Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-11, 17:06
  #1
Medlem
bogarleffes avatar
Jag skulle behöva en liten tub argon till min tig, var hittar jag en sådan billigast? Jag vill inte hyra tub. Jag bor i västsverige.
Citera
2009-04-11, 17:14
  #2
Bannlyst
jag har hört att det är svårt att få tag i sådan gas. vet själv inte vart man hittar detta.

men jag har bara hört, det kanske är lätt att hitta? ja vet inte
Citera
2009-04-11, 18:10
  #3
Medlem
Megahallons avatar
Kolla www.aga.se efter ombudet närmast dig.
Besök dem och få hjälp.

En 5 liters tub, som är det enda som man får friköpa kostar 2250:- att köpa och typ 420:- att fylla.

En 20 liters kostar 1750:- att hyra i ett år och 716:- att fylla.

5 liter gas ger ungefär 2 timmars effektiv svetsning.

Detta baserat på uppgifter jag fått av mitt lokala ombud.
Det bör vara samma för alla ombud.
__________________
Senast redigerad av Megahallon 2009-04-11 kl. 18:13.
Citera
2009-04-11, 20:34
  #4
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Jag skulle behöva en liten tub argon till min tig, var hittar jag en sådan billigast? Jag vill inte hyra tub. Jag bor i västsverige.

Jag har använt Hyr-Service i Kungälv, men här finns en komplett lista:

http://www.aga.se/international/web/...;RegionCode]=2

Se till att du får MISON Ar (endast Argon) till TIG, finns ett antal olika MISON-varianter.

/capmac
Citera
2009-04-11, 22:51
  #5
Medlem
Jula har 1 litersflaska, blir lite dyrare men om man inte ska svetsa mycket så är det ett bra alternativ.

Julas är engångsflaska, annars är det 5 liters aga flaska att köpa som gäller.
__________________
Senast redigerad av MERA BRÄNNVIN 2009-04-11 kl. 22:56.
Citera
2009-04-11, 23:45
  #6
Medlem
AIR LIQUIDE är billigare än AGA.
Citera
2009-04-12, 10:14
  #7
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
AIR LIQUIDE är billigare än AGA.

Ja, har kollat både AGA och Air liquide, AGA var billigast för själva tuben, 1800:- nånting plus moms för en full tub. Air liquide tog 1500 + moms för en tom tub, men de var billigare än AGA för fyllningen.

Är det bara dessa två som man kan köpa gas genom i sverige? Finns det inga andra tillverkare som håller med lite mer humana priser?

Jag kanske kan få tag i en tom 5L tub med Mison 25. Kan jag byta denna mot en Mison Ar? En polare har nämligen en sådan tub, men han vill hellre använda CO2 till sin mag-svets, och det gick tydligen inte att byta mison-tuber mot CO2-tuber. Vet nån vad en CO2-tub kostar att köpa hos AGA? Man kan ju fylla såna tuber bra mycket billigare hos företag som säljer kolsyresläckare.
__________________
Senast redigerad av bogarleffe 2009-04-12 kl. 10:24.
Citera
2009-04-12, 12:46
  #8
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Jag kanske kan få tag i en tom 5L tub med Mison 25. Kan jag byta denna mot en Mison Ar? En polare har nämligen en sådan tub, men han vill hellre använda CO2 till sin mag-svets, och det gick tydligen inte att byta mison-tuber mot CO2-tuber. Vet nån vad en CO2-tub kostar att köpa hos AGA? Man kan ju fylla såna tuber bra mycket billigare hos företag som säljer kolsyresläckare.

Ja du kan byta MISON-tuber rakt av, de tar in en i pant och lämnar ut en annan. Fick själv 25 av misstag och bytte den (halvfull) till Ar.

Se borde det vara (nästan) lika lätt att byta till CO2, man lämnar in en flaska och får krediterat panten för den, och tar ut en annan och debiteras panten för den. Skillnaden får du betala/tillbaka, om det inte är samma.

/capmac
Citera
2016-01-21, 09:30
  #9
Medlem
Kolla med Strandmöllen, www.strandmollen.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in