Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-03, 23:50
  #1
Medlem
grissvanss avatar
Några gånger har det hänt att när jag försöker somna(precis fallit i sömn) så rycker jag till, typ hela jag sprätter till och vaknar. Vad är detta för fenomen?
Citera
2008-10-04, 00:54
  #2
Medlem
oppositas avatar
Det är helt normalt, har själv varit med om det där flera gånger! Grymt jobbigt... Var t o m med om det en gång när jag låg och läste... Helt plötsligt ryckte båda mina ben till och skrämde mig rejält.

Det är, vad jag förstått, någon form av avslappningsryck. Musklerna/hjärnan kan inte bestämma sig om de ska slappna av eller inte, så det blir någon form av "kortslutning" så du rycker till i musklerna.

Försökte leta efter någon riktigt förklaring men fann det inte. Däremot stod det lite roliga saker i den här tråden:

https://www.flashback.org/archive/i.../t-135052.html
Citera
2008-10-04, 19:49
  #3
Medlem
grissvanss avatar
ah då fanns det en inte allt för hemsk förklaring^^ tack!
Citera
2008-10-16, 00:03
  #4
Medlem
Tuppiss avatar
Det kan hända om man drömmer att man snubblar, fast man inte riktigt kommit in i djupsömnstadiet, men ändå drömmer. Det är rätt kul när man lugnat sig efter chocken.
Citera
2008-10-21, 07:58
  #5
Medlem
Krafses avatar
Det kan även hända precis när man somnar och den astrala kroppen "faller ur" den fysiska, då känns det som om man faller på riktigt och rycker därför till lite panikartat.


Edit: på tal om ryck. En gång drömde jag att jag och min polare blev jagade av en galen kille.
Och sen slog den galna killen ner min vän, så jag blev skitförbannad och skulle sparka ihjäl honom, och precis när jag sparkade så vaknade jag av att jag sparkade till som fan ut i luften. Ganska tur att man precis missade bordet alltså, (Jag sover i en soffa så jag har bordet precis bredvid mig.) annars hade det nog gjort ganska ont.
__________________
Senast redigerad av Krafse 2008-10-21 kl. 08:04.
Citera
2008-10-31, 19:05
  #6
Avstängd
Cuddles avatar
Läst och hört att det beror på någon slags elektrisk urladdning i hjärnan som orsakar det.

Har ingen källa dock.
Citera
2008-10-31, 20:46
  #7
Avstängd
yonnys avatar
Har hört att rycket beror på att kroppen håller på att somna, vilket medvetandet tolkar som att kroppen håller på att dö. Därför skickar den iväg en signal för att återuppliva.
Citera
2008-10-31, 20:53
  #8
Medlem
Big_Bites avatar
Det beror på att hjärnan tappar kontakten med kroppen precis innan man går in i sömnstadiet, hjärnan vet inte huruvida kroppen står, sitter eller ligger.
Hjärnan tror att kroppen befinner sig i tomhet, eller lite som tyngdlöshet och därför känns det som att man faller, dock känns det inte så förrän hjärnan får koll igen och "placerar" kroppen liggandes.
Citera
2008-11-01, 20:41
  #9
Medlem
Järnleverns avatar
Jag hörde nån gång att det vart så när lätt sömn övergick till djup sömn för fort.

Men jag skulle tro att man inte kan säga säkert vad det beror på, det finns nog en jävla massa teorier på det där
Citera
2008-11-11, 21:02
  #10
Medlem
Alltid när jag ramlar/snubblar i en dröm tidigt i min sömn så vaknar jag av ett sådant här ryck, kommer ihåg att jag haft det sen jag var ~10 år gammal och har lärt mig att tycka att det är skönt.
Citera
2008-12-08, 21:18
  #11
Medlem
hejlangkalsongs avatar
Jag brukar uppleva det när jag drömmer och det kommer något mot mig. Om vi säger att jag spelar fotboll i drömmen och någon plötsligt sparkar en boll mot mig brukar jag rycka till och vakna.

Samma sak händer när jag ligger i sängen och så känns det som om sängen håller på att välta. då vaknar man med ett ryck och undrar om man har ramlat ner eller inte.
Citera
2008-12-09, 00:40
  #12
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppis
Det kan hända om man drömmer att man snubblar, fast man inte riktigt kommit in i djupsömnstadiet, men ändå drömmer. Det är rätt kul när man lugnat sig efter chocken.

Exakt! Det här är anledningen till att man rycker till. Jag har haft en hel del av dessa irriterande smådrömmar där jag bl.a. snubblat, fallit omkull och diverse andra vardagliga saker.

/Teutonic Warrior
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback