• 1
  • 2
2003-10-17, 00:01
r rtt osker p hur jag str i frgan, tnkte skriva ner lite tankar jag har. Skriv grna ner fler argument, bde fr och emot.

Det som talar fr en legalisering r:

- Man skulle f bort en enorm del av kriminaliteten, bde det som missbrukarna stller till med, samt narkotikahandeln och syndikaten "hgre upp". Eftersom droger r billiga att framstlla, skulle ingen behva stjla fr att f tag i det.
- Alla skulle veta exakt vad man stoppar i sig, eftersom serisa fretag med kvalitetskontroller skulle kunna etabliseras.
- En heroinist skulle kunna leva ett mer normalt liv

Det som talar mot en legalisering r:

- Ohlsan skulle sjunka, de flesta droger r ju skadliga i lngden trots allt.
- Antalet pverkade bilfrare skulle ka.
- Fler personer skulle anvnda droger fr att fly verkligeten, jmfr med alkoholism.

[edit]
Glmde bort det kanske viktigaste av allt, INGEN SKA F BESTMMA VAD DU VILL GRA MED DIG OCH DIN KROPP!
Citera
2003-10-17, 11:23
Medlem
En mer liberal, human och verklighetsanpassad narkotikapolitik skulle inte som genom ett trollslag lsa alla problem som samhllet har med narkotikan, det finns fr- och nackdelar med de olika synstten.

De nackdelar med en legalisering som du rknar upp grundar sig alla i antagandet att bruket av narkotika skulle ka. Men r det verkligen lagstiftningen som styr konsumtionen? Isfall s skulle lnder med hrda narkotikalagar, som t ex USA, ha mindre narkotikakonsumtion n mer liberala lnder, som t ex Holland. S r inte fallet, I USA har en t ex strre andel testat cannabis n i Holland, trots cannabis legala status i Holland. I Sverige s minskade inte narkotikabruket nr lagarna hrdnade 1988 (frbud mot egen konsumtion med max 6 mnaders fngelse som pfljd), utan har kat sen dess.

Narkotikakonsumtionen fljer allts inte lagarna, utan det finns ven andra faktorer som spelar in. Den viktigaste faktorn i hur mycket det knarkas r befolkningens vrderingar, kultur och attityd gentemot berusning och droger. Denna "kultur" r inte en isolerad freteelse inom ett land, utan i dagens globala vrld s r detta trender som inte tar hnsyn till nationsgrnser. Detta har politikerna mycket svrt att kontrollera och styra ver, till skillnad mot lagstiftningen.

En legalisering av narkotika kan inte gras ver en natt, d skulle det garanterat leda till massvis av de problem du beskriver. Frndringen av narkotikapolitiken mste gras stegvis, och konsekvenserna av varje steg mste utredas innan man tar nsta. Det myndigheterna mste gra nu r att ppna fr en annan approach till problemet.

Jag tror att narkotikakonsumtionen i Sverige kommer att ka de nrmsta ren oavsett lagstiftningen, politikernas uppgift mste vara att minimera de skador p samhllet och individen som fljer i narkotikans spr. Nuvarande frbudspolitik leder till stora problem, och har en mycket liten inverkan p konsumtionen

dagga
Citera
2003-10-17, 11:46
Bannlyst
Jag tycker att insatserna skall lggas p tullar och p att angripa drogerna i de lnder de produceras istllet fr att sl mot smkonsumenter. Jag vet att detta r en speciel taktik som ansetts effektiv (sg en dokuemntr om det hromdan och lste om det i en bok) - dvs att "stra" langningen nere i missbrukarleden istllet fr hgre upp, men sdana insatser har lite av karaktren att sparka p de som redan ligger, och skapar bara mer problem. Tycker jag.
Tycker jag d att narkotika skall frbjudas helt? Nja.. Jag tror att det mste finnas nn form av motkraft som balanserar mot ett utbrett bruk , jag tror inte helt fria droger skulle fungera. Men denna motkraft skall sl "hgre upp" i leden. Per, 27 som odlar cannabis i vardagsrummet skall inte vara en mltavla. Inte heller Lisa, 19, som dras till polisfrhr fr hon har en ectasy i fickan
Citera
2003-10-17, 19:49
Awaiting Email Confirmation
gokvll

Jag hller med och tycker att man borde hjlpa utsatta mnniskor, men hela samhllet mste kanske ndra syn p den s.k. narkotikan fr att detta skall kunna vara mjligt..

