Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-13, 16:33
  #1729
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
var väl bandet som kallade honom det för han betalade lönerna osv

Ok, men han kallades väl "The Boss" av publiken också, när började detta?
Citera
2024-06-13, 16:38
  #1730
Medlem
Quandmemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Ok, men han kallades väl "The Boss" av publiken också, när började detta?


"For a few years, the Boss was a title Springsteen was only called by his closest of friends. However as the rocker’s star began to rise, so too did awareness of his nickname. Fans would hear roadies occasionally call the rocker Boss, only to pick up on the pseudonym themselves. Buy the time Springsteen released his seminal third album, Born to Run, the Boss was one of the most well-known nicknames in rock"
Citera
2024-06-15, 15:53
  #1731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Bruce säger att han tar första planet till Australien om Trump vinner valet. Det brukar låta så, men det påminner mig om att jag snabbare måste göra mig av med mina Springsteen-plattor.

Ska man tolka texten bokstavligt i I'm on fire, så delar han ju fritidsintresse med Epstein och polarna och förklarar kanske varför han hatar Trump och hellre hänger med Obama.

Fast bokstavligt handlar texten om arbetarens totala ångest inför sin tillvaro, det är inte småtjejer som antyds, det är problem med flickvänner/fru och en hemtillvaro som är ett fullständigt mörker.

Springsteens ångest syndrom slog ut 1982-1983, han fick ett psykbryt på väg till L.A och fick uppsöka en psykiatrer, de låtar som är skrivna och inspelade runt 1983 har denna ångest inbakade.

Jag har dessutom den låt som är upphovet till både Born In the USA och Shot Out The Lihgt, och den låten var en mardröm av dagens USA, Vietnamveteranen i texten var en död soldat som hemsökte sin hemstad och tematiken i Born In The USA finns här, och Springsteen menar att de som kom hem från Vietnam var The living dead, ser man The Night Of The Living Dead från 1968 så handlar den om vietnam kriget, de döda är krigets offer och den svarte huvudrollen är den typiske soldaten i och med att majoriteten av soldaterna var svart underklass och en mindre del vit arbetarklass, idag forskas det kring att vita från sydstaterna sköt ihjäl svarta soldater i fält och i filmen så hintas detta i och med att huvudrollen mördas av den levande flocken när de "döda" bekämpats, den tematiken går igenom i låten Born In The USA, så det är ingen upplyftande platta, det är mer ångest än de föregående, lika svart som Nebraska låten State Trooper.
Citera
2024-06-15, 19:38
  #1732
Medlem
Oakenshields avatar
Instämmer, och Dancing in the Dark är ett annat exempel, tvärtemot vad alla trodde när det dansades med tjejer från publiken på scen. Mycket depressiv låt.
Citera
2024-06-15, 23:55
  #1733
Avstängd
Adelaides avatar
Jag har aldrig funnit något intressant med Bruce Springsteen.
Citera
2024-06-16, 13:36
  #1734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Instämmer, och Dancing in the Dark är ett annat exempel, tvärtemot vad alla trodde när det dansades med tjejer från publiken på scen. Mycket depressiv låt.
Visst, men det handlar ju om rolltexter. Jaget i texten är inte utan vidare Soringsteen själv, och texten kan ses som en slags vardagens protest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in