Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Försöker begära ut en FUP och får som svar att den är under sekretess och att jag således måste inkomma med en anledning för att en prövning skall göras. Gäller våldtäkt. Några tips?

Sannolikheten att få ta del av en fup om sexualbrott är låg om ens alls. Det skulle vara om du exempelvis är vittne/mä/mt som du kan få ta del av vissa delar.
Citera
2024-05-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Försöker begära ut en FUP och får som svar att den är under sekretess och att jag således måste inkomma med en anledning för att en prövning skall göras. Gäller våldtäkt. Några tips?

1.
Reglerna om sekretess i OSL innebär förbud att röja hemliga uppgifter (OSL 1:1 2 st). Uppgifter i allmänna handlingar kan alltså vara hemliga, vilket inte är detsamma som att handlingarna i sig är hemliga. Om en handling innehåller hemliga uppgifter ska myndigheten lämna ut en kopia av handlingen med de hemliga uppgifterna övertäckta (maskade). Ett annat alternativ är att myndigheten gör en avskrift av handlingen med undantag för de delar som är hemliga (se TF 2:15 1 st sista meningen och TF 2:16 1 st första meningen).

2.
Begäran måste prövas även om du inte lämnar upplysning om syftet (eller för den delen din identitet). Mitt tips är att du meddelar att du vill att utlämnandefrågan hänskjuts till myndigheten för prövning enligt OSL 6:3. Och att du efterfrågar ett skriftligt överklagbart beslut om framställan inte efterkoms.

"[...] Jag har ingen annan uppfattning än Skatteverket i fråga om att en sekretess-
markering i folkbokföringen innebär att det kan finnas skäl att efterforska den
sökandes identitet och syfte med begäran. Det är emellertid viktigt att en
myndighet som anser att detta är nödvändigt ger sökanden korrekt information
om varför uppgifterna behövs och om att ärendet kan komma att avgöras på
befintligt underlag vid uteblivet svar. I det här fallet noterar jag att sådan
information helt saknades i Skatteverkets meddelande till J.L. den 4 december
2019 och lämnades först efter att J.L. hänvisat till reglerna i tryckfrihets-
förordningen. I det första meddelandet framstår det snarare som att Skatteverket
efterfrågar uppgifterna för att kunna upprätta ett beslut. Vidare har Skatteverket
i sitt svar till J.L. den 5 december 2019 använt en formulering som kan
uppfattas som att det ställdes krav på J.L. att ge in uppgifterna för att hans
begäran över huvud taget skulle prövas av myndigheten. Det är givetvis inte
förenligt med bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen."
(JO 8974-2019)

Länk till JO-beslut i sin helhet: https://gofile.io/d/jXjC7s
Senast redigerad av pavza 2024-05-11 kl. 17:03.
Citera
2024-06-24, 00:47
Avstängd
OlavDJohns avatar
Kan jag få ut dom/fup gratis om jag bara har personnummer på gm?
Citera
2024-06-28, 16:46
Medlem
Har Polisen en dagbok på samma sätt som domstolarna?
Citera
2024-07-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlavDJohn
Kan jag få ut dom/fup gratis om jag bara har personnummer på gm?

Nya regler i år beträffande FUP enligt närmaste tingsrätt. FUP skickas endast på papper. Det mål jag frågade efter skulle kosta över tusen kronor att få postat.
Citera
2024-07-11, 20:16
Avstängd
OlavDJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Nya regler i år beträffande FUP enligt närmaste tingsrätt. FUP skickas endast på papper. Det mål jag frågade efter skulle kosta över tusen kronor att få postat.

Jag köpte domen på lexbase 129 kr. Vän hade fått fängelse 3 år precis som jag misstänkte.
Citera
2024-07-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlavDJohn
Jag köpte domen på lexbase 129 kr. Vän hade fått fängelse 3 år precis som jag misstänkte.

Förundersökningsprotokoll frågade jag efter. Rättegången har inte varit än - dom finns förstås inte.
Dom fick jag som mail gratis nyligen från aktuell tingsrätt, gällde flera år gammalt mål.
Senast redigerad av molliesmille 2024-07-11 kl. 20:25.
Citera
2024-07-12, 00:36
Medlem
Kan man få ut alla domar på en person om man kan personnumret eller måste man kunna målnr eller datumet då domen utfärdades om det ligger långt tillbaka i tiden?
Citera
2024-07-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Kan man få ut alla domar på en person om man kan personnumret eller måste man kunna målnr eller datumet då domen utfärdades om det ligger långt tillbaka i tiden?

https://www.flashback.org/sp87695313
Citera
2024-07-22, 11:15
Medlem
Är det någon som vet om man kan få reda på i vilken domstol en person är dömd i? Jag vill få ut en FUP men har bara namn och personnummer, ingen aning om vart brottet skett eller liknande har mejlat 2 tingsrätter som bara hade orelevanta domar.. domen kom nyligen så inget gammalt, är det ända sättet att bara mejla alla? Eller finns det smidigare sätt utan att behöva betala för tex Lexbase?
Citera
2024-10-17, 12:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silliz
Är det någon som vet om man kan få reda på i vilken domstol en person är dömd i? Jag vill få ut en FUP men har bara namn och personnummer, ingen aning om vart brottet skett eller liknande har mejlat 2 tingsrätter som bara hade orelevanta domar.. domen kom nyligen så inget gammalt, är det ända sättet att bara mejla alla? Eller finns det smidigare sätt utan att behöva betala för tex Lexbase?

Hur vet du att han eller hon är dömd?
Citera
2024-12-08, 20:42
Medlem
Är det vanligt att behöva betala kraftiga summor för FUP? Försökte begära ut en FUP och fick tillbaka att vissa uppgifter är sekretessbelagda och därmed behöver "svartas" ut, och det skulle kosta mig över 100.000kr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in