Skulle man lita p drugnews.nu s skulle ju majoriteten av oss unga vara mot sprututbytesprogram? Kan det verkligen stmma? Kanske...

Vad finns det igentligen fr arguement mot en liberalare syn p sprutytbytesprogram? Jag har anvnt s gott som allt som finns och nr jag satt inne s var det inte ovanligt med alkohol tex. Dremot fick man kmpa sig fram fr att f en holk..
Varfr stoppa sprututbytesprogram?
En bttre lsning vore vl att g ut med de reella riskerna, vad gller intravenst missbruk, i en jmfrelse med vanligt missbruk..

Nr jag brjade knarka s sg jag "allt" som knark, jag tnkte: Knark som knark.. Hade jag haft lttare fr att f tag p Fentanyl d s hade jag tagit det ocks..
Som tur var s var grs/hash det nd jag lyckades komma i kontakt med frst.. Tnk om det hade varit heroin? D hade jag garanterat inte levt idag.. Jag har inget emot opiater, men i det tillstndet jag var i d s hade det gtt utfr fr mig..

Men varfr lyssnar inte politikerna p oss? Varfr r alkohol lagligt nr jag nu, som f.d. blandmissbrukare anvder alkohol mer n allt annat? Hur kan en drog som leder till fysiskt beroende efter bara ngon veckas bruk, vara laglig?

Jag har rkt cannabis dagligen i ratal utan att m fysiskt dligt, dvs. ingen diarre, ingen jmfrbar ngest, ingen s ptaglig abstinens (psykiskt och fysiskt sug efter alkohol / kontra ett psykiskt sug efter att flumma lite varje kvll)...

Jag slutade rka fr flertalet mnader sedan (det var inte frsta gngen) och jag tycker allvarligt talat att jag har gtt ner mig bra mycker mer sedan dess.. Jag ter benzo (en av vrldens mest beroende-framkallande droger) och dricker grna alkohol - allt som r accepterat bland mitt nya, s.k. nyktra umgnge kan jag ta utan dligt samvete.. Alkohol accepteras som om det vore vardags-mat, cannabis frknippas med mrdare och narkomaner..

Min slutsats;
Vi mste frndra det hr landet, vi mste sprida en kontroversiell sanning till samtliga "svenssons" via media och frklara vad som r sant och inte sant..
Cannabis skadar inte vr lever, cannabis pverkar inte vr buksportskrtel (hur det nu stavas), fr oss inte att lida dagen efter och r inte mer beroendeframkallande n koffeinet..

2047
Citera
2003-10-17, 21:04
Bannlyst
en personlig frga som du inte behver svara p om du inte vill: r du i ett behov av den benzo du knaprar och den alkohol du dricker (typ har ngest eller s) eller skulle du kunna erstta den med typ BARA rka?
Citera
2003-10-18, 00:19
Awaiting Email Confirmation
Gonatt!

Om jag hade haft mjlighet att rka nu s skulle jag inte knaprat benzo eller supit i den omfattning som jag nu gr..

Men visst, efter ett tag med rkat s skulle jag inte tackat nej till benzo (efter ett par soblril och sen en holk s mr man ju kanon, man blir minst dubbelt s stenad)..

Men alkoholen hade jag avsttt frn, jag kan knappt dricka brs nr jag rker - fr knappt ner folklen.. (blir s torr i munnen och knner inte fr att supa helt enkelt).

Min ngest knner jag inte av nr jag rker, men andra sidan s fortstter jag att leva asocialt (om man bortser frn mina pundarvnner som jag kan vlja att umgs med).. Oftast leder rkat till att jag isolerar mig och skiter i allt vad umgnge heter (eftersom man inte accepterar holken hr, dr jag bor) - men andra sidan s skiter jag nstan i umgnget nu ocks.. Det r fest ikvll och jag berknas dyka upp, men jag pallar inte med det helt ekelt.. De vet inget om min bakgrund och det finns en ptaglig risk fr att jag frsger mig p fyllan..
Hehe.. De tror att jag har slt hlsokost och drivit fretag - det r allt som de vet..

