2008-12-09, 18:52
Medlem
RasNeguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Alltid när jag ramlar/snubblar i en dröm tidigt i min sömn så vaknar jag av ett sådant här ryck, kommer ihåg att jag haft det sen jag var ~10 år gammal och har lärt mig att tycka att det är skönt.
Exakt samma här hände att man bara gick långt på en väg mitt ute på en äng eller något o ramlade. Jag tyckte också det var rätt skönt och nästan lite häftigt.
Citera
2008-12-18, 20:56
Medlem
Meteorits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Det beror på att hjärnan tappar kontakten med kroppen precis innan man går in i sömnstadiet, hjärnan vet inte huruvida kroppen står, sitter eller ligger.
Detta verkar mest trovärdigt, va?
Hur som helst, varför är det att man tycker det är någorlunda skönt att uppleva detta? Precis efteråt, såsom någon typ av endorfinkick i benet som dallrade till, gör det inte precis svårare att somna heller, bara extra skönt. Skumt.
Citera
2008-12-22, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grissvans
Några gånger har det hänt att när jag försöker somna(precis fallit i sömn) så rycker jag till, typ hela jag sprätter till och vaknar. Vad är detta för fenomen?

Det kallas för alfa-rycket. Det är när själen är på väg till dödsriket, istället för sömnens rike och upptäcker felnavigeringen i sista sekund. Det är då man vaknar med ett ryck.
Citera
2008-12-26, 02:51
Medlem
Cryxs avatar
Haha jaa det har jag också varit med om, skitstörigt. Kan halvvakna till av att helt plötsligt min arm eller ben flyger iväg av sig själv, så känner jag pinsamhet av någon anledning typ "hoppas ingen såg" fast jag är instängd i mitt rum, hahaha! Sen somnar man ju om då typ direkt.
Citera
2008-12-26, 02:54
Medlem
DDKs avatar
Jag gillar att tänka att det är en gammal instinkt från apstadiet När brorsans ungar ryckte till sådär brukade han säga "Jahapp, där föll han ner ur ett träd."
Citera
2008-12-31, 19:02
Bannlyst
Det här händer mig jämt när jag ligger på rygg. någon mer som har samma problem?
Citera
2009-01-17, 00:23
Medlem
Melestors avatar
Har hänt mig med när jag var mindre, tror mina drömmar var att jag blev jagad eller liknande, och medans man laddar sparken så vaknar man någon millisekund innan foten träffar väggen...smärta
Citera
2009-01-17, 00:51
Moderator
Psilosophers avatar
Skönt att få reda på att man ej är ensam om detta... Hade liknande upplevelser sporadiskt till att börja med, senare blev det ett allvarligt problem.
När det var som värst kändes det som en astralgranat sprängts i min famn och jag var helt domnad i händer, ansikte och skrev... i bland såg jag varelser när jag slog upp ögonen. Behöver jag säga att jag var rädd för att gå och lägga mig? Emellertid upphörde symptomen när jag slutade med droger...mja drog ner
Citera
2009-01-17, 00:56
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Det här händer mig jämt när jag ligger på rygg. någon mer som har samma problem?

Absolut. Mycket oftare och värre på rygg. Varför?
Citera
2009-01-18, 10:04
Medlem
Fenomenet brukar hända mig ofta när man försöker sova på buss/tåg dylikt då man rycker till som jordens jordbävning och vaknar till medvetande och skamset kollar sig runt så ingen såg nåt

Har även hört från sambon att varje gång innan jag somnar in rycker till
Citera
2009-01-18, 11:35
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Absolut. Mycket oftare och värre på rygg. Varför?

Framsidan av kroppen är betydligt mer känslig än baksidan, (alltså man har organ och sånt där och slag gör mycket ondare än i ryggen) och detta sitter djupt rotat i medvetandet - vilket gör att man känner sig otrygg på rygg, så sömnparalyser blir vanligare och mer intensiva?

Edit: Alfa-rycket låter som något onani-relaterat.
Citera
2009-04-12, 19:35
Medlem
DorianGrays avatar
Rycker till när jag är på väg att somna

När jag var liten hände detta lite då och då, och jag har aldrig riktigt förstått vad det är, så jag tänkte fråga runt lite här på FB:

Jag ligger i min säng och tänker på dagens händelser och allt annat som faller mig in. Sen håller jag uppenbarligen på att somna, men jag tänker fortfarande på saker som hänt under dagen.
Särskilt saker som folk sagt, och detta börjar då långsamt "loopas" i huvudet på mig, samtidigt som människorna och sakerna de säger blir allt fler.
Det hela börjar i ganska låg ljudvolym, för att sedan intensifieras och kulminera i ett väldigt högljutt buller av flera olika röster, som sedan tvärt upphör. Samtidigt rycker jag till och är helt vaken, vid fullt medvetande.

Någon som känner igen sig? Eller vet vad detta är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in