Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-09, 16:52
  #1
Medlem
Jag personligen hade aldrig hört talats om det, än mindre trott att ett PSP-spel skulle vara 2008 års bäst säljande i Japan men så är det tydligen. Nu har Capcom lanserat en fet kampanj för att hype:a det i Europa, se film nedan.

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=32213

Vad tror ni? Nästa Pokémon?
Citera
2009-04-09, 17:47
  #2
Medlem
simpanboycools avatar
Såg riktigt intressant ut men jag har inte psp så jag kommer inte köpa det. Tror inte att tillräckligt många på vår breddgrad har psp så det kommer nog inte bli en jättehit.
Citera
2009-04-09, 18:33
  #3
Medlem
PaiN i Stugan^s avatar
Sorry, men japaner och deras titelnamn är nog det värsta som världen skådat, låter så jävla töntigt så det finns inte.
Citera
2009-04-09, 21:08
  #4
Medlem
SkinnyFistss avatar
Det ska vara riktigt populärt i USA också.
Jag har hört en hel del positivt om det. Att det ska vara sjukt stort, djupt och beroendeframkallande och så.
Jag ska nog ge det en chans om jag kan få tag på det billigt.
Citera
2009-04-09, 21:28
  #5
Moderator
Snuffelbutts avatar
Mja, inte min sorts spel egentligen. Men om jag ägt ett PSP skulle jag köpt det i alla fall. 250 000 000 japaner kan ha fel, men kanske inte
Citera
2009-04-09, 22:57
  #6
Medlem
grithors avatar
Jag har spelat några Monster Hunter titlar på min PSP för något år sedan, och själv förstår jag inte alls denna hyllning av spelserien. Tyckte det var väldigt enformigt och tråkigt.
Av vad jag kom ihåg så är varje titel nästan exakt likadan, bara med små olika förändringar, men grundkonceptet är alltid likadant. Typ som skillnaden mellan Pokémon Blå och Röd.

Man får skapa en egen karaktär, välja utseende, vad för slags vapen man ska använda. Finns svärd, yxor, hammare, spjut mm.
I de titlarna jag spelade så vaknade min karaktär upp i en by, fanns inte mycket till bakgrund eller story, bara att det finns en massa monster i världen som ja ska bekämpa genom att göra quests.

Det är typ allt man gör, och jag spelade ett tag. Du går till en NPC, väljer en sidequest som tex kan va att du ska döda 2 styckna slags monster, eller skaffa kött och steka det, eller hitta någon speciell växt eller ett ägg.
Så går du runt och bara questar och questar tills du tillslut har tillräckligt med erfarenhet för att välja ett slags mission, där du får döda en boss. Kom ihåg att striderna kunde vara extremt svåra, speciellt bossarna, och kameran var riktigt kass samt kontrollerna var inte direkt klockrena.

Men det är typ allt man gör. Du questar, får erfarenhet, köper items, uppgraderar dina vapen, osv. Det finns inget speciellt med spelet alls enligt mig, som vilket enformigt quest hack n slash level up spel som helst.
Grafiken var dock rätt maffig för att vara PSP och vissa strider var riktigt tuffa. Men visst, tyckte det var kul i en dag eller två men sen tröttnade jag enormt.
Något jag dock märkte när jag spelade var att det skulle gå på något sätt att koppla upp sig via trådlöst nätverk med PSPn och kunna spela med andra spelare. Det fanns ett hus i byn man kunde gå in i, någon slags guild hall där man kunde koppla upp sig och chatta med andra spelare. Skulle nog vara mycket roligare om man hade den möjligheten. Dock har jag inte trådlöst nätverk.
Blev lite mycket text det här..

EDIT: Såg trailern i länken nu där dom pratade mycket om just att spela med varandra via uppkoppling på PSPn och kunna spela Co-Op, vilket naturligtvis verkar mycket roligare än att spela själv, vilket jag gjorde.
Antar att det är en av anledningarna till varför det är så hyllat.
__________________
Senast redigerad av grithor 2009-04-09 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in