Men jag mste nd sga att benzon hjlper mig mycket, jag tar tex. inte livet av mig.. Sjlvmordstankar har jag levt med dagligen tidigare och det var delvis drfr som jag skte hjlp p psyket (fr social-fobi).
Men benzo gr mig nstan mer avtrubbad n daglig-rkandet gjorde och jag vet hur beroendeframkallande benzon kan vara.. Men dom tankarna dyker bara upp nr jag inte tagit ngra sobril (p morgonen tex.)..

Men det knns lite som om allt hller p att g t helvete, jag super som ett svin och knaprar pix och smntabletter som om det vore godis - jag vet ju igentligen vad ett fortsatt bruk kan leda till.. Ibland tnker jag destruktivt - "kr s det ryker" typ.. Nr jag r som mest destruktiv s tar jag amf och tnker bara "fuck the world", lyssnar p destruktiv musik och pundar ibland s hrt och lnge som mjligt - med en baktanke som lyder "dr jag s dr jag".. Inte bra..

Men att sluta med allt r s gott som omjligt fr mig. Jag vill inte bli stmplad som missbrukare fr resten av livet och jag har testat p livet p tvngsintagning/fngelse. Jag har viljan att leva ett normalt liv och klarar ven av det (frutom kvllarna d jag r sysslols och knner fr att koppla bort verkligheten)..

Min drm r ju att spara ihop tillrckligt med pengar fr att kpa ett hus p landet, dr man kan leva ifred - knega kanske fyra timmar om dagen och ha en tjej som man lskar. Kanske tom. vara egen fretagare igen - slja medicinalvxter som man sjlv drivit upp hemma osv..

Men den drmmen planerar jag att uppfylla - jag har alla frutsttningar som krvs (frutom drm-tjejen d)..

Mina nuvarande problem r alkoholen.. Det r en jvla drog igentligen.. Efter ett par dagar s sugs all livsgnista ur en - samtidigt som man knner fr att ta en sup till (ett psykiskt sug som r tusen gnger starkare n holk-suget)..
Benzon lgger jag ofrivilligt av med d och d (mina recept tar som tur r slut) och det har jag inte knt s mycket av faktiskt.. Inget direkt sug precis.. Men jag har ju alltid ersttningar fr det, sinicuichi tex.. Det r en avkopplande drog som i extraherad form tom. kan f mig att somna/decka..
Vart tredje mnad har jag opium som rcker i ett par veckor och d r det te som gller p kvllarna.. Man r ju helt enkelt blandmissbrukare...
Jag skulle kunna g p vad som helst slnge jag slapp verkligheten..

Min egen teori r att jag r bortskmd med droger, det r det som gr att jag har s svrt att avst frn dem p kvllarna (nr jag r sysslols) - p dagarna r jag drogfri, d arbetar jag oftast.. Dock inte numera d jag oftast r bakfull och kmpar med bakfyllan.. Men frr, nr jag bara rkte holk och drack opium s jobbade jag frn morgon till kvll och anvnde holken som en avkopplings/belnings-mekanism nr jag var klar med allt arbete..Jag snade in p att laga god mat, rkte en jolle, och alla mina pengar gick till mat och livsnjutning.. Numera super jag upp majoriteten av inkomsterna (men knner mig samtidigt accepterad av det nya umgnget) - det r en svr balans helt enkelt..

Kanske r det s att jag frsker frsvara holken undermedvetet, men samtidigt vet jag att jag super ner mig numera... Vad ska man vlja? Umgnge (vilket r vldigt viktigt fr mig i nyktert/onyktert tillstnd) eller holken? Jag lr knappast leva lnge om jag fortstter supa som jag gr idag..

Men livet r vl helt enkelt komplicerat - mnga kommer skert skriva ngot i stil mig;
Frbli nykter helt enkelt! Det r inte s ltt som det lter, mjligen om jag hade en tjej som jag lskade och som var inne p samma linje, men i min nuvarande situation s super jag hellre ihjl mig..

Ha de bra alla och hoppas att mina bekymmer inte smittar av sig p er!
Lev vl,
2047
Citera
2003-10-22, 01:25
Bannlyst
Om man ska legalkisera droger mste man nog hlla sig tillen viss grns grns.
I Amsterdam har man den politiken att om det inte skadar nn annan s e det ok.

