Citera
2009-03-18, 17:30
  #10
Medlem
Fox 2s avatar
Grymt jobbat!
Ett stort grattis!!!

Lite mera information om vad som krävdes och vad det kostar/kostade skulle vara intressant.

Ha det bra och lycka till!!!
Citera
2009-03-18, 17:53
  #11
Medlem
Jag säger som alla andra, ett stort grattis till dig Kaj!
Citera
2009-03-18, 17:58
  #12
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Jag kan med stolthet, texxxt

fan vad skoj.. fan vad häftigt... shit alltså.. nu lä du ju skaffa en hemsidan med ditt namn å allt inte behöva smyga men ditt intresse..

en fråga bara :hur många gamla tanter var du tvungen att ligga med

kan bra gratulera till ditt LAGLIGA intresse..

mvh // C9
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback