• 1
  • 2
2009-04-09, 18:51
Medlem
Checks avatar
Fick mig en ordentlig tankeställare under natten när jag försökte sova.
Hur skulle en enad värld med likadan valuta se ut egentligen?
Skulle välfärden funka bättre? Skulle alla U-länder ha det bättre ekonomiskt sett?
Skulle kanske finanskrisen kunna upphöra av någon anledning som jag inte kommer på just nu?
Skulle kineserna inte kunna sälja sina saker till ett billigare pris jämfört med vad dom gör nu med allt dom bygger?

Detta kändes värdelöst just nu.. Kändes bättre inatt när jag själv låg och tänkte på det.

Ska fan tända holken senare ikväll och se om något går bättre.
Citera
2009-04-09, 19:02
Medlem
Känns inte som att detta ämne hör hemma i filosofi riktigt?

Men du borde iaf ta dig en titt på filmen/dokumentären zeitgeist där detta ämne nämns och mycket mycket mycket mer intressanta saker, rekommenderar dig starkt att se denna om du inte tidigare gjort det. http://video.google.com/videoplay?do...=zeitgeist+swe
Citera
2009-04-09, 19:44
Medlem
Checks avatar
hm, okej. Visste inte riktigt var jag skulle sätta den men filosofi kändes rätt just då

Zeitgeist har jag hört talats om väldigt mycket men jag har aldrig haft orken att dra igång den. Blir nog att se den senare ikväll isånafall
Citera
2009-04-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Check
hm, okej. Visste inte riktigt var jag skulle sätta den men filosofi kändes rätt just då

Zeitgeist har jag hört talats om väldigt mycket men jag har aldrig haft orken att dra igång den. Blir nog att se den senare ikväll isånafall

Ekonomi forumet hade nog passat bättre
Men nu hittade jag ju iaf din tråd vilket jag nog inte hade gjort annars, och kunde tipsa dig om denna film! Som du MÅSTE se, om detta intresserar dig.
Citera
2009-04-13, 23:38
Medlem
adequates avatar
Ursäkta dröjsmålet, men denna tråd är som sagt felplacerad.

Filosofi -> Ekonomi

/Mod
Citera
2009-04-14, 08:11
Medlem
Ingenting skulle förändras.
En apelsin är fortfarande billigare att producera i Spanien,
varpå priset på apelsinen skulle vara högre i Sverige oavsett om den produceras eller fraktas hit.
Valutan är bara en symbol.

I och för sig skulle detta enkla faktum kunna döljas med hjälp av en enad valuta.
Och då skulle människor kunna få för sig att sanktionera producenter i andra länder
som om dom skulle ha samma villkor som producenterna i ens egna länder.
Men, även det görs ju idag, vilket rättvisemärkningar visar.
Så nej, ingen förändring. Tyvärr.
Citera
2009-04-14, 10:00
Medlem
orkarNs avatar
Ekonomi - övrigt → Nationalekonomi

/mod
Citera
2009-04-14, 10:00
Medlem
orkarNs avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=566496 - [Fractional reserve banking – så fungerar det.] - inklusive diskussion om guldmyntfot
https://www.flashback.org/showthread.php?t=885766 - [Om sverige gick på guldstandarden.]
Kunde kanske vara av intresse.
Citera
2009-05-11, 00:55
Medlem
Världsliga pengar

Ja, pengar skulle väl vara lika världsliga ändå

(ursäkta, var tvungen)
Citera
2009-05-11, 13:35
Medlem
Citat:
Hur skulle en enad värld med likadan valuta se ut egentligen?

Inte så otroligt annorlunda. Det skulle vara två skillnader dock, beroende på vilket internationellt valutasystem som används. Om vi får en statlig valuta så kommer det troligtvis finnas en starkare världsorganisation som kan hindra diverse stater att förbjuda den valutan (ett vanligt sätt att tjäna pengar för diverse stater är att ha en officiell växelkurs som är annorlunda än marknadens växelkurs, så en världsvaluta är kanske inte i deras intresse). Om vi får en privat valuta så kommer världens alla centralbanker att få mindre inflytande över ekonomin (vilket också stämmer när man bara har en centralbank, men även den skulle inte få lika mycket inflytande).

Citat:
Skulle välfärden funka bättre? Skulle alla U-länder ha det bättre ekonomiskt sett?

Ja. Några fördelar med att ha en valuta: man slipper växelkurser och kostnaden för att handla på dem (forward-marknaden skulle försvinna, vilket är bra) och företag kan planera bättre då de slipper ett orosmoment (fluktuationer i växelkurser). Det skulle inte helt plötsligt bli jättebra, men det skulle bli bättre än dagens läge.

Om u-länderna får det bättre eller inte beror nog väldigt mycket på hur deras stater agerar, eftersom det är en viktigare variabel än fördelarna med en internationell valuta. Gissningsvis blir det bättre, men det finns nog inte någon utarbetad teori om hur diktatorer gör när de tappar kontroll över en inkomstkälla sådär.

Citat:
Skulle kanske finanskrisen kunna upphöra av någon anledning som jag inte kommer på just nu?

Njae.

Citat:
Skulle kineserna inte kunna sälja sina saker till ett billigare pris jämfört med vad dom gör nu med allt dom bygger?

Det skulle vara billigare av skälen som listades ovan.
Citera
2009-05-11, 15:03
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FactGuru
Ja, pengar skulle väl vara lika världsliga ändå

(ursäkta, var tvungen)

Om du inte vill ha dem kan jag ta dem!
Hippies... suck.

OnT: Bara att kolla på EU-nivå med Euron, och sedan skala upp det till global storlek. Vi har olika rika länder inom Euro-området, och de var olika rika innan Euron också. etc. etc.
Citera
2009-05-13, 15:50
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Om du inte vill ha dem kan jag ta dem!
Hippies... suck.
Skriver han som eldar sedlar på avataren

Ontopic: Vi har redan en världsvaluta i guldet. Dessutom finns Special Drawing Rights, som även om den inte är en självständig valuta i alla fall är internationell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in