Men folket har brjat trttna lite p att skit som tillkommer i ett Liberalt sammhlle.

Men att legalisera tunga droger kommer bara leda till katastrof.
Citera
2003-10-24, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
...er skulle fungera. Men denna motkraft skall sl "hgre upp" i leden. Per, 27 som odlar cannabis i vardagsrummet skall inte vara en mltavla. Inte heller Lisa, 19, som dras till polisfrhr fr hon har en ectasy i fickan

Ja, det vore hemskt om samhllet skulle hjlpa Lisa 19. Ush! Det vore bttre att hon blev en pundare. Precis vad hennes frldrar hade hoppats; tnk en dag nr vi trffar vr dotter liggande ptnd i vrby grd, va kul det ska vara.

Jag vet inte om det r s att du tycker att det knns ensamt att vara knarkare och vill ha kompisar, eller vad det r som franleder dom hr tankarna? Men det r sjukt att bara se p nr ungdommar dras ner i skiten.

///labikan
Citera
2003-10-24, 17:19
Medlem
avdagatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labikan
Ja, det vore hemskt om samhllet skulle hjlpa Lisa 19. Ush! Det vore bttre att hon blev en pundare. Precis vad hennes frldrar hade hoppats; tnk en dag nr vi trffar vr dotter liggande ptnd i vrby grd, va kul det ska vara.

Jag vet inte om det r s att du tycker att det knns ensamt att vara knarkare och vill ha kompisar, eller vad det r som franleder dom hr tankarna? Men det r sjukt att bara se p nr ungdommar dras ner i skiten.

///labikan

De hjlper henne inte, de gr det vrre. Nr hon sjlv vgar g och ska hjlp, bli inlagd p avgiftning (frivilligt) och dr fr en jvligt bra vrd, d har vi kommit en bit p vg!
Citera
2003-10-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avdagata
De hjlper henne inte, de gr det vrre. Nr hon sjlv vgar g och ska hjlp, bli inlagd p avgiftning (frivilligt) och dr fr en jvligt bra vrd, d har vi kommit en bit p vg!
Sjlvklart finns det olika typer av beroenden (kanske i olika typer av stadier) som br behandlas p olika stt. Men att inte reagera, och p ngot sjukt stt undvika och tycka att det r fel, vad r det? Mnga personer kan ska efter att f hra ngon sga stopp.
Citera
2003-10-27, 12:42
Bannlyst
Partyknarkare och sktsamma flummare r sllan mer till skada fr sig sjlv eller andra n den genomsnittliga svensson som dricker sprit ibland. Genom att traumatisera Lisa 19 som har en ectacy i fickan, eller Laban som har en cannabisplanta i garderoben, och dma henne eller honom fr narkotikabrott pga en ectacy eller en planta och stmpla dem som kriminella, anser jag inte att de fr hjlp. Har de riktigt otur hamnar hon p nt behandlingshem eller p kken bland riktigt unga tunga missbrukare dr de knyter nya kontakter och steg fr steg identifierar sig i rollen som kriminella pundare.
Det r vl viktigare att prioritera de stora hajarna som skter det feta fldet av knark in i landet, om man nu r ute efter att strypa missbruket?
Citera
2023-10-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
r rtt osker p hur jag str i frgan, tnkte skriva ner lite tankar jag har. Skriv grna ner fler argument, bde fr och emot.

Det som talar fr en legalisering r:

- Man skulle f bort en enorm del av kriminaliteten, bde det som missbrukarna stller till med, samt narkotikahandeln och syndikaten "hgre upp". Eftersom droger r billiga att framstlla, skulle ingen behva stjla fr att f tag i det.
- Alla skulle veta exakt vad man stoppar i sig, eftersom serisa fretag med kvalitetskontroller skulle kunna etabliseras.
- En heroinist skulle kunna leva ett mer normalt liv

Det som talar mot en legalisering r:

- Ohlsan skulle sjunka, de flesta droger r ju skadliga i lngden trots allt.
- Antalet pverkade bilfrare skulle ka.
- Fler personer skulle anvnda droger fr att fly verkligeten, jmfr med alkoholism.

[edit]
Glmde bort det kanske viktigaste av allt, INGEN SKA F BESTMMA VAD DU VILL GRA MED DIG OCH DIN KROPP!
Det sista sger vl allt egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in