Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2021-05-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajan666
Igår var jag i täby och hälsade på en släkting, där fanns även en äldre person jag inte kände innan, men den personen hade tydligen bott i täby sen innan centrumet byggdes.

Iaf, Den personen påstod att "torget" norr om täby centrum, alltså mellan storstugan och åkerbyvägen ursprungligen var tänkt att vara en uppgång för tunnelbanan när planen var att dra den ut till täby, och att det finns nån slags förberedelse till detta under torget, alltså någon form av halvfärdig uppgång.

Nån som vet om det stämmer ? ..Jag tycker det låter lite osannolikt, samtidigt har jag aldrig förstått mej på vad det där "torget" ska vara bra för, det används aldrig till nånting vad jag vet och ligger ju lite knepigt placerat.
Vilket torg menar du? Menar du det lilla mellan Åkerbyvägen och Gustaf Bergs väg?
Det finns en del skrönor om den, till och från, planerade/diskuterade utbyggnaden av tunnelbanan till Täby (som den att det ska finnas en färdig tunnel hela vägen från Mörby - vilket inte är sant) och jag skulle tro att det är samma sak här att det är en skröna.
Jag är inte insatt i alla turerna genom åren men jag har förstått att originalplanerna från allra första början var att tunnelbanan skulle gå ovan jord sista biten fram till Täby centrum, men den tanken kan ju ha ändrats.
Citera
2021-05-19, 13:29
Medlem
Österåkers avatar
Den initiala planeringen var station under TC, många kulvertar, skyddsrum och hålrum finns under TC.
Fanns även senare planer på station ovan jord öster om TC.
Citera
2021-05-29, 22:54
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
Nacka/Värmdö bör fundera lite över sin usla infrastruktur och påskynda projektet. Bussar hör till 60-talet, kanske dags att tänka om nu 50 år för sent.

Det är ABSOLUT ingen slump, att Lidingö, Djursholm, Täby, Saltis, Värmdö, Äppelviken och Ekerö har så jobbiga förbindelser. Det är precis så man håller packet borta. Dra dit tunnelbanan och sen bär det snabbt utför! Vad mer har dessa platser gemensamt? Just det....

Nej det ska vara en sketen buss och minst ett helt onödigt byte med lång väntetid. Möjligen någon skruttig gammal "bana".... Ju äldre och mer felbenägen dess bättre. Har de bytt ut de bruna vagnarna på Roslagsbanan ännu? Definitivt inget som är är bekvämt eller pålitligt... Ja jag överdriver en smula - men ni vet vad jag menar. Tunnelbana = ghettoifiering.
Citera
2022-12-16, 12:17
Medlem
adcals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av father L
Snackade med en vän som bor kvar där i krokarna som har forskat runt i tunnlarna som vi tjötat om tidigare. Tror det kan skippas som tunnelbaneprojekt.

Så kanske ett namnbyte på tråden kan vara på sin plats, för ue är det i allafall
Finns en ingång mitt emot ok i Roslagsnäsby och en i Näsbypark samt en i Ella gård som dessutom är öppen.

Det finns säkerligen fler men dessa hade han hittat, vissa "bäckar" finns och var besvärliga ibland som Rebban nämt tidigare.

Dags att pallra sig dit så man kan lägga en seriös rapport.

mvh

Ja där var jag nere för 20 år sen när det bara var gallerdörrar som man kunde trycka sig igenom.
Är ju två tunnlar, jag och en kompis gick bara drygt 100 meter kanske åt respektive håll. Men var en del vatten och inte tillräckligt stora för att husera tunnelbana. Bakom kulle ligger väl också nåt slags värmverk så antar att tunnlarna har nån funktion till dom?

Såhär ser ingången ut idag: https://goo.gl/maps/zT6jsH8j9193ZEoB6
Citera
2022-12-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adcal
Ja där var jag nere för 20 år sen när det bara var gallerdörrar som man kunde trycka sig igenom.
Är ju två tunnlar, jag och en kompis gick bara drygt 100 meter kanske åt respektive håll. Men var en del vatten och inte tillräckligt stora för att husera tunnelbana. Bakom kulle ligger väl också nåt slags värmverk så antar att tunnlarna har nån funktion till dom?

Såhär ser ingången ut idag: https://goo.gl/maps/zT6jsH8j9193ZEoB6
Det där är en dagvattentunnel och har inget med tunnelbanan att göra.
Citera
2023-01-07, 14:06
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Det är ABSOLUT ingen slump, att Lidingö, Djursholm, Täby, Saltis, Värmdö, Äppelviken och Ekerö har så jobbiga förbindelser. Det är precis så man håller packet borta. Dra dit tunnelbanan och sen bär det snabbt utför! Vad mer har dessa platser gemensamt? Just det....

Nej det ska vara en sketen buss och minst ett helt onödigt byte med lång väntetid. Möjligen någon skruttig gammal "bana".... Ju äldre och mer felbenägen dess bättre. Har de bytt ut de bruna vagnarna på Roslagsbanan ännu? Definitivt inget som är är bekvämt eller pålitligt... Ja jag överdriver en smula - men ni vet vad jag menar. Tunnelbana = ghettoifiering.
hjärnskadad logik
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in