Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2009-04-07, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rowo
Betygen kan man själv påverka. De som kämpar mest får de bästa betygen och blir antagna. Detta är inte diskriminering utan ett rättvist sätt att bestämma vilka som bäst förtjänar att komma in på en utbildning där det finns fler sökande än platser.

Om en aspekt man inte kan påverka (kön) avgör så har man däremot ingen chans hur motiverad man än är, om man råkar tillhöra fel kön. Detta är diskriminering.

I fallet med veterinärutbildningen där fler har högsta betyg än vad det finns utbildningsplatser så är både antagningsprov och intervju mer rättvisa urvalsmetoder än könskvotering.

Jag antar att betyg är någon slags indikator på intelligens. Intelligens skiljer sig i sin tur inte mellan män och kvinnor har ett flertal forskningsrapporter slagit fast. Ändå får kvinnor på gruppnivå 10% bättre betyg än män (http://www.skolverket.se/sb/d/204/a/2230), vilket torde tyda på... diskriminering!

Är betygssystemet rättvist kan man fråga sig? Jag är inte fullständigt säker på det. Kollar man statistiken på skolverkets hemsida så ser man att kvinnor har högre andel MVG i alla ämnen förutom idrott. Forskningen visar att män inte är dummare än kvinnor, ändå så visar betygen något annat. Något är allvarligt fel i systemet, vilket leder till problem på högskolan när någon försöker korrigera systemfelet.
Citera
2009-04-08, 08:12
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noema
Jag antar att betyg är någon slags indikator på intelligens. Intelligens skiljer sig i sin tur inte mellan män och kvinnor har ett flertal forskningsrapporter slagit fast. Ändå får kvinnor på gruppnivå 10% bättre betyg än män (http://www.skolverket.se/sb/d/204/a/2230), vilket torde tyda på... diskriminering!

Är betygssystemet rättvist kan man fråga sig? Jag är inte fullständigt säker på det. Kollar man statistiken på skolverkets hemsida så ser man att kvinnor har högre andel MVG i alla ämnen förutom idrott. Forskningen visar att män inte är dummare än kvinnor, ändå så visar betygen något annat. Något är allvarligt fel i systemet, vilket leder till problem på högskolan när någon försöker korrigera systemfelet.

Prestation i klassrum år efter år mot uppsatta betygskriterier är inte alls samma sak som intelligens. Som tidigare lärare har jag haft många latskallar som varit "intelligenta", men som inte orkat ta vara på sin intelligens och för den delen många som fått kämpa som djur för att lära sig enkla saker.De senare kan mycket väl ha högre betyg än de förstnämnda.
Citera
2009-04-09, 22:16
Medlem
Det är en underbar dag för den äkta jämstäldheten! Könskvoteringen åt båda hållen går bort och vi kan ta den bäst lämpade, länge leve Sverige! Första artikeln jag läst på år och dar som inte gjort mig deprimerad.
Citera
2009-12-21, 19:01
Medlem
Dom fastställd i Hovrätt

Citat:
I dag kom domen från Svea hovrätt.
SLU fälls för olaglig könsdiskriminering.
Det var 44 kvinnor som stämde SLU. De hade sökt landets enda veterinärutbildning 2006 och 2007.
Antagningen skedde via lottning där männen hade betydligt större chans att få en plats jämfört med kvinnor som hade samma meriter.
Anledningen till detta är att det är fler kvinnor än män som läser till veterinär, något som har slagit igenom i yrkeskåren. Statens syn var därför att antagningsförfarandet hade stöd i lagen eftersom det bidrar till bättre jämställdhet inom veterinäryrket.
Men nu fastslår hovrätten tingsrättens dom.
Det var olagligt att ge männen förtur.
Kvinnorna får nu 37 400 kronor vardera i skadestånd.

http://www.folkbladet.nu/?p=164045
Citera
2009-12-21, 21:29
Medlem
Jermuks avatar
Jävla skit! Hur ska man nu få trevliga kvinnliga kollegor inom polis-, militär- och brandmannayrket när det inte går att könskvotera in dessa längre.
Citera
2009-12-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iMartin
Det är en underbar dag för den äkta jämstäldheten! Könskvoteringen åt båda hållen går bort och vi kan ta den bäst lämpade, länge leve Sverige! Första artikeln jag läst på år och dar som inte gjort mig deprimerad.

Hur gör ni era antaganden egentligen? Detta beslut kommer givetvis endast fungera i kvinnornas syfte och inte utsatta män. Även om det stiftas en lag så kommer det i praktiken inte fungera, då vi har ett sådant snevridet samhälle. Det kommer inte göras några anmälningar eller liknande i männens namn, endast de stackars kvinnorna. Öppna ögonen och vakna upp, detta kommer endast stärka kvinnorna ännu mer på männens bekostnad.
Citera
2009-12-22, 16:32
Medlem
Babsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dregen55
http://www.folkbladet.nu/?p=164045

Mycket bra, hoppas bara att de är konsekventa nu när det gäller alla yrken.

Någon som vet exempel på andra utbildningar där män och kvinnor kommit in på olika grunder? hur ser det ut på polis/räddningsarbeten, vill minnas att det varit tal om kvotering på någon av dessa utbildningar?
Citera
2009-12-22, 17:34
Medlem
Feadogs avatar
Snälla kan ingen anmäla polisrekryteringen? De har kvoterat in kvinnor i åratal och nu har de t.o.m. sagt offentligt att det ska tas in 60-70% kvinnor tills kåren är utjämnad. Rektorn för polishögskolan sa att om hon fick välja skulle de bara ta in kvinnor (alltså inte en enda man skulle få bli polis) tills de uppnått jämställdhet.

Jag delar uppfattningen att den här domen absolut inte kommer hindra skolor som kvoterar in kvinnor. Det har bara bevisats att det är olagligt att kvotera in män, kvinnor är fortfarande helt ok att positivt särbehandla. Men hoppas fallet går upp i HD, jag tror fortfarande att det finns några vettiga justitieråd eftersom att HD ganska nyligen fastställde att lägre instanser inte får döma män för våldtäkt utan att det finns några bevis. Tidigare har det ofta räckt att en kvinna sagt att hon blivit våldtagen för att döma en man, vilket har gjort att det nu sannolikt sitter ett antal oskyldigt dömda ex-pojkvänner och annat som tjejerna varit lite sura och bittra på.

Och så säger feministerna fortfarande att kvinnorna är så diskriminerade i samhället. Vakna för helvete